مگر نام محمد هم علی نیست آئینه روی محمد علیست صد کتابو صد حدیث آئینه روی محمد علیست کسی که چون محمد است جمال روی خاتم است جان نبی علی ولی قائم آل محمد است
رام رایگان گوشی های هواوی 1
جی پی اس ردیاب ماشین
ال ای دی هدلایت زنون led
جلو پنجره لیفان x60

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان علم ریاضی قرآن تقدیم میکند و آدرس aaaaali110.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:






Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
 
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ไร่ องุ่น ซิลเวอร์ เล คImage result for ‫درخت عجیب‬‎Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
. الیا بوی بون، درخت زیتون وووِز
 

آیا باور دارید که کهن ترین درخت زیتون جهان هنوز هم هرسال زیتون های خوش مزه به بار آورد؟ دانشمندانِ دانشگاه کرت، عمر این درخت را بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ سال تخمین زده اند؛ محیط تنه ی این درخت بیش از ۴,۵ متر است. این درخت در روستای آنو وووز در کرت قرار دارد و سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از آن دیدن می کنند.

درخت نان از درختان گلدار و از خانواده توت است که در آسیای جنوب شرقی،جزایر کارائیب و بیشتر جزایر اقیانوس آرام بعمل می آید.درخت نان (با نام علمی Artocarpus altilis) گونه ای از درختان گلدار و از خانواده توت(با نام علمی موراسه) است و در آسیای جنوب شرقی و بیشتر جزایر اقیانوس پاسیفیک می‌روید.3032_orig

میوه این درخت هنوز در میوه فروشی ها یافت نمی شود اما با توجه به خواص و ارزش غذایی بالای این میوه که پخته شده آن شبیه نان و مزه نان میدهد

تمر هندی (به عربی : تمر هندي، به معنای خرمای هندی  Tamarindus indica) درختی گرمسیری ازاز تیره پروانه داران و زیر خانواده ارغوانیان است  

خاستگاه این گیاه مناطق استوایی قارهٔ آفریقا است. میوهٔ این درخت به شکل لوبیایی درشت و قهوه‌ای و ترش‌مزه و سرشار ازقند است.

تمر هندی در میان ساکنین ماداگاسکار درختی مقدس و پادشاه درختان تلقی می‌شود.


به گزارش برترین ها، روزنامه انگلیسی "سان" تصاویر ترسناکی از درختانی که شبیه حیوانات وحشی هستند و در فیلمهای ترسناک آمریکایی آنها را مشاهده می کنیم، منتشر کرد.

این درختان به قدری ترسناک هستند، که بعید به نظر می رسد کودکان این درختان را برای بالارفتن انتخاب کنند.Image result for ‫درخت عجیب‬‎

برخی از این درختان که از گونه بلوط هستند در لندن، و درختی که به شکل عنکبوت است در جزیره استرمادورا اسپانیا وجود دارد.

Image result for ‫درخت عجیب‬‎عکس میوه درخت پاپا یاپ

این درخت گردو برای رو کم کنی درخت انگور که چند سالیست بخاطر خشکسالی انگور نمی دهند قدرت خالقش را به روخ همه کشیده که اگر خالقم بخواهد ما هم بلدیم خوشه ای بار بدهیم
دیده شدن درخت گردوی بسیار عجیب در شهمیرزاد

 

درخت گردوی قدیمی شهمیرزاد دارای تاجی 2 شاخه و متقارن بوده و زیبایی خاصی در آن جلوه گر شده و به دلیل همین تاج زیبا، در بین اهالی بومی منطقه شهمیرزاد به نام درخت گردوی کمان رستم نامیده می شود این درخت جنسش مانند درخت های دیگر است اما از نظر زیبایی برتر از درخت های دیگر است .این درخت حدود 15 متر ارتفاع دارد و تاج کمانی آن از ارتفاع سه متری آغاز می شود.

 

 

 

 


اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان برای حفظ و نگهداری این درخت، آن را در فهرست ذخایر فرهنگی و طبیعی کشور ثبت کرده است.سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه این درخت کهنسال در اسفند ماه سال 1390 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده  است می گوید:‌ از 2 سال گذشته فعالیت های خوبی برای مقاوم سازی این اثر طبیعی انجام شده است.


باغ گردوی شهمیرزاد که رویشگاه کهن ترین درختان گردو در جهان است هر سال در فصل گردو چینی میزبان گردشگرانی از سراسر ایران است.درخت گردو و گردو چینی آنقدر در بین مردم این منطقه ریشه دارد که حتی شهمیرزادی های ساکن مناطق مختلف ایران و دنیا در فصل گردو چینی به زادگاهشان باز می گردند و در بزرگترین باغ گردوی جهان ، محصول درخت خود را می چینند.هنوز هم در خانواده های اصیل شهمیرزادی ، یک درخت گردو مهریه دختران است و این اعتقاد وجود دارد شهمیرزاد با درختان گردو که به آن " میخ طلا " می گویند به زمین متصل شده است .

Image result for ‫درخت عجیب‬‎پیامبری به خدا شکایت کرد از شکستن شاخه های درختش که باد موجب شکستن شاخه ها میشود و باید صد سال صبر کنم تا دوباره شاخه بار دهد خداوند به اراده و مشیتش اجازه داد این درخت از تنه اش بار بدهد نه از شاخه هایش هر چه او بخواهد خواهد شد
[تصویر:  53821_578.jpg]

۸. تمر هندی
 
Image result for ‫درخت عجیب‬‎
Image result for ‫درخت عجیب‬‎

معرفی مجموعه گیاهان دارویی منطقه بنارویه

golgalkjkl;ri1

چاپ

در این بخش مجموعه کاملی از تصاویر به همراه اسامی گیاهان دارویی که در کوه ها و دشت های منطقه بنارویه بویژه در فصل بهار از زمین میروید را برای شما انتشار داده و معرفی میکنیم.گیاهانی که برخی از آنها شهرت زیادی در سطح کشور داشته و از خواص دارویی و درمانی ویژه ای برخوردارند.این گیاهان زیبا و عطر و بوی خوش مست کننده آنها از جمله آویشن ، گهنه وحشی ، بابونه و … هر عابر و رهگذری را به سوی خود کشانده و میل به چیدن دسته ای از این گیاهان دارویی معطر می نماید.در طبیعت بنارویه خوشبختانه از هر کدام از این گیاهان دارویی که تصاویر آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد تعداد فراوانی به خصوص در سال هایی که بارش باران مناسب باشد یافت میشود.

در رابطه با جزئیات آشنایی با تمامی این گیاهان دارویی و به ویژه خواص درمانی آنها،در بخش های گذشته (طی چند ماه )در سایت به یکایک آنها پرداخته شده است.

مجموعه تصاویری از کلیه ی گیاهان دارویی در طبیعت منطقه بنارویه:

گیاه دارویی گِهنه وحشی

گیاه دارویی کمیاب پونه کوهی

گیاه دارویی گل ختمی

شقایق یا لاله وحشی (نام محلی :لاله) – نام علمی :papaver rhoeas

 آویشن ( نام محلی: اویشه) – نام علمی: thymus vulgaris

 
خاکشیر (نام محلی :خاکشیر) -نام علمی:sisymbrium irio
 
 
 
هویج وحشی (نام محلی :گزرک)- نام علمی :daucus carota
 
 
ترشک (نام محلی:ترشک) – نام علمی:romex acetosella
 
 
 
گون (نام محلی :خار گونی) – نام علمی :astragalus bisulcatus
 
 
 
 
بادام کوهی (نام محلی:اخور)- نام علمی: amyg dalus scoparia
 
 
 
 
 
مریم گلی (نام محلی:کریشک)-نام علمی:salvia officinalis
 
 
 
شیرین بیان-(نام محلی :مک)- نام علمی: Glycyrrhiza globra
 
 
 
بنه یا پسته کوهی (نام محلی:بنه)- نام علمی: Pistacia terebinthus
 <

+ نوشته شده در دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,ساعت 16:16 توسط حجت اله عرفانیان |

 موز از کاشت تا برداشت لرها به موز میوز مثل صدای گربه آمو دو کیلو میوز بخر میری ملاقاتی

Image result for ‫درخت عجیب‬‎banana

باغ موز

تاریخچه و پراکنش موز در جهان 

موز یکی از قدیمیترین نره  گیاهانی است موطن اصلی آن بدرستی روشن نیست ولی حکاکی هایی از درخت موز بر روی سنگها و غارهای هندوستان یافت شده است . 
باستان شناسان موطن اصلی آن را جنوب شرقی آسیا می دانند این گیاه از دو راه در سایر ممالک دنیا منتشر شده است یکی از راه جنوب شرقی آسیا به جزایر اقیانوسیه تا مجمع الجزایر هاوائی ، ژاپن و جنوب چین رفته است و دیگری از سمت غرب به کشورهای آفر یقایی و از آنجا به سواحل شرقی آمریکای مرکزی و مجمع الجزایر آنتیل و آمریکای جنوبی رسیده است . 
 قدمت موز به بیش از ۳۰۰۰ سال می رسد و مورخین معتقدند که بشر از زمانهای ماقبل تاریخ این گیاه را می شناختند و از میوه آن استفاده می کردند . 
موز یکی از بهترین میوه های گرمسیری است که در سطح گسترده ای در جهان کشت شده و دارای تجارت جهانی و سیع می باشد . کل تولید جهانی موز در سال ۱۹۹۳ حدود ۵۲۲۴۲۰۰ تن بوده است . 
پیشرفته ترین مالک تولید کننده موز هند ، مالزی ، اندونزی ، جامائیکا ، کنگو ، اکوادور ، کنیا و اوگاندا می باشد .

وضعیت کشت موز در ایران

الف-موقعیت کشت موز در استان هرمزگان:
باغات موز استان هرمزگان در شهرستان میناب ، رودان و جاسک قرار داد که سطح زیرکشت آنها به ترتیب عبارتند از ۶۵ ، ۱۸ و ۳۰ هکتار می باشد. ارقام کشت شده موز در استان هرمزگان عبارتند از: دوارف کاوندیش ، کاوندیش چینی ، گراندناین ، میسیوری ، رقم محلی (پلنتین)  می باشد.
ب-موقعیت کشت موز در استان سیستان و بلوچستان
استان سیستان و بلوچستان یکی از مستعدترین مناطق کشت موز در ایران می باشد و کشت موز در چابهار در مناطق باهوکلات ، کهیر ، زرآباد و ایرانشهر صورت می گیرد که کل سطح زیرکشت آن ۳۳۱۶ هکتار و تولیدی معادل ۲۰۰/۷۰ تن در سال می باشد.
گیاهشناسی موز 
موز گیاه علفی تک لپه ای است و از خانوادهmusace می باشد . 
دو گونه موز وجود دارد که عبارتند از ۱-  musa acuminata  ۲-  musa balbisiana   و بیشتر ارقام موز هیبریداین گونه ها به شمار می آیند . 
مو زگیاه سریع الرشدی است و شامل یک شبه ساقه کاذب که بوسیله گروهی از لایه های متحد المرکز محکمی از غلاف برگی شکل می گیرد و یک ریزوم زیر زمینی و یک سیستم ریشه ای فیبری دارد . یک گیاه کامل mat  نامیده می شود و شبه ساقه شامل تنه اصلی که برگها و گل و ساقه میوه دهنده را در بر میگیرد . 
ریزوم : ریزوم یک ساقه زیر زمینی با تعداد زیادی مرسیتم که شبه ساقه و ساقه گل دهنده و ریشه های فیبری را بوجود می آورد .

غلاف و برگهای موز  : 
برگهای موز شامل ساختمان لوله مانند بلندی که نیام می نامندد و یک دمبرگ محکم و پهنک پهنی می باشد . تعداد زیادی از نیام ها در کنار هم قرار می گیرند و یک شبه ساقه را تشکیل می دهند و یک شبه ساقه ممکن است در طول زمان زندگی اش بیشتر از ۴۰ برگ داشته باشد آخرین برگی که روی ساقه هوایی ظاهر می شود خیلی کوچک و به شکل براکته یا برگچه می باشد که نقش آن حفاظت خوشه موز از عوامل جوی مانند تابش شدید آفتاب و یا باران های شدید می باشد .
ریشه موز : 
تعداد زیادی ریشه فیبری حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ عدد از ریزوم بوجود می آیند و اگر خاک دارای زهکش مناسب و حاصلخیز و عمیق باشد ریشه ها ۵/۱ متر عمودی و ۶/۴ متر افقی گسترش پیدا می کند .

 

 

banana

گل میوه

گل و میوه موزمصرف موز  : 
گل آذین موز در مرکز شبه ساقه ۱۵-۱۰ ماه بعد از کاشن ظاهر می شود در این مدت ۳۲ تا ۲۶ برگ تولید می کند . عمل گلدهی موز shooting نامیده می شود . 
گلها به صورت مار پیچی در طول محور گل آذین در گروههای ۱۰ تا ۲۰ تایی ظاهر می شوند که بوسیله براکته های گوشتی سبز متمایل به ارغوانی پوشیده شده است که در جریان رشد و توسعه گلدهی ، پوشش آن ها می ریزند . اولین گلهایی که ظاهر می شوند گلهای ماده می باشند و در ارقام خوردنی تخمدانها سریعاً بوسیله عمل بارتنوکارپی (بدون گرده افشانی ) در ردیف های مشخصی که دست نامیده می شود رشد می کنند . 
اگر چه بیشتر ارقام موز تولید میوه بدون بذر می کنند ولی تعدادی از ارقام می توانند تولید بذر نمایند گلهای انتهایی در خوشه گل ، گلهای نر می باشند و شبه ساقه موز فقط یکبار گل آذین می دهد و پس از تشکیل میوه و برداشت آن ساقه کاذب بریده می شود . 
زمان گلدهی تا برداشت میوه بستگی به درجه حرارت ، نوع رقم ، رطوبت ، خاک و روشهای کاشت دارد وبین ۸۰ تا ۱۸۰ روز طول می کشد. به هر یک از از میوه ها موز یک انگشت می گویند که در دستجات ۱۲ عددی روی دست خوشه تشکیل می شوند معمولاً هر خوشه دارای ۱۵۰ عدد میوه است .

مصارف موز : 
میوه موز هنگام رسیدن طعم شیرینی دارد بجز موزهایی که به صورت پخته شده مصرف می شوند و plantain نام دارند . 
پلنتین ها موزهای هیبریدی هستند که محور گلهای نر آنها از بین رفته و یا فاقد گلهای نر هستند پلنتین  همیشه قبل از مصرف پخته می شوند و سطح بالایی از نشاسته نسبت به موزهای معمولی دارد و دو گروه پلنتین وجود دارد : ۱- French ۲- Horn 
موزها به صورت تازه خوری و در سالاد ، دسر و آبنباتها بکار می رود و موز منبع خوب اسید اسکوربیک (ویتامینc ) ، ویتامین B۶ و پتاسیم  و غنی از کلسیم و آهن می باشد . ساکارز در حدود دو سوم قند میوه را تشکیل می دهد و اسید مالیک اسید اصلی موز است . ارزش تغذیه ای موز در جداول ۱ و ۲ مشخص شده است . 
از میوه های نرسیده موز در تهیه چیپس های نمکی موز استفاده می شوند و ساقه های خرد شده موز در تغذیه دام مورد استفاده قرار می گیرد.

ارقام موز 
تعداد زیادی ارقام موز وجود دارد که والدینشان acuminata     musa و balbisiana    musa می باشند که ارقام موز دییلوئید ، تری پلوئید و تترا پلوئید و هیبرید بین acuminata     musa و balbisiana    musaمی باشند . 
acuminata  .   m و balbisiana  .  mبه ترتیب با A و B نشان می دهند و آنها با قرار گیری یکی یا تعداد بیشتری از کروموز مها در کنار هم طبقه بندی می شوند که سطح پلوئیدی می نامند برای مثال AB یک دپیلوئید و AAB تری پلوئید و AABB تترا پلوئید می باشد ارقام تری پلوئید رایجترین ارقام هستند و ارقام دیپلوئید کمتر استفاده می شود و تتراپلوئید  مصرفش رایج نیست . 
موز دارای کلونهای مختلفی است که به زیر گروههای متفاوتی تقسیم بندی شد ه اند تقریباً تمام ارقام صادراتی دنیا در حال حاضر در زیر گروه کاوندیش قرار دارند . معمولاً گروه کاوندیش AAA مقاوم به بیماری پاناما و حساس به سیگاتوکا می باشد و این گروه دارای ارقام مختلفی است که بین آنها ۵ رقم دوارف کاوندیش ، والری ، ویلیامز ، گراندناین و کاوندیش چینی یکی از بهترین ارقام تجاری دنیا هستند که در اکثر کشورهای تولید کننده موز کشت می شوند .

موز ایده آل برای مناطق نیمه گرمسیری 
۱- ساقه کاذب درخت باید کوتاه و قوی باشد که گیاه را در برابر بادهای شدید نیمه گرمسیری ثابت نگه دارد که این ویژگی ، نگهداری خوشه و برداشت را آسان می نماید . 
۲- ساقه کاذب باید در مدت زمان معین برگ نهایی خود را تولید نماید  و یا پتانسیل تولید تعداد برگ قبل از گلدهی کم باشد . این دو فاکتور در کوتاه کردن زمان رشد رویشی موثر ند با توجه به اینکه در مناطق نیمه گرمسیری بدلیل رکود رشد در فصل زمستان رشد رویشی طولانی تر می باشد . 
۳- باید ارقام مقاوم به عارضه Chok throat « شاک ترات » باشد که در اثر این عارضه برگها در انتهای ساقه کاذب متراکم و حالت روز ت پیدا نموده و مانع از بیرون آمدن حالت طبیعی خوشه می شوند . 
۴- باید ارقام دارای کیفیت مناسبی از نظر خوشه (طول خوشه بلند و میوه های کشیده بلندی ) داشته باشد . 
۵- در مقابل بیماری پاناما مقاوم باشد .
متاسفانه رقمی که تمام این ویژگی را داشته باشد یافت نمی شود . مثلاً ارقام پاکوتاه دارای ویژگی با تولید خوشه ضعیف و یا شاک ترات می باشند در حالیکه تمام ارقام پابلند در مقابل باد ناپایدار می باشند و اعمال مدیریت با مشکل مواجه می شود . 
بنابراین انتخاب یک رقم موز ایده آل برای مناطق نیمه گرمسیری مانند مناطق جنوبی کشور ما شامل مصالحه ای بین مدیریت مورد نیاز مقاومت در برابر شاک ترات و داشتن خوشه با کیفیت محصول بالا می باشد . 
نگهداری موز رقم دوارف کاوندیش راحت و پایداری خوبی در برابر باد دارد اما پتانسیل محصول پایین و کیفیت خوشه ها ضعیف می باشد .( دم خوشه کوتاه ، پنجه ها فشرده و طول میوه کوتاه ) و گلدهی زمستانه عارضه شاک ترات Chok throat را تشدید می کند . از طرف دیگر رقم ویلیامز دارای بوته های بلند تر است که سبب ناپایداری بوته می شود و اعمال مدیریت مشکلتر است اما محصول خوشه ها بالا ، طول میوه و دم خوشه بلند تر و خوشه استوانه ای شکل از محاسن مشخص این رقم می باشند و بوته ها به پدیده شاک ترات مبتلا نمی شوند . 
ارقام گراندناین و کاوندیش چینی به موز ایده آل پیشنهاد شده نزدیکتر هستند این دو رقم هم از لحاظ ارتفاع کوتاهتر و زمان به گل رفتن زودتر از ویلیامز می باشند با وجود اینکه بسیاری از مزایای خوشه موز این رقم را دارند . 
تعدادی ارقم موز پلنتین در جدول ۲و۱ مشخص شده است . 
رقم گروس میشل (AAA ) مقاومت آن به سرما کم و حساس به بیماری پاناما می باشد معمولاً گروه کاوندیش AA مقاوم به بیماری پاناما و حساس به سیگاتوکا می باشد . 
بلندترین کلون Lacatan است و بعد از آن بترتیب Robusta ،Giant Cavendish  ، Grand  Nain ، Dwarf Cavendish می باشند . 
تعدادی رقم به نام Ladys  finger وجود دارد که رایجترین finger  Ladys یک AAB است که pome ، pruta و Brazilian نامیده می شود . کلونی پابلند و مقاوم به شرایط سرد با میوه کوچک و شیرین می باشد و چون حساس به باد شدید و بیماری پاناما است برای کاشت تجاری توصیه نمی شود . 
رقام غالب کشت شده در جنوب کشور هاریچال است که از قدیم در منطقه کشت شده و تقریباً سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی مناطق جنوبی کشور را داشته و بومی شده است گروه کاوندیش (کاوندیش پاکوتاه ، گراندناین ) و ارقام FHIA را می توان در ایران کشت نمود . 
ارقام دیگری از گروه AAB و ABB نیز در مناطق مختلف استان هرمزگان وجود دارند که می تواند گیاهان مناسبی برای کشت در منازل و یا بصورت تجاری کشت شده و برای مصرف محلی بکار روند . 
جدول ارقام موز۱ :
موارد مصرف حساسیت بیماری پاناما میزان مقاومت به سرما ارقام گروه سطح پلوئیدی زیر گروه گونه
توصیه نمی شود  مقاوم کم  Ladys  Finger و Datil و Nino
pisangmas و Honey و  sucrier AA دیپلوئید  ……… Musa 
acami nata
توصیه نمی شود  حساس کم Pisang  ambonو Gros michel
Banano و Guineo  gigante
Platano roatan AAA تـــری پــلــوئــیــد  ……… 
تجاری – فضای سبز خانه مقاوم متوسط  Enanoو Dwarf  Cavendish
Gove nor و  Dwarf Chinese
Johnson  و pisang serendah  AAA  cavendish 
تجاری – فضای سبز خانه مقاوم متوسط  Green  Red و Dwarf Red
 AAA  Cavendish 
تجاری – فضای سبز خانه مقاوم متوسط Valeryو Giant Cavendish 
Williams و Giant Chinese
Robusta و mons  mari 
Porto Riqueو pisang buai
Williams Hybrid AAA  Cavendish 
تجاری – فضای سبز خانه مقاوم متوسط Umalog و Grand Nain AAA  Cavendish 
تجاری – فضای سبز خانه مقاوم متوسط Cuban Red و Red 
Red Jamaican AAA  Cavendish 
فضای سبز خانه مقاوم متوسط Pisang masak و Lacatan
Giant fig و monte cristo وhijau AAA  Cavendish 

 

 

موز

banana موز

فاکتورهای محیطی 
– درجه حرارت موز:
– درجه حرارت بین۱۵ تا ۳۸ درجه سانتی گراد در بسیاری از مناطق تولید موز وجود دارد.
– گلدهی موز در شرایط گرم و داغ صورت می گیرد برای رشد ساقه گلدهنده بهترین درجه حرارت۲۸-۲۶درجه سانتی گراد می باشد و رشد میوه در ۳۰-۲۹ درجه سانتی گراد صورت می گیرد . رشد گیاه موز در درجه حرارت زیر ۱۶  د رجه سانتی گراد کم می شود و در درجه حرارت ۱۰ درجه سانتی گراد متوقف می شود . 
– علائم صدمات سرمازدگی در درجه حرارت های زیر ۱۶ درجه سانتی گراد و بالای  صفر درجه سانتی گراد شامل : 
– عدم ایجاد ساقه گلدهنده یا ظهور خوشه میوه از شبه ساقه که Chok throat نامیده می شود . 
– میوه ها در زمان رسیدن رنگ زرد کمرنگ یا سبز متمایل به خاکستری دارند . 
– شکل میوه ها کج و نامتناسب و میوه ها زود فاسد می شود . 
– صدمات سرمازدگی و یخ زدگی جبران ناپذیری در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد اتفاق می افتد .
– درجه حرارت زیر ۶ درجه سانتی گراد باعث سرمازدگی شدید و از بین رفتن درختان می شوند. درجه حرارت بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد باعث توقف رشد و سوختگی شدید برگها می گردد.
علائم صدمات یخ زدگی شامل آب گزیدگی در همه قسمتهای بالای سطح زمین از گیاه موز و قهوه ای شدن و خشک شدن و از بین رفتن برگها و شبه ساقه و میوه ها می باشد . 
درجه حرارت زیر ۲- درجه سانتی گراد گیاه را تا روی سطح خاک خشک می کند اگر چه رشد جدید معمولاً از جوانه های ریزرم زیر زمینی با برگشت به هوای گرم صورت می گیرد . درجه حرارت بالای ۳۷ درجه سانتی گراد باعث سوختن برگها و باریک شدن برگهای جدید گیاه می شود و اثر سوء در رشد موز خواهد داشت و در رشد درخت و گلها اختلال حاصل می شود .

– باد 
باد در مناطق نیمه گرمسیری مسئله مهمی است . بادهای بالای ۴۵ تا ۲۵ مایل در ساعت باعث واژگون شدن و شکستن شبه ساقه موز می شود . ادامه باد  باعث بریدگی و پاره گی برگها و خشکی برگها و از بین رفتن تاج گیاه می شود . به منظور جلوگیری از خسارت باد به موز ستانها و تولید بهینه ، لازم است از ارقام موزهای پاکوتاه استفاده شود و اطراف موزستانها دو یا سه ردیف از موزهای پا بلند و یا نی مانند نی الفانکراس و یا (sesbanio ) از خانواده بقولات که بسیار سریع الرشد است کشت گردد تا قطعات موز از وزش باد مصون بمانند .

– خشکی 
– درجه حرارت و رطوبت خاک فاکتورهای مهمی در تولید موز هستند کمبود آب در هر زمانی باعث کاهش تعداد میوه و اندازه میوه و عملکرد محصول نهایی می شود . 
ارقام موز باژنهای balbisiana    musa نسبت به ارقام  acuminata     musa به خشکی تحمل بیشتری دارند . 
علائم استرس خشکی شامل پیچدگی برگها ، تغییر رنگ برگ به سبز کمرنگ و زرد و پژمردگی برگهای می باشد و برگهای کوچک و نابالغ خشک می شوند . استرس خشکی شدید باعث خفه شدن ( choiking ) و از بین رفتن و شکستن شبه شاقه می شود . 
گیاه موز تحمل حالت غرقابی (زه بالای آب ) ندارد و معمولاً گیاه ۲۴ تا ۴۸ ساعت در شرایط غرقابی با آب متحرک زنده می ماند ولی آب  راکد سریعاً گیاه را از بین می برد . موز در نواحی که زه آب بالاست نباید کاشته شود . در نواحی که سفره آب بالا و خاک مرتباً اشباع است کاشت موز روی بسترهایی باید صورت بگیرد . 
علائم تداوم رطوبت ( البته غیر از حالت غرقابی خاک) ، شامل کوتاهی گیاه ، زردی برگ و کاهش عملکرد می باشد .

– سایه 
گیاهان موز در برابر سایه متوسط مقاوم هستند ( تا ۵۰ درصد ) اگر چه در محلهای سایه رشد و نمو گیاه و میوه کاهش پیدا می کند . در بیشتر مناطق نیمه گرمسیری شرایط آفتابی کامل یا نزدیک به آن جهت تولید محصول خوب توصیه می گردد . گیاهانی که در شرایط سایه زیاد قرار دارند ، کاهش رشد و تولید کم و کیفیت میوه پایین دارند .

– شوری 
گیاهان موز در خاکهای شور رشد مناسب و میوه خوبی تولید نمی کنند . 
علائم خسارت شوری شامل زردی و خشکی حاشیه های برگ و کوچکی میوه و بد شکل بودن آنها است . 
– ارتفاع و عرض جغرافیایی 
موزها از سطح دریا تا ارتفاع ۲۰۰۰متری بسته به آب و هوای منطقه ای می توانند رشد کنند شرایط مناسب برای رشد گیاه موز در عرض جغرافیایی ۳۰ درجه شمالی و جنوبی خط استوا قرار دارد ولی بهترین شرایط تا عرض جغرافیایی  درجه۱۵ شمالی و جنوبی می باشد .

– خاک 
بهترین محل کاشت موز در سطح صاف با شیب % ۱-۰ و زهکش خوب و خاک عمیق با مواد آلی زیاد می باشد . بهترین خاک برای پرورش موز خاکهای شنی ، رسی ، لمونی  با حداکثر ۴۰ درصد رس و قابل نفوذ می باشد و PH خاک بین ۵/۵ تا ۸ برای کشت موز مناسب است . 
مهمترین فاکتور خاک زهکش است و در نواحی رطوبت خیز و خاکهای غرقابی بسترهای مرتفعی باید ساخته شود و طرح ریزی مناسبی از نظر شیب زمین برای زهکشی آب باید انجام شود. موز برای رشدش احتیاج به خاک مناسب حداقل تا عمق ۳۰ سانتی متری دارد و عمق ریشه تا ۳۰ سانتی متری ضرورت داشته و بقیه ریشه ها دارای رشد افقی است .
 
ازدیاد موز 
در تکثیر موز دو روش مورد استفاده قرار می گیرد : 
۱- روش معمولی یادرشت تکثیری یا ماکرو پروپگیشنmacro  propagation 
۲- روش ریز تکثیری یا میکرو پروپگیشن micro  propagation
تکثیر موز به طریق رویشی یا vegetative معمولاً بوسیله پاجوش و ریزوم انجام می گیرد : 
۱- استفاده از جوانه ها : 
این جوانه ها پاجوش های جوان کنار بوته مادری هستند که هنوز تشکیل برگ نداده اند . 
۲- پاجوش های شمشیری : 
پاجوش هایی هستند که دارای برگهای شمشیری شکل و باریک بوده و به ارتفاع ۷۵ سانتی متر رسیده اند . 
۳- پاجوش های آبی : 
پاجوش های کوچکی هستند که دارای برگهای پهن و عریض می باشند پاجوش های آبی تولید میوه های نامرغوبی می کند بنابراین توصیه نمی شود . 
۴- پاجوش های بکر : 
پاجوش های بزرگی که دارای برگهای پهن و عریض اند ولی هنوز گل نکرده اند . 
۵- تکه های ریزوم : 
بعد از میوه دادن یک ساقه موز ، ریزوم را از زمین در آورده و به چند تکه تقسیم می کنند و از هر تکه که شامل یک جوانه به وزن ۲ کیلو گرم یا بیشتر می باشد برای کاشت استفاده می کنند . البته نوع مواد کاشتنی در میزان عملکرد محصول بی تاثیر است ولی نسبت به زمان لازم از کاشت تا میوه دهی موثر می باشد و برای احداث باغ به منظور میوه دهی همزمان باید مواد گیاهی یکنواخت بکار برده شود . 
پاجوش های شمشیری بهترین وسیله برای تکثیر موز می باشند و پاجوش های شمشیری زمانی که ارتفاع آنها به ۲/۱ تا ۵/۱متر می رسید با یک بیل جدا می کنند و برگهای بزرگ آن باید قطع شوند و فقط برکهای جوان باقی نگه داشته یا اصلاً برگی نداشته و پاجوش ها باید ریشه های سالم و بدون علائمی از قبیل زخمهای درونی و برآمدگی های حاصل از نماتود باشد . 
نوع دیگر تکثیر به طریق میکرو پروپگیشن یا ریز تکثیری که با استفاده از کشت بافت انجام می گیرد . و در این طریق با استفاده از ماده غذایی مصنوعی و آماده و جوانه های گیاه مادری در آزمایشگاه در مدت کوتاهی تعداد زیادی نهال سالم و عاری از ویروس تولید می گردد . 
و در کشور ما اخیراً ازدیاد موز از طریق کشت بافت انجام می گیرد و سرعت تکثیر نیز به حدی است که از یک مرسیتم اولیه بالغ بر ۲۰۰۰ نهال موز بدست می آید در حالیکه در روش معمولی از یک گیاه فقط۱۰ پاجوش بدست می آید .

 
فاصله کاشت : 
فواصل مناسب درختان موز در تولید تجاری آن بسیار اهمیت دارد . بایسی فضای مناسبی برای هر درخت وجود داشته باشد تا باعث ایجاد رقابت بین درختان جهت جذب آب ، نور و مواد غذایی نشده و از رشد بیش از حد درختان نیز جلوگیری کند فضای مناسب و حیاتی برای ارقام مختلف به شرح جدول زیر است . 
ارتفاع ارقام فضای حیاتی M۲ فواصل M تعداد درخت در هکتار
کوچک کاندیش پاکوتاه
هاریچال ۵-۶/۴
۵-۶/۴ ۳۵/۲ × ۲
۵/۲ ×۲ ۲۱۷۵
۲۰۰۰
متوسط گراند ناین ۶/۵ ۳۵/۲ ×۲/۲ ۱۷۸۵
بلند والری
ویلیامز
A .B .B
A .A .B ۱/۶
۱/۶
۱۶
۱۶ ۶۵/۲ ×۳/۲
۶۵/۲ ×۳/۲
۴ ×۴
۴ × ۴ ۱۶۴۰
۱۶۴۰
۶۲۵*
۶۲۵

*  تعداد درختان در سال اول است ولی در سال دوم تعداد چهار پاجوش در کنار هر پایه مادری قرار می گیرد و باعث افزایش تعداد درخت در هر هکتار می شود یعنی تا حدود ۱۸۷۵ درخت در هکتار خواهد شد . 
لازم به ذکر است که تراکم بالاتر در مناطق گرم و اقلیم های خشک باعث ایجاد یک میکرو کلیما می گردد که خود باعث افزایش رطوبت و افزایش عملکرد می گردد . البته باغدارانی که می خواهند که دو دوره یا بیشتر تولید داشته باشند بایستی تراکم کمتر در نظر بگیرند تا رشد پاجوشهای سال بعد نظم باغ را بهم نزند و تراکم نامناسب در سال سوم نداشته باشند . ضمناً در کشت موز روش کاشت مستطیلی بهتر از مربعی است . 
آماده سازی زمین 
قبل از کاشت خاک بایستی شخم خورده زیر شکن و دیسک زده شود که سطح زیر شکن تا یک متر باشد و کودهای فسفر و پتاسیم بسته به آزمایش خاک در همین موقع بایستی به زمین اضافه گردند و زمین های شیب دار بایستی طوری آماده شوند که از آبشویی جلوگیری شود  و زهکش برای جلوگیری از باتلاقی شدن خاک ضروری می باشد .

علائم کمبود عناصر غذائی درخت موز:
نیتروژن:
در مراحل اولیه کمبود نیتروزن رنگ صورتی در زیر رگبرگهای اصلی و دمبرگهای موز ایجاد  می شود و رشد گیاه شدیداً تحت تأثیر قرار می گیرد و برگهای مسن تر علائم زردی را نشان می دهد و رنگ برگهای جوان نیز سبز کمرنگ می شود.

فسفر: 
کمبود فسفر محدودیت شدیدی در رشد گیاه ایجاد می کند و در برگهای پائین علائم بافت مردگی مشاهده می شود و برگهای پیرتر به رنگ سبز تیره مایل به آبی در می آید. در اثر کمبود شدید فسفر موز رشد رضایتبخشی ندارد و سپس خشک می شوند و گیاهانی که زنده می مانند رشدشان متوقف و سوختگی شدید در حاشیه برگها ایجاد می شود.
فسفر مقدار ریشه را زیاد و میوه را زودرس می نماید.

پتاسیم:
کمبود پتاسیم باعث ظهور لکه های کوچک قهوه ای تا قهوه ای مایل به ارغوانی در لبه و سطح بالایی دمبرگها می شود . برگهای پیرتر ، رگبرگهایشان زرد می شود و این برگها انحنا پیدا کرده و نوک آنها به سمت پائین خم می شود و رشد ظاهری گیاهان متوقف می گردد.

روی:
برگها خوشه ای ، توقف رشد ، تغییر شکل برگ و افزایش نسبت طول به عرض در برگها ، زردی و باریک شدن برگ از علائم کمبود روی است.

آهن:
کمبود آهن سبب تشکیل برگهای نابهنجار و مرگ زودهنگام و میوه کوتاه و بدشکل می شود.

مس:
در اکثر کمبود مس گیاهان پژمردگی ظاهری همراه با فواصل کوتاه بین دمبرگها که از ساقه علفی پدیدار می شود نشان داده اند و برگهای این گیاهان سربزیر انداخته و ظاهری چتر مانند بخود می گیرند.

کوددهی:
بهترین رشد و تولید مناسب موز در خاک حاصلخیز همراه با رطوبت زیاد صورت می گیرد و رشد گیاه موز در ۳ تا ۴ ماه اول تعیین کننده وزن خوشه و تعداد دستها می باشد. بنابراین بهترین مراقبت در طول این دوره لازم است.
در خاکهایی که حاصلخیز نیستند مثل خاکهای شنی و آهکی ، جهت تولید محصول مناسب باید ۴ تا ۶ دفعه در سال کود داده شود.
برای تقویت زمین از کودهای ازته و فسفره و پتاسه و در صورت نیاز از ریزمغذی ها نیز استفاده می گردد. اضافه کردن کودهای شیمیایی بعد از هر برداشت باعث افزایش میوه دهی می گردد و عمر درخت موز را بالا می برد. عمر درخت موز حداکثر ۶ سال می باشد ولی اگر عملیات بهزراعی و محصول دهی خوب باشد تا ۱۰ سال هم می توان باغ موز را نگه داشته و بهره برداری نمود.
زمان کاشت درخت موز میزان به میزان۴۰ کیلوگرم کود حیوانی پوسیده برای هر گودال استفاده می شود و هر ساله نیز بایستی مقدار ۲۰ کیلوگرم کود حیوانی باید به خاک اضافه نمود و ۳-۲ کیلوگرم سولفات پتاسیم برای هر درخت و ۱۰۰-۷۰ گرم فسفر (فسفات تریپل) در زمان گلدهی و ۱-۵/۰ کیلوگرم سولفات آمونیم که به ۶-۴ قسمت کرده و به تدریج در طول یکسال به درخت داده می شود. مصرف سالانه کودهای فوق در رشد درخت و عملکرد آن خیلی مؤثر می باشد و لازم به ذکر است که نحوه رشد درخت در ۴-۳ ماه اول رشد در تعیین وزن خوشه ها و تعداد میوه بسیار مهم است بنابراین مراقبت زیاد و ایجاد بهترین شرایط رشدی در طول این مدت بسیار اهمیت دارد. ضمناً بوته موزی که کود مصرف می کند نباید تشنگی بکشد و حتماً باید آب فراوان وکافی بعد از دادن کود و پس از آن مرتب داده شود.

آبیاری:
موز به علت تعرق زیاد و لزوم رشد و نمو در هوای گرم به آب زیادی احتیاج دارد آبیاری بایستی به نحوی انجام شود که همیشه خاک اطراف ریشه مرطوب باشد موز در مقایسه با سایر میوه های گرمسیری نسبت به کمبود رطوبت، آب و خشکی حساستر است و خشکی باعث طولانی شدن زمان گلدهی و میوه دهی ، کاهش اندازه میوه و تعداد میوه و عملکرد محصول می شود و برای تولید موز خوب رطوبت مناسب خاک لازم است که احتیاج به آبیاری منظم و دقیق دارد و موز در شرایط غرقابی و خیس بودن مداوم خاک و عدم زهکش مناسب خیلی حساس است و صدمات زیادی می بیند.
در موز سیستم آبیای بارانی و قطره ای در صورت عدم امکان ، آبیاری نشتی روش های مناسب آبیاری موز می باشند و آبیاری به روش کرتی مطلقاً توصیه نمی شود.
هر گیاه موز رقم کاوندیش پاکوتاه ، روزانه به طور ماکزیمم ۲۵ لیتر آب مصرف می نماید و میانگین آن ۱۸ لیتر در روز است در روزهای ابری از نیاز آبی کاسته شده و به ۵/۹ لیتر در روز می رسد و به این ترتیب می توان گفت که موز در هر هکتار ۱۸۰۰۰ -۱۶۰۰۰ مترمکعب آب در سال نیاز دارد.
رطوبت نسبی هوا که برای موز موردنیاز است حدود ۸۰-۷۰ درصد بوده و فیلد کاپاسیتی یا ظرفیت نگهداری آب در خاک حدود ۸۵-۸۰ درصد می باشد. در فصل خشک تعداد برگها کاهش یافته و با شروع فصل بارندگی تعداد برگها اضافه می گردد و این عمل بیشتر در رقم موز کاوندیش پاکوتاه مشاهده می گردد. در فصل خشک برگها به خوبی باز نمی شوند و در ظهور گل تأخیر ایجاد می گردد که با انجام عمل آبیاری نقایص مذکور برطرف می گردد.

 

عملیات بهزراعی:
کنترل علفهای هرز:
پراهمیت ترین زمان کنترل علفهای هرز از موقع کاشت موز می باشد تا زمانیکه موزها بر روی هم سایه ایجاد نمایند چون بیشتر علفهای هرز وقتی که گیاه جوان و نفوذ نور به آسانی صورت می گیرد در اطراف موز می رویند و زمانیکه موزستان مسن تر می شود میزان علفهای هرز کاهش می یابد.
نواحی بین بوته ها در ردیفهادر هر زمان باید عاری از علفهای هرز باشد.
برای گیاهانی که جدیداً کاشته می شوند استفاده از پلاستیک یا مالچ در کاهش علفهای هرز مؤثر می باشد گر چه پلاستیک و مالچ به آسانی زمان ظهور پاجوشهای جدید ازریزوم زیرزمینی جابجا می شود.

هرس:
هرس پاجوشهای اطراف موز برای رشد رویشی بهتر و تولید میوه مناسب لازم است. اگر تعداد زیادی پاجوش از پاجوش اصلی ایجاد شود خوشه های موز کوچک و میوه هایی با کیفیت پائین تشکیل شده و در عین حال باعث افزایش آفات و بیماریها می شوند. بعد از برداشت میوه ، ساقه بایستی از ۳۰ سانتی متر پائین تر از خوشه قطع شده و قسمت قطع شده را خرد کرده و در اطراف گیاه بعنوان مالچ ریخته شود.
تعداد پاجوشها بایستی کنترل و پاجوشهای اضافی بلافاصله و بعد از ظهور از سطح خاک قطع شوند.
بهترین روش ، نگهداری یک گیاه مادری و میوه دهنده ، یک پاجوش به اندازه نصف گیاه مادری و یک پاجوش کوچک است.

برداشت موز:
میوه موز رفتار کلایمکتر یک دارد و نارس برداشت شده و سپس رسانده می شود و در میوه موز بهترین مثال تبدیل نشاسته به قند در اثر رسیدن میوه است.

زمان برداشت موز:
از نظر تجاری ، تکامل میوه موز به چهار مرحله تقسیم شده است و هر مرحله بنا به شکل سطح مقطع میوه نام گذاری شده است.
مرحله اول یا A: نارس ترین مرحله که میوه موز به سه ربعی نازک معروف است.
مرحله دوم یا B: سه ربعی استاندارد
مرحله سوم یا C: سه ربعی سنگین
مرحله چهارم یا D: مرحله فول (FULL)
میوه نارس ابتدا دارای سطح مقطع محدب است و بارسیدگی میوه این سطح مقطع گرد می شود علائم رسیدگی میوه خشک شدن برگ و خشک شدن انتهای گل است که بسته به رقم میوه ، شرایط محیط و مدیریت محصول متفاوت است از دیگر علائم رسیدگی و برداشت محصول ، تعداد روزها از زمان ظهور گل و نسبت گوشت میوه به پوست آن و نسبت وزن میوه به طول آن و صاف شدن گوشه ها می باشد. نسبت میوه به طول آن برای موز رقم و دوارف کاوندیش در موقع مناسب برداشت ۳/۸-۱/۷ است.
رشد خوشه موز در یک دوره ۱۵۰-۹۰ روز بستگی به واریته ، طول می کشد. استانداردهای رسیدن میوه موز در مورد موز کاوندیش پاکوتاه در ۱۱۳ تا ۱۳۰ روز صورت می گیرد.

نگهداری موز:
برای میوه موز از دو اصطلاح انگشت و پنجه استفاده می شود که در تعریف به هر یک از میوه های موز انگشت گفته می شود و پنجه یعنی هر چند دانه میوه موز که در یک ردیف یا دو ردیف روی یک محور قرار گرفته اند.
در هنگام برداشت موز یعنی بریدن خوشه ها باید دقت نمود که شیرا به مترشحه از محل بریدن بر روی میوه موز نریزد و میوه ها آسیب نبیند. اگر جداسازی پنجه ها در مزرعه صورت گیرد بایستی هر پنجه از ناحیه تاج با قطعه کوچکی از مواد جاذب اسفنج مانند آغشته به قارچ کش پوشانده شود و سپس بسته بندی در کارتن صورت گیرد.
در کشورهای آمریکایی مرکزی محصول موز بعد از برداشت به اتاق بسته بندی منتقل شده و در آنجا پنجه ها را از خوشه جدا کرده و در آب کلردار شسته شده و از میان اسپری محلول قارچ کش عبور داده می شود و سپس میوه ها درون پلاستیک و در کارتن بسته بندی می کنند گرمادهی موز با آب داغ نیز بیماری آنتراکنوز را کاهش و غوطه وری به مدت ۲ دقیقه در آب ۵۸ درجه سانتی گراد باعث کاهش بیماریهای قارچی می شود.
پوشش پلاستیکی پلی اتیلین بر روی عمر ماندگاری کیفیت موز مژثر است مثلاً موز رقم دوارف کاوندیش در مرحله سه ربعی رسیدگی برداشت نموده و پس از ضدعفونی توسط غوطه وری در محلول تیابندازول با غلظتPPM ۴۰۰ با آب شستشو و خشک نموده است پنجه های موز را در پوشش پلی اتیلینی با ۳۰ میکرون ضخامت بسته بندی و در کارتن قرار داده است و وزن بسته ها ۴-۳ کیلوگرم می باشد میوه ها به مدت یک ماه در دو دمای ۱۵ و ۱۲ درجه سانتیگراد کیفیت خوبی داشته و بعد از خارج سازی از انبار به مدت ۷-۵ روز عمر ماندگاری داشته است.
موز رقم دوارف کاوندیش در دمای ۴/۱۴ درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی ۹۰-۸۰ درصد به مدت ۲۵ روز ماندگاری داشته است و پوشش دو لایه از محلول امولسیون واکس ۱۲/۰ بر روی سطح میوه باعث افزایش عمر ماندگاری موز دوارف کاوندیش در دمای ۵/۱۴ درجه سانتیگراد به مدت ۱۲-۱۰ روز می شود.
رسیده کردن موز:
جهت رسیده کردن موز بهترین روش، استفاده از گاز اتیلن می باشد گاز اتیلن در سیلندرها برای فروش عرضه می گردد و وقتی که با ازت ترکیب می شود (۵% اتیلن +۹۵% ازت) منفجر شونده نمی باشد. غلظت گاز بکار برده شده در این مورد ، یک لیتر گاز اتیلن در هر مترمکعب و یا بیست لیتر گاز مخلوط در هر مترمکعب می باشد  همچنین درجه حرارت نقش مهمی در رسیده کردن موز بازی می نماید به عنوان مثال در حرارت ۵/۱۸ درجه سانتی گراد ۳ روز پس از استعمال گاز اتیلن موزها رسیده می شوند و در ۵/۱۵ درجه سانتی گراد در مدت ۵ روز و در ۵/۱۴ درجه سانتی گراد حدود یک هفته طول خواهد کشید.

درجه بندی و بسته بندی موز:
خوشه های موز را باید بوسیله قلاب و یا تیرهای عرضی طاق و یا یک سیستم قرقره ای آویزان شوند یک چاقو تیز با تیغه فولادی و نازک و خمیده برای بریدن دستک های موز از روی خوشه بکار برده می شود زمانی که قسمتی از ساقه بر روی خوشه باقی می ماند باعث رشد قارچ و ایجاد پوسیدگی در زمان حمل و رسیده کردن می شود. برای جلوگیری از رشد قارچی که باعث پوسیدگی می گردد در موقع حمل و رسیده کردن دستکهای موز باید با یک قارچ کش قبل از بسته بندی ضدعفونی شوند و سپس دسته های موز که هر کدام ۳ تا ۷ عددتک میوه، موز می باشد در کارتونهای بیست کیلویی بسته بندی شوند.

بیماریهای مهم میوه موز:
از بیماریهای مهم میوه موز می توان به آنتراکنوز (Anthrachnose)، بیماری سیگاری شدن انتهای موز(Cigarend rot) و بیماری تاج میوه  و بیماری (Finger  rot) را نام برد. 
(Crown mould-crown rot) که عامل تمام این بیماریها قارچ های بیماریزا می باشند و برای کنترل این بیماریها رعایت نکات زیر ضروری است:
۱-حتی الامکان میوه قبل از رسیدگی کامل از درخت (یعنی حداکثر به اندازه سه چهارم ۴/۳گردشدن برجستگی های طولی روی میوه) برداشت شود.
۲-میوه ها را در طول دوره سردتر بریده و برداشت نمائید و این بدین معنی است که این عمل ازصبح زود تا وسط صبح و یا در مدت هوای ابری صورت گیرد.
۳-میوه های برداشت شده را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید زیرا این عمل به سرعت باعث افروختگی و سوختگی موز می شود. خوشه ها باید مستقیماً به انبار بسته بندی حمل شده و در مدت حمل باید تحت سایه قرار گیرند.
۴-جلوگیری از آسیب و زخمی شدن میوها در هنگام برداشت و استفاده از تیمارهای فیزیکی و قارچ کش های سیستماتیک و کاهش سریع درجه حرارت میوه بعد از برداشت باید صورت گیرد.
۵-آب شستشو میوه باید مرتباً تعویض شود تا اسپورهای آلوده کننده قارچ در آب تجمع زیاد نداشته باشند.

آفات و بیماریهای موز:
الف: آفات موز:
۱-شته موز (Pentalonia      nigronervosa)
این آفت در کشورهای استرالیا ، سریلانکا و هند وجود دارد این حشره ناقل بیماری و یروسی بونچی تاپ می باشد این حشره معمولاً در کلنی های کوچک تا خیلی بزرگ از حشرات کامل ماده بی بال ، زنده زای بالدار و پوره ها روی موز مشاهده می شود.
در مورد گیاه موز این شته ها در قاعده ساقه در قسمت انتهای ساقه و محورهای برگ دیده             می شود در جمعیت های بالا ممکن است روی برگهای تازه و جوان نیز دیده شود در این حالت غالباً در سطح زیرین برگها و در دو طرف رگبرگها یا در قسمت نوک برگ و همچنین روی برگها بازنشده دیده می شوند.

کنترل:
سمپاشی با سموم سیستمیک مانند دیمیتوات ، متیل دیمتون ، تیومتون و فسفامیدون برای کنترل و پائین آورده جمعیت این حشره استفاده می شود.
۲-سرخرطومی ریزوم موز (Cosmopolites     Sordidus   ) و سر خرطومیOdioporus    
 longicollis
حشرات کامل بطور ۱ سانتیمتر و به رنگ قهوه ای تیره ، سرکم و بیش کشیده و بصورت یک خرطوم درآمده است که در گونه های مختلف به شکل متفاوتی می باشد و قسمت عمده بدن بوسیله فلس پوشیده شده است و این حشره از ریزومهای زیرزمین تغذیه می کنند.
کنترل: استفاده از آلدرین ۰۵/۰ درصد یا BHC ۰۵/۰ درصد بصورت سمپاشی روی خاک اطراف بوته ها می باشد یک روش درمان عملی عبارت است از سوزاندن بقایای گیاهی و ریزومهای آلوده و کاشت نهالهای سالم موز در خاکهای جدید و کاملاً و زهکش دار می باشد.

۳-تریپس برگ  Panchaetothrips  indietus
علائم خسارت شامل پیچیدگی برگ ها ، زرد شدن و نهایتاً خشکیدگی برگها می باشد ریزومها نمی تواند رشد کنند یا رشد آنها بسیار کند و ضعیف خواهد بود.
کنترل: گردپاشی با BHC یا کارباریل ۱/۰درصد و مونوکرونوفوس ۰۳/۰درصد بر علیه آفت مؤثر است.
۴-مورچه سفید   Clyptotermes   ditatatus
موریانه ها یا مورچه های سفید حشراتی اجتماعی هستند که این حشرات در مناطق گرم و معتدله یافت می شوند.
کنترل: اختلاط گرد آلدرین ۵ درصد یا هپتاکلر ۵ درصد به میزان ۲۵ کیلوگرم در هکتار درخاک قبل از کاشت موز و یا سمپاشی خاک با BHC و استفاده از این سم همراه با آب آبیاری مؤثر می باشد.

۵-سوسک برگخوار    Nodastoma   Subcostatum
سوسکهای برگخوار و میوه خوار برگ و میوه را می جوند
این سوسکها دارای بدن بیضی شکل ، محدب و رنگ متالیک تا زردرنگ توام با لکه هایی روی بدن می باشند.
کنترل: انجام عملیات شخم و سمپاشی BHC

۶-آفت کرم حلزونی   Kophene   Cuprea
پروانه کرم حلزونی یک حشره با دامنه انتشار وسیع است.
۷-تریپس گل  Thrips  hawaiensis
این حشره به برگها و گلها حمله می کند کنترل:۱- گردپاشی یا سمپاشی با   BHC۲- سمپاشی با دیمتوات به غلظت ۰۳/۰ درصد نیز مؤثر است.

۸-مگس میوه   Dacus  dorsalis
مگسهای میوه حشراتی با اندازه متوسط و دارای لکه یا نوارهایی روی بال می باشند.
ب-بیماریهای موز 
۱-بیماریهای ویروسی موز
بیماری بونچی تاپ که از مهمترین بیماریهای ویروسی به شمار می آید.
این بیماری وسیله ویروس بونچی تاپ ایجاد می شود و بوسیله شته موز در مزارع موز منتشر می گردد علائم بیماری بونچی تاپ در پاجوشهای آلوده تولید برگهای باریک ، خیلی کوتاه می کنند که علائم زردی و موزامیک را نشان می دهند و ح

+ نوشته شده در دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,ساعت 14:5 توسط حجت اله عرفانیان |

بزرگ ترین و پیر ترین درختان جهان بسیار باشکوه هستند چرا که شاهد ظهور و سقوط تمدن های متعددی بوده اند. مثلاً ژنرال شرمن، بزرگترین درخت تک ریشه ای که تا به حال شناخته شده و یا تجیکو با ۹۵۵۰ سال قدمت که قدیمی ترین درخت کلونال است.برترین ها: ترسناک ترین گونه های درختی که در جهان به شکل شبح و حیوانات وحشی هستند، می توانند هر بیننده ای را به وحشت بیاندازد

.Image result for ไร่ องุ่น ซิลเวอร์ เล คImage result for ‫درخت عجیب‬‎

به گزارش برترین ها، روزنامه انگلیسی "سان" تصاویر ترسناکی از درختانی که شبیه حیوانات وحشی هستند و در فیلمهای ترسناک آمریکایی آنها را مشاهده می کنیم، منتشر کرد.

این درختان به قدری ترسناک هستند، که بعید به نظر می رسد کودکان این درختان را برای بالارفتن انتخاب کنند.Image result for ‫درخت عجیب‬‎Image result for ‫درخت عجیب‬‎Image result for ‫درخت عجیب‬‎

برخی از این درختان که از گونه بلوط هستند در لندن، و درختی که به شکل عنکبوت است در جزیره استرمادورا اسپانیا وجود دارد. این درخت گردو برای رو کم کنی درخت انگور که چند سالیست بخاطر خشکسالی انگور نمی دهند قدرت خالقش را به روخ همه کشیده که اگر خالقم بخواهد ما هم بلدیم خوشه ای بار بدهیم

دیده شدن درخت گردوی بسیار عجیب در شهمیرزادImage result for ‫درخت عجیب‬‎Image result for ไร่ องุ่น ซิลเวอร์ เล ค

 

درخت گردوی قدیمی شهمیرزاد دارای تاجی 2 شاخه و متقارن بوده و زیبایی خاصی در آن جلوه گر شده و به دلیل همین تاج زیبا، در بین اهالی بومی منطقه شهمیرزاد به نام درخت گردوی کمان رستم نامیده می شود این درخت جنسش مانند درخت های دیگر است اما از نظر زیبایی برتر از درخت های دیگر است .این درخت حدود 15 متر ارتفاع دارد و تاج کمانی آن از ارتفاع سه متری آغاز می شود.

 

 

 

 


اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان برای حفظ و نگهداری این درخت،گردو آن را در فهرست ذخایر فرهنگی و طبیعی کشور ثبت کرده است.سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه این درخت کهنسال در اسفند ماه سال 1390 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده  است می گوید:‌ از 2 سال گذشته فعالیت های خوبی برای مقاوم سازی این اثر طبیعی انجام شده است.


باغ گردوی شهمیرزاد که رویشگاه کهن ترین درختان گردو در جهان است هر سال در فصل گردو چینی میزبان گردشگرانی از سراسر ایران است.درخت گردو و گردو چینی آنقدر در بین مردم این منطقه ریشه دارد که حتی شهمیرزادی های ساکن مناطق مختلف ایران و دنیا در فصل گردو چینی به زادگاهشان باز می گردند و در بزرگترین باغ گردوی جهان ، محصول درخت خود را می چینند.هنوز هم در خانواده های اصیل شهمیرزادی ، یک درخت گردو مهریه دختران است و این اعتقاد وجود دارد شهمیرزاد با درختان گردو که به آن " میخ طلا " می گویند به زمین متصل شده رشد رشد میوه بومی استرالیا در ایران  . Image result for ไร่ องุ่น ซิลเวอร์ เล คImage result for ไร่ องุ่น ซิลเวอร์ เล ค

Image result for ‫درخت عجیب‬‎پیامبری به خدا شکایت کرد از شکستن شاخه های درختش که باد موجب شکستن شاخه ها میشود و باید صد سال صبر کنم تا دوباره شاخه بار دهد خداوند به اراده و مشیتش اجازه داد این درخت از تنه اش بار بدهد نه از شاخه هایش هر چه او بخواهد خواهد شد
[تصویر:  53821_578.jpg]
۵. درختان تا فروم
 


این درختان که بر روی بقایای یک معبد کامبوجی به نام تا فروم رشد کرده اند بسیار جالب هستند. دو گونه درخت خاص در این معبد رشد کرده اند. برخی از متخصصین معتقدند که درخت بزرگ تر گونه ای به نام سیبا پنتاندرا باشد و گروهی دیگر معتقدند که این درخت یک تیت پاک است، درختان کوچک تر که به درخت اصلی چسبیده اند نوعی درخت انجیر چسبنده هستند. ریشه های غول آسای این درخت سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به این محل می کشاند.


 







جهان عجایب : بزرگ ترین و پیر ترین درختان جهان بسیار باشکوه هستند چرا که شاهد ظهور و سقوط تمدن های متعددی بوده اند. مثلاً ژنرال شرمن، بزرگترین درخت تک ریشه ای که تا به حال شناخته شده و یا تجیکو با ۹۵۵۰ سال قدمت که قدیمی ترین درخت کلونال است. جولیان هایت می گوید "درختان باستانی پیوند زنده ی ما انسان ها با گذشته هستند و در جریان تغییرات همیشگی، شکل خود را حفظ می کنند. این داستان درختان است اما به نوعی قصه ی ما انسانها نیز هست. هر درخت شکل و شخصیتی مخصوص به خود دارد که در طول زندگی اش آن را حفظ می کند.”

با این مقدمه بیایید در مورد جالب ترین درختان جهان بیشتر بدانیم؛ این لیست تنها به کهن ترین ترین درختان نمی پردازد بلکه آنهایی که دارای شکل یا حالت منحصر به فردی هستند را نیز مورد توجه قرار می دهد.

۱۰. درخت بلوط فرشته
 

این درخت ۱۵۰۰ ساله در  جزیره ی جونز و در ایالت کارولینای جنوبی در آمریکا قرار دارد. شاخه های این درخت بلند بر مساحتی حدود ۵ کیلومتر مربع سایه می افکنند. گفته می شود که این درخت یکی از قدیمی ترین ارگانیسم های زنده در شرق رودخانه ی می سی سی پی است. اندازه ی محیط تنه ی درخت بلوط فرشته ۸ متراست و هر یک از شاخه های آن تا ۳۰ متر کشیده شده اند. این درخت بلایای طبیعی بسیاری را از سر گذرانده است که از آن جمله می توان به زلزله ای در سال ۱۸۸۶، سیل های بیشمار و طوفان هایی مثل طوفان هوگو در سال ۱۹۸۹ اشاره کرد.

۹. الیا بوی بون، درخت زیتون وووِز
 

آیا باور دارید که کهن ترین درخت زیتون جهان هنوز هم هرسال زیتون های خوش مزه به بار آورد؟ دانشمندانِ دانشگاه کرت، عمر این درخت را بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ سال تخمین زده اند؛ محیط تنه ی این درخت بیش از ۴,۵ متر است. این درخت در روستای آنو وووز در کرت قرار دارد و سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از آن دیدن می کنند.

درخت نان از درختان گلدار و از خانواده توت است که در آسیای جنوب شرقی،جزایر کارائیب و بیشتر جزایر اقیانوس آرام بعمل می آید.درخت نان (با نام علمی Artocarpus altilis) گونه ای از درختان گلدار و از خانواده توت(با نام علمی موراسه) است و در آسیای جنوب شرقی و بیشتر جزایر اقیانوس پاسیفیک می‌روید.3032_orig

میوه این درخت هنوز در میوه فروشی ها یافت نمی شود اما با توجه به خواص و ارزش غذایی بالای این میوه که پخته شده آن شبیه نان و مزه نان میدهد

تمر هندی (به عربی : تمر هندي، به معنای خرمای هندی  Tamarindus indica) درختی گرمسیری ازاز تیره پروانه داران و زیر خانواده ارغوانیان است  

خاستگاه این گیاه مناطق استوایی قارهٔ آفریقا است. میوهٔ این درخت به شکل لوبیایی درشت و قهوه‌ای و ترش‌مزه و سرشار ازقند است.

تمر هندی در میان ساکنین ماداگاسکار درختی مقدس و پادشاه درختان تلقی می‌شود.

درخت راستین دیتا


تمر هندی
و ماکادمیا گرانترین میوه دنیا

۸. درخت خون اژدها
 

این درخت کمیاب که به نام درخت اژدهای سوکوترا نیز مشهور است در کشور یمن قرار دارد و مشهور ترین گیاه در جزیره ی یمنی سوکوترا است. بر اساس آمار یونسکو ۳۷ درصد از گیاهان، ۹۰ درصد از خزندگان و ۹۵ درصد از حلزون های موجود در این جزیره در هیچ جای جهان وجود ندارند.

درخت اژدها شبیه به یک چتر است و به این دلیل به نام خون اژدها مشهور است که یک مایع سرخ رنگ از خود ترشح می کند. ساکنان محلی هنوز هم از این مایع به عنوان یک ماده ی شفا بخش در تولیدات آرایشی و یا به عنوان رنگ در تزئین سفال استفاده می کنند.

۷. درخت توله
 

ارتفاع این درخت توله ی بزرگ بیش از ۳۵ متر است و در شهر اوخاکا در مکزیک قرار دارد. هر یک از شاخه های این درخت می توانند یک درخت مستقل باشند. محیط تنه ی این درخت ۳۶ متر است؛ این درخت به قدری بزرگ است که در ابتدا دانشمندان تصور می کردند چندین درخت به هم چسبیده و باعث بوجود آمدن آن شده اند اما آزمایش هایی که بر روی DNA آن انجام شد خلاف این نظریه را ثابت کرد.

۶. درخت بائوباب قوری یا بشگه آب میتواند 120 هزار لیتر آب در خود و ریشه هایش ذخیره کند و از بدترین خشکسالی ها جان سالم به در برد
 

موضوع جالب در مورد این گونه ی خاص از درختان این است که آنها شبیه بطری و گاهی شبیه به قوری هستند؛ این گونه ی خاص در ایفاتی در ماداگاسکار است. درختی که در عکس مشاهده می کنید ۱۲۰۰ سال سن دارد. این نوع درخت می تواند تا ۱۲۰ هزار لیتر آب در خودو ریشه هایش  ذخیره کند و از سخت ترین خشکی ها جان سالم به در ببرد.هر ۸ گونه ی درخت بائوباب منحصربه فرد و جالب هستند. درخت بائوباب آفریقایی بومی سرزمین آفریقا است اما درآسیا و شبه جزیره ی عربستان هم یافت می شود. ۶ گونه از این درخت بومی منطقه ی ماداگاسکار هستند و یک گونه ی دیگر هم در استرالیا یافت می شود.  برترین ها: این درخت عجیب و خطرناک و در عین حال مفید "درخت توپی" نام دارد و در قاره آمریکای جنوبی در منطقه دریای کارئیب رشد می کند.

وجه تسمیه درخت توپی آن است که صدای برخاسته از این میوه کروی شکل هنگام افتادن و برخورد با زمین همانند صدای مواد منفجره و یا گلوله ای است که از سلاح توپ خارج می شود و به همین دلیل روی این درخت تابلوی هشدار دهند نصب می کنند چراکه اگر این میوه به هر انسان برخورد کند ممکن است به مرگ وی منجر شود.


این درخت برای اولین بار توسط یک گیاه شناس به نام آلبرت آبلت در سال 1775 کشف شد.

پوست این میوه از چوب و عصاره داخل آن داری بوی خوبی است اما نکته جالب آنکه این میوه مستقمیما از تنه خود درخت رشد می کند.

نکته جالت تر آنکه این میوه دارای خواص دارویی است و از آن به عنوان آنتی بیوتیک برای التیام زخم، کاهش درد دندان، سرماخوردگی و درد معده استفاده می شود.

این درخت همچنین در معابد بودایی در سریلانکا نیز رشد می کند به همین دلیل شکوفه های آن برای بودایی ها مقدس است.

قطر این میوه کروی شکل بین 15 تا 24 سانتیمتر است.











. متو سلاه
 

درخت کاج بزرگ بیسین بریستلکون، نوعی درخت پر عمر است که در ایالت های یوتاه، نوادا و کالیفرنیا رشد می کند. رشد این درخت بسیار کند است و برگ های سوزنی این درخت تا ۴۰ سال سبز می مانند. این درخت قدیمی ترین درخت غیر کلونالی زنده بر روی زمین است. این درخت در سال ۱۹۵۷ توسط ۲ دانشمند بررسی شد و سن دقیق آن در آن سال ۴۷۸۹ سال بود. از آنجایی که ممکن است به این درخت صدمه وارد شود محل دقیق آن گزارش نشده اما جایی در رشته کوه سفید کالیفرنیا است.

۳. درخت پشم ابریشمی
 

این درخت زیبا از خانواده ی درختان مالو است. بومی مناطق استوایی و جنگل های حاشیه ای این مناطق در آمریکای جنوبی مثل برزیل و آرژانتین است. ارتفاع این درخت به حدود ۲۵ متر می رسد و در تنه و شاخه های آن برجستگی هایی وجود دارد که اجازه می دهد آب را در زمان خشکسالی ذخیره کند. اندازه ی گل های زیبای قرمز، صورتی یا بنفش این درخت بین ۱۲ تا ۲۴ ساتی متر است. این گل ها تبدیل به میوه های گلابی شکلی می شوند که داخل آنها پر از دانه هایی است که در نوعی پشم بسیار نرم قرار گرفته اند. از این پشم نرم گاهی برای درست کردن کوسن استفاده می شود.

۲. درخت اوکالیپتوس رنگین کمان
 

این درخت نوعی اوکالیپتوس همیشه سبز است که ارتفاع آن تا ۷۵ متر می رسد. پراکندگی این درخت از مناطقی در اندونزی تا فیلیپین است. چیزی که باعث می شود این درخت بسیار خاص باشد،  نوار های زرد، سبز، صورتی، قرمز، بنفش و نارنجی رنگی است که شاخه ها و تنه ی این درخت را پوشانده است و این رنگ های زیبا کاملاً طبیعی هستند. سطح پوسته ی این نوع درخت بسیار نرم است و در هنگام رشد لایه هایی از آن جدا می شوند. این جریان در زمان های متعدد و در قسمت های متفاوتی از درخت اتفاق می افتد. هرچه از عمر پوسته ی جدید می گذرد رنگ آن از سبز روشن به سبز تیره ی مایل به آبی یا بنفش و بعد صورتی و نارنجی تغییر می کند. و چون این اتفاق در قسمت های متفاوتی از درخت می افتد این حالت به صورت نوارهای رنگی در کنار هم قرار می گیرند که تنه ی این درخت را به یک تابلوی نقاشی تبدیل می کنند.

 

مطالعات نشان داده است جوشانده هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و بیماری‌های مثانه مفید است و جوشانده شکوفه آن نیز سرشار از خواص دارویی است مانند خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و برای بینایی و شنوایی و درد مفاصل نیز بسیار مفید است.

همچنین وجود فسفر در خرما اعمال مغزی را بیشتر بکار انداخته و تحریکات دفاعی را افزایش می‌دهد. خرما حاوی ویتامین های A ، B، E وC و مواد قندی و آهن است؛‌ از دیگر امتیازات آن سرشار بودن آن از منیزیم است

درخت نارگیل مثل درخت خرما بوده ولی خیلی با غیرت تر از خرماست آنقدر نارگیل میدهد که صاحبش را گیج کند مخصوصا" وقتی از بالای درخت نارگیلی بر کله صاحبش اصابت کند .

 Image result for ‫درخت عجیب‬‎آیا ماکادمیا جای فندق را خواهد گرفت

نارگیل - روش های ازدیاد نارگیل

روش های ازدیاد نارگیل

روش معمول ازدیاد نارگیل، استفاده از بذر آن است. توصیه می شود که بذرهایی انتخاب شوند که سالم، قوی و بالغ باشند. بذر ارقام مورد نظر را باید از باغاتی که درختان آن در وضعیت مطلوب بوده و آب کافی دریافت کرده باشند، انتخاب می شوند. بذرها بایستی دارای بافت فیبری نازک بوده و وزن آنها در حدود 1 کیلوگرم باشد.

دانهال های نارگیل در خزانه هوای آزاد

بذر نارگیل فاقد رکود بوده و پس از مدت 3 الی 4 ماه نگهداری در محل خنک می توان نسبت به کشت آن اقدام نمود. بهتر است بذر نارگیل را قبل از کاشت، برای 1 تا 2 روز در آب غوطه ور کرد تا به اندازه کافی آب جذب نماید. 

بذرهای آماده را با فواصل 30 سانتیمتر در خزانه هوای آزاد کشت می شوند. در صورت مرطوب نگه داشته شدن بستر کشت، بذرها پس از 3 تا 4 ماه ریشه دهی کرده و 4 تا 10 ماه بعد از آن ساقه چه اولیه ظاهر می شود. نهال های بذری در مرحله 3 تا 5 برگی به زمین اصلی منتقل می شود.

کشت بافت یکی دیگر از روش های ازدیاد نارگیل می باشد.


۱. درخت زندگی
 

نمونه های بسیاری از درختان کهنسال وجود دارند اما نکته ی بسیار جالبی که در مورد این تک درخت ۴۰۰ ساله وجود دارد این است که توانسته در وسط بیابان و بدون هیچ منبع شناخته شده ای از آب دوام بیاورد. این درخت که درفاصله ی ۲ کیلومتری جبل دخان در بحرین قرار دارد یکی از عجایب طبیعی است. اگر می خواهید منحصر به فرد بودن این درخت را به خوبی درک کنید آن را در نقشه ی هوایی گوگل تماشا کنید و می بینید که از هر نوع گیاهی بسیار دور است.

coconut

نارگیل میوه پر طرفداری است که پوسته سفت و سختی دارد این میوه آب بسیار مقوی و خوشمزه ای نیز دارد در این مطلب قصد داریم تا شما را با این میوه مقوی آشنا کنیم به همین منظور عکس هایی از این میوه را در ادامه مطلب قرار دادیم

خداوند برای رو کم کنی بشر نارگیل را آفرید عجیب و غریب خدایا عظمتت را شکر 

2d804yf 450px-Drinking_coconut 849coconut Palmtree_Curacao عکس_نارگیل

نارگیل (نام علمی: Cocos nucifera) از اعضاء خانواده نخلیان (Arecaceae) است و تنها گونه‌ای است که در سرده نارگیل (Cocos) طبقه‌بندی می‌گردد.

 

واژه‌شناسی

واژه نارگیل از واژه «انارگیل» سانسکریت وارد پارسی شده و در زبان پارسی میانه به آن گوچ هندوک به معنی جوز هندی می‌گفتند که این واژه از زبان پارسی میانه وارد زبان عربی شده و به صورت جوز الهند معرب شده است. واژه نارگیل به میوه نخل نارگیل اشاره دارد.
خاستگاه

خاستگاه این گیاه یکی از موضوعات مورد بحث است بعضی از کارشناسان معتقدند نارگیل یکی از گیاهان بومی شبه جزیره جنوب شرقی آسیا است درحالیکه برخی دیگر شمال شرقی آمریکای جنوبی را خاستگاه این گیاه می‌دانند. فسیلهای بدست آمده در نیوزیلند نشان می‌دهد در حدود ۱۵ میلیون سال پیش گیاهان کوچکی شبیه نارگیل در این ناحیه رویش می‌کردند. حتی سنگواره‌های قدیمی تر که در راجستان در هند کشف شده‌اند علی‌رغم خاستگاه نارگیل‌ها، در بیشتر این مناطق گرمسیری بخصوص درطول خطوط ساحلی استوایی پراکنده هستند. چون میوه نارگیل سبک و شناور است این گیاه به آسانی توسط جریانات دریایی تا مسافتهای طولانی حمل می‌شود. نخل نارگیل در خاکهای ماسه‌ای و نمکدار و در مناطق دارای نور خورشید فراوان و بارندگیهای منظم (سالانه ۱۰۰- ۷۵ سانتیمتر) رشد می‌کنند بنابراین علت تجمع این گیاه در نواحی کرانه‌ای تا حدی مشخص می‌شود. میوه‌هایی که از دریا در نواحی شمالی مثل نروژ جمع‌آوری شده‌اند بسیار زیستا بوده و سپس تحت شرایط مناسب مذکور رشد نموده‌اند. ازاینرو نارگیل در جزائر هاوایی یک پلی نزی وارداتی قلمداد می‌شود که ابتدا دریانوردان پلی‌نزیایی آنها را از سرزمینهای مادریشان در اقیانوس آرام جنوبی به این جزایر آوردند. این گیاه به سمت آب خم می‌شود و هر چه بیشتر رشد می‌کند، بیشتر خم می‌شود در نتیجه، خشک میوه آن توسط آب دریا به اطراف پراکنده می‌شود. پوست سبک این میوه باعث می‌شود روی سطح آب شناور گردد. وقتی میوه نارگیل به‌وسیله آب دریا به ساحل برده شد، در طی یک الی دو ماه شروع به سبز کردن برگ کرده سپس تعداد زیادی ریشه بلند در می‌آورد. این ریشه‌های بلند محکم به درختهای در حال رشد می‌چسبند و در مقابل باد تند ساحلی مقاومت می‌کنند.

 

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی     ۳۵۴ کیلوکالری (۱٬۴۸۰ کیلوژول)
کربوهیدرات‌ها     ۲۴٫۲۳
قندها     ۶٫۲۳
فیبر     ۹
چربی     ۳۳٫۴۹
پروتئین     ۳٫۳۳ g
آب     ۴۷
تیامین (ویتامین B۱)     ۰٫۰۶۶ میلی‌گرم (۵٪)
ریبوفلاوین (ویتامین B۲)     ۰٫۰۲ میلی‌گرم (۱٪)
نیاسین (ویتامین B۳)     ۰٫۵۴ میلی‌گرم (۴٪)
ویتامین ب۵ (B5)     ۱٫۰۱۴ میلی‌گرم (۲۰٪)
ویتامین ب۶     ۰٫۰۵ میلی‌گرم (۴٪)
ویتامین C     ۳٫۳ میلی‌گرم (۶٪)
کلسیم     ۱۴ میلی‌گرم (۱٪)
آهن     ۲٫۴۳ میلی‌گرم (۱۹٪)
منیزیوم     ۳۲ میلی‌گرم (۹٪)
فسفر     ۱۱۳ میلی‌گرم (۱۶٪)
پتاسیم     ۳۵۶ میلی‌گرم (۸٪)
روی     ۱٫۱ میلی‌گرم (۱۱٪)

درخت کیندال کیندالعکس میوه درخ پاپایا
درصدها نسبی‌اند



+ نوشته شده در دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,ساعت 12:39 توسط حجت اله عرفانیان |

همان بر دل هر کسی بوده دوست نماز شب و روزه آیین اوست

چون دربندحق نیستی اگر بی وضو درنماز ایستی

جوانی که به یک لیوان آب و یک کف دست نان و یک قالب پنیر روباه نیرزد و روزه خود را کوفت کند ارزش این طور جوانان آبکی پرسیدم این آبهایی که از دهان سگ تراوش می کند تکلیفشان چه میشود فرمود این آبها نسیب روزه خور ها میشود چون بی ارزشند روزه می خورند به اندازه آب دهان سگ هم ارزش ندارند و آن آبها در ماه مبارک در روز ها فوران کرده و کسانی که در روزهای ماه مبارک اقدام به روزه خاری کنند پست ترین آبها را می نوشند نانهایی که خدا روزی حیوانات و سگها نموده نسیب آنها خواهد شدنان به سگ بده نده به بی نماز در ماه مبارک در روزها چیزی نباید از گلو پائین رود چون میکروبی که توسط هوا در این روزها روی آبها و غذا می نشیند با عث امراض لا علاج و سرطان خواهد شد و خداوند فقط این ماه ماه رمضان را دستور به روزه گرفتن داده است در حقیقت انسانهای پست و فرومایه و مریض اقدام به روزه خواری می کنند و اگر در این حال از دنیا بروند صددرصد اهل دوزخ خواهند بود انجام فعل حرام در معابر و انظار عمومی حتی برای کافران بی دین در حریم حکومت الله زمین دریا هوا جرم تلقی می شود. حتی اگر درخودرو حریم خصوصی تلقی شود باز هم تظاهر به روزه‌خواری (خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و...) در خودرو شامل این حکم می‌شود چرا که قانونگذار با آوردن عبارت «در انظار عمومی و معابر» در حقیقت خودرو را تحت شمول این حکم درآورده است

روزه خواری علاوه بر همه معایبی که دارد و عملی حرام در دین مبین اسلام محسوب می شود، در بعد اجتماعی به نوعی عدم احترام به حقوق دیگران است. و فرد خاطی نه تنها برای خود احترامی قائل نشده و نشان بی ارزشی خود را به دیگران ثابت میکند که موجودی از خوک و کفتار پلید تر میباشد که معنای دین الله را نمی داند و خدا را نشناخته است 

 

زیرا کسی که به صورت آشکار روزه می‌خورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست و این حقوق را زیر پا می‌گذارد.

 

چنین فردی علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و‌ آشکار بیان می‌کند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد.

میخواهی ببینی خدا دوستت دارد ببین روزه می گیری و نماز می خوانی اهل دینی یا دشمن دین زقنبود بردهان روزه خاران رانده شده درگاه الهی فقط حرام خوران روزه نمیگیرند ببینند غذای حرام و ذبح غیر شرعی کجا خورده اند کسانی که غذای حرام خورده باشند صواب روزه از آنان سلب خواهد شد و هر گز نخواهند توانست در ماه مبارک روزه بگیرند یکی واقعا" پای پیاده الاغ نفهم نه اینکه مترو سواربشوی و به دروغ سفر روزه خوری راه بیاندازی عدهای از جوانان روزه خور 22کیلومتر ازشهر دور شده خودشان راگول میزنند22ابجدشیطان22است به ابجدشیطان22دشمن اسلام22مقصر22بدبختی 22عمر22 ابابکر22دشمن اسلام22 مقصر22منکر22دروغ22کلک22کید22تکبر 22نیرنگ22بمکر22 نابحقه22بناحقه22عمر22شیطان22ابابکر22 مقصر22بدبختی22 عده ای از جوانان روزه خور 22 کیلومتر از شهر دور شده خودشان را گول میزنند و روزه خود را می خورندبه ابجد فسادتباهی 563-541فتنه ها=22شیطان 22عمر22 ابابکر22مقصر22بدبختی 22  تف بر دهانشان  وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ﴿۵۴﴾«روزه خواران تن لش ورزشکار قلدر احمق نادان کسانی که هتک حرمت واجب دین الهی میکنند از گروه شیطان رانده شده محسوب و مورد غضب در گاه الهی واقع خواهند شد جوانان قلدر معآب  که توانایی روزه داشته و به دلایلی واحی و پوچ اقدام به روزه خاری می کنند در میانسالی به امراض لا اعلاج سرطان مبتلاء میشوند سموم و مواد اضافی در بدن آنها تجمع نموده و تحریک کننده غده های سرطانی بدخیم خواهد شدحیف نون  حیف سیب زمینی  بازم غیرت سیب زمینی یه رگی دارد ولی روزه خور بی رگ و بی غیرت است  کسی که حسن و کار خیری انجام دهد و آن را از غیر خدا پنهان دارد، عملش70 برابر می‌شود نسبت به کسی که عمل حسنه‌ای را آشکار می‌سازد و کسی که مرتکب گناهی می‌شود، اگر آن را فاش و آشکار نماید،مورد غضب خدا واقع می‌شوندجوانان روزه خار ذلیل درگاه الهی برای در امان ماندن از عذاب الهی شصت روز روزه بگیرند ویا شصت فقیر را اطعام کنند خود را به حاکم معرفی نموده و جریمه بدهند و شلاغ بخورند وگرنه در دوزخ زقوم خواهند خورد زقنبود بردهان روزه خاران رانده شده درگاه الهی فقط حرام خوران روزه نمیگیرند ببینند غذای حرام و ذبح غیر شرعی کجا خورده اند کسانی که غذای حرام خورده باشند صواب روزه از آنان سلب خواهد شد و هر گز نخواهند توانست در ماه مبارک روزه بگیرند  وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ﴿۵۴﴾«تفصیل بعضی از احکام الهی  که به طور کلی در قرآن آمده،مثل بعضی از واجبات چون روزه، به عهده سنت و روایات نهاده شده است. به همین جهت در احادیث صادره از معصومین سلام الله علیهم اجمعین هشدارهای شدیدی نسبت به افرادی که اقدام به هتک حرمت واجبات الهی هم چون روزه خواری می کنند، داده شده و حتی در یکی از موارد مولای متقیان(ع) فردی را که به طور علنی روزه خواری کرده بود، به شلاق محکوم کرد. در ادامه به چند حدیث کوتاه در مورد حکم افرادی که به روزه خواری اقدام می کنند، اشاره می کنیم: 1. روزه خوار از ایمان خارج می شود. امام صادق(ع) فرمود: "مَنْ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً خَرَجَ مِنَ الْإِیمَانِ"(1) یعنی:هر کس یک روز از ماه رمضان روزه خوارى کند ازایمان خارج شده است. 2.تازیانه برای روزه خواری: امام باقر سلام الله علیه نقل کرد: "أنّ علیّا(ع) اتی برجل مفطر فی شهر رمضان نهارا من غیر علّة فضربه تسعة و ثلاثین سوطا حقّ شهر رمضان حیث أفطر فیه"(2) مردى را نزد على امام علی(ع) آوردند که در روز ماه رمضان بدون عذر افطار کرده بود،حضرت به جهت حقّ ماه رمضان که این شخص در آن افطار کرده بود، سی و نه شلّاق به او زد. 3. کفاره و جریمه روز خوار امام صادق(ع) در مورد مردی که به طور عمد در ماه رمضان یک روز را بدون عذر روزه خواری کرده بود، فرمود: "یُعْتِقُ نَسَمَةً أَوْ یَصُومُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ أَوْ یُطْعِمُ سِتِّینَ مِسْکِیناً"(1) این شخص باید یا بنده ای را آزاد کند یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد و یا شصت فقیر و مسکین را اطعام کند. البته این حکم در بعضی از اوقات باید جمع شود یعنی در بعضی از موارد یک شخص باید هر سه مورد را با هم انجام دهد که توضیح آن در رساله های عملیه و نیز استفتاءات موجود است. پی نوشت ها: 1. مجلسی محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ مکرر، بی تا ج‏66، ص 197. 2. انصاری محلاتی محمد رضا و صابری یزدی علی رضا، ترجمه الحکم الزاهرة، قم، انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامى، سال 1375 ه ش، چاپ دوم،‏ ص 311.»
و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و

آیینش،) اسلام محمد چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است.عده ای از جوانان روزه خور 22کیلومتر ازشهر دور شده خودشان راگول میزنند22ابجد شیطان22است به ابجدشیطان 22 دشمن اسلام22مقصر22بدبختی 22عمر22 ابابکر22دشمن اسلام22مقصر22منکر22دروغ22کلک22کید 22تکبر 22نیرنگ22بمکر 22نابحقه22بناحقه22عمر22 شیطان22ابابکر22مقصر22بدبختی22 عده ای از جوانان روزه خور 22 کیلومتر از شهر دور شده خودشان را گول میزنند و روزه خود را می خورند تف بر دهانشان این حکم برای 1450 سال پیش که الاغ جان پای پیاده در آفتاب و پای برهنه در سنگو تیغ سفر می کردنداینکه شما سر خودتان را شیره بمالیدو به دروغ 22کلیومتر بروید و برگردی تازه سفر واقعی نه سفر دروغین پاره است ای بدبخت و بیچاره سفر دروغی بایدبرای هر روز60روز روزه بگیری چون خود بسیاز دوز خریتشان بالاست اگر اینطور با کلک میشد22 کیلو متر رفت همه مردم این کار راحت را انجام میدادندشنیدم از آن سر دنیا ده بیست روز به مرقد امام رضا میآیند تا روزه شان درست باشدولی عده ای جوان کودن نادان احمق خود را گول زده و روزه خوری میکنند مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین چرا روزی شما کم است بخاطر بی نمازی روزه خوری در این برهه در هواپیمای خنک یک ساعت از این سردنیا به آن سر دنیا میروند خودمان را گول نزنیم خداوند سفارش به روزه یکماه و نمازنموده سر خودتان را کلاه نگذارید مرد باشید و حرف خدا را گوش کنید و روزه را نپیچانید سر خودتان کلاه نگذارید بدبخت و بی عرضه نباشید قدیم بدون امکانات بدون برق شرقو غرب در گرمای شدید روزه می گرفتند و کلک نمی زدند و در گرمای عربستان و عراق روزه می گرفتند جوانی احمق نادان نره خر بی عار بیکار می گفت نمی بینی هوا را گفتم منم روزه ام اگر خوزستان یا عراق یا عربستان بودی چه غلطی می کردی آنها مثل مرد روزه می گیرندخداوند از جوان روزه خور متنفراست روزه بدون نیت باطل است عمل هر شخص به نیت او بستگی دارد الامالو بنیات روز قیامت روزه خوران را آب گندیده زقوم میخورانند انسانهای روزه خور روسیاه عالمنداگرکسی غذای حرام ذبح شده بخوردنمازو روزه ازاو فوت میشود یعنی لیاقت نماز خواندن و روزه گرفتن از او سلب میشود هر چه جهان پشرفت می کند بعضی از جوانان خرتر بخاطر لغمه حرام سفر هایی که در بلاد کفر داشته روز بروز بی عقل تر میشوند حرمت شکستن روزه واجب در ماه مبارک رمضان گناه کبیره و نابخشودنیست مگر اینکه برای هر روز شصت روز روزه بگیری ویا شلاق و به شصت فقیر طعام دادن است پنج انگشت یکی نمیشود کسی که روزه می خورد باید به او شصت نشان داد و جریمه باید 60روز روزه بگیرد ده انگشت داری با دو شصت بر دهان روزه خور یابو نشصت نیت اهل پلید سفر دروغین روزه را باطل و صاحبش را دوزخی می کند

 

روش تهیه ترشی انبه کال

 

روش تهیه ترشی انبه‌ کال - آکا

 

ترشی انبه, طرز تهیه ترشی انبه, درست کردن ترشی انبه, طرز تهیه ترشی انبه‌ کال, نحوه درست کردن ترشی انبه‌ کال, مواد لازم برای ترشی انبه, طرز تهیه انواع ترشی, پخت انواع ترشی و مربا, نحوه درست کردن ترشی میوه

 


ترشی انبه‌ کال خوشمزه را حتما تهیه کنید و همراه غذا در کنار خانواده میل کنید.

مواد لازم برای روش تهیه ترشی انبه کال

 

 انبه  8 عدد
 شکر  دو قاشق غذاخوری
 سرکه  دو لیوان
 فلفل قرمز هندی  7 تا 8 عدد
 تخم گشنیز آسیاب شده  دو قاشق غذاخوری
گلپر آسیاب شده یک قاشق غذاخوری
سیاه دانه مقداری
زردچوبه و نمک به مقدار لازم
سیر مقداری

 

 

 

روش تهیه ترشی انبه‌ کال - آکا


روش تهیه ترشی انبه کال

انبه را پوست می‌کنیم و بعد چهار قسمت می‌کنیم.

هسته انبه را خارج می‌کنیم.

آن‌را مثل سیب زمینی خلال می‌کنیم.

کمی زردچوبه و نمک روی آن می‌ریزیم و خوب با دست مخلوط می‌کنیم تا خلال‌ها زرد رنگ شود و بعد می‌گذاریم حدود 24 ساعت در آفتاب تا کمی خشک شود.

سرکه را با شکر و یک قاشق چای‌خوری زردچوبه روی گاز می‌جوشانیم و می‌گذاریم کمی خنک شود.

سیر را هم رنده و یا ریز خرد می‌کنیم.

بعد ابتدا یک ردیف انبه می‌چینیم و کمی گلپر و سیاه دانه و تخم گشنیز آسیاب شده و یکی دو تا فلفل قرمز هندی و مقداری سیر رنده شده روی آن می‌ریزیم و مجدداً انبه و بقیه مواد را لایه لایه می‌ریزم تا شیشه پر شود.

سرکه را روی مواد می‌ریزیم و درب شیشه را محکم می‌بندیم و می‌گذاریم یک هفته‌ای کمی نرم شود و در یخچال از آن نگهداری می‌کنیم.

یک روش دیگر که اهل جنوب خیلی از آن استفاده می‌کنند این است که انبه‌ها را با پوست چهارقاچ می‌کنند.

البته به صورتی که تکه‌های انبه به هم وصل باشد و هسته هم در وسطش باشد.

روی آن نمک می‌پاشند و حدود یک روز در آفتاب با حبه‌های سیر درسته می‌گذارند بماند.

سپس با سرکه و کمی ادویه ترشی را آماده می‌کنند.

این ترشی به سبزی می زند.

تلخی هسته بعد از مدتی از بین می‌رود و قابل خوردن است.

 

 

روش تهیه ترشی انبه‌ کال - آکا

 

 

 



+ نوشته شده در دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,ساعت 10:3 توسط حجت اله عرفانیان |

کسی که حسن و کار خیری انجام دهد و آن را از غیر خدا پنهان دارد، عملش70 برابر می‌شود نسبت به کسی که عمل حسنه‌ای را آشکار می‌سازد و کسی که مرتکب گناهی می‌شود، اگر آن را فاش و آشکار نماید، مورد غضب خدا واقع می‌شود جوانان روزه خور برای در امان ماندن از عذاب الهی شصت روز روزه بگیرند یا خود را به حاکم معرفی نموده و جریمه بدهند و شلاغ بخورند وگرنه در دوزخ زقوم خواهند خورد زقنبود بردهان روزه خار وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ﴿۵۴﴾«تفصیل بعضی از احکام الهی  که به طور کلی در قرآن آمده،مثل بعضی از واجبات چون روزه، به عهده سنت و روایات نهاده شده است. به همین جهت در احادیث صادره از معصومین سلام الله علیهم اجمعین هشدارهای شدیدی نسبت به افرادی که اقدام به هتک حرمت واجبات الهی هم چون روزه خواری می کنند، داده شده و حتی در یکی از موارد مولای متقیان(ع) فردی را که به طور علنی روزه خواری کرده بود، به شلاق محکوم کرد. در ادامه به چند حدیث کوتاه در مورد حکم افرادی که به روزه خواری اقدام می کنند، اشاره می کنیم: 1. روزه خوار از ایمان خارج می شود. امام صادق(ع) فرمود: "مَنْ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً خَرَجَ مِنَ الْإِیمَانِ"(1) یعنی:هر کس یک روز از ماه رمضان روزه خوارى کند ازایمان خارج شده است. 2.تازیانه برای روزه خواری: امام باقر سلام الله علیه نقل کرد: "أنّ علیّا(ع) اتی برجل مفطر فی شهر رمضان نهارا من غیر علّة فضربه تسعة و ثلاثین سوطا حقّ شهر رمضان حیث أفطر فیه"(2) مردى را نزد على امام علی(ع) آوردند که در روز ماه رمضان بدون عذر افطار کرده بود،حضرت به جهت حقّ ماه رمضان که این شخص در آن افطار کرده بود، سی و نه شلّاق به او زد. 3. کفاره و جریمه روز خوار امام صادق(ع) در مورد مردی که به طور عمد در ماه رمضان یک روز را بدون عذر روزه خواری کرده بود، فرمود: "یُعْتِقُ نَسَمَةً أَوْ یَصُومُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ أَوْ یُطْعِمُ سِتِّینَ مِسْکِیناً"(1) این شخص باید یا بنده ای را آزاد کند یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد و یا شصت فقیر و مسکین را اطعام کند. البته این حکم در بعضی از اوقات باید جمع شود یعنی در بعضی از موارد یک شخص باید هر سه مورد را با هم انجام دهد که توضیح آن در رساله های عملیه و نیز استفتاءات موجود است. پی نوشت ها: 1. مجلسی محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ مکرر، بی تا ج‏66، ص 197. 2. انصاری محلاتی محمد رضا و صابری یزدی علی رضا، ترجمه الحکم الزاهرة، قم، انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامى، سال 1375 ه ش، چاپ دوم،‏ ص 311.»
و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و

آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و

آیینش،) اسلام محمد چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است.عده ای از جوانان روزه خور 22کیلومتر ازشهر دور شده خودشان راگول میزنند 22ابجد شیطان22است به ابجدشیطان 22 دشمن اسلام22مقصر22بدبختی22عمر22ابابکر22دشمن اسلام22مقصر22منکر22دروغ22کلک22کید 22تکبر 22نیرنگ22بمکر22نابحقه22بناحقه22عمر22 شیطان22ابابکر22مقصر22بدبختی22 عده ای از جوانان روزه خور 22 کیلومتر از شهر دور شده خودشان را گول میزنند و روزه خود را می خورند تف بر دهانشان این حکم برای 1450 سال پیش که الاغ جان پای پیاده در آفتاب و پای برهنه در سنگو تیغ سفر می کردنداینکه شما سر خودتان را شیره بمالیدو به دروغ 22کلیومتر بروید و برگردی تازه سفر واقعی نه سفر دروغین پاره است ای بدبخت و بیچاره سفر دروغی بایدبرای هر روز60روز روزه بگیری چون خود بسیاز دوز خریتشان بالاست اگر اینطور با کلک میشد22 کیلو متر رفت همه مردم این کار راحت را انجام میدادندشنیدم از آن سر دنیا ده بیست روز به مرقد امام رضا میآیند تا روزه شان درست باشدولی عده ای جوان کودن نادان احمق خود را گول زده و روزه خوری میکنند مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین چرا روزی شما کم است بخاطر بی نمازی روزه خوری در این برهه در هواپیمای خنک یک ساعت از این سردنیا به آن سر دنیا میروند خودمان را گول نزنیم خداوند سفارش به روزه یکماه و نمازنموده سر خودتان را کلاه نگذارید مرد باشید و حرف خدا را گوش کنید و روزه را نپیچانید سر خودتان کلاه نگذارید بدبخت و بی عرضه نباشید قدیم بدون امکانات بدون برق شرقو غرب در گرمای شدید روز می گرفتند و کلک نمی زدند و در گرمای عربستان و عراق روزه می گرفتند جوانی احمق نادان نره خر بی عار بیکار می گفت نمی بینی هوا را گفتم منم روزه ام اگر خوزستان یا عراق یا عربستان بودی چه غلطی می کردی آنها مثل مرد روزه می گیرندخداوند از جوان روزه خور متنفراست روز قیامت روزه خوران را آب گندیده زقوم میخورانند انسانهای روزه خور روسیاه عالمنداگرکسی غذای حرام ذبح شده بخوردنمازو روزه از او فوت می شودیعنی لیاقت نماز خواندن و روزه گرفتن از او سلب میشود هر چه جهان پشرفت می کند بعضی از جوانان خرتر بخاطر لغمه حرام سفر هایی که در بلاد کفر داشته روز بروز بی عقل تر میشوند  ترشی نخوری یه چیزی میشی             طرز تهیه ترشی انبه

در این بخش از سایت آکاایران طرز تهیه ترشی انبه را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد. 

ترشی انبه یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین ترشیجات محلی جنوب ایران است.  این ترشی از اون دسته ترشی هاست که همون موقع قابل مصرفه اما دو سه رو کنار بمونه بهتره. بعد از دو سه روز هم به یخچال منتقل کنید. در این مطلب آکاایران طرز تهیه دو نوع ترشی انبه را به شما آموزش داده است. با ما همراه باشید.

طرز تهیه ترشی انبه روش اول:

ترشی انبه,ترشی انبه کال,ترشی انبه رسیده

ترشی انبه,ترشی انبه کال,ترشی انبه رسیده,طرز تهیه ترشی انبه,ترشی انبه هندی,ترشی انبه بندری,ترشی انبه پاکستانی,ترشی انبه و قارچ,طرز تهیه ترشی انبه با تمر هندی,ترشی انبه با روغن,آموزش تهیه ترشی انبه

طرز تهیه ترشی انبه

مواد لازم برای آشپزی آکا:

سرکه : 500 گرم

انبه : 400 گرم

آب لیمو : 2 فنجان

رب گوجه فرنگی : 200 گرم

دارچین و هل کوبیده : به مقدار دلخواه

طرز تهیه :

از یک روز قبل انبه را با آب لیمو و رب گوجه فرنگی در ظرفی حل کرده آماده می نمائیم بعد ظرف شیشه را انتخاب نموده دارچین و هل را مخلوط مواد بالا نموده ، آنگاه سرکه را به ترشی اضافه میکنیم و یکی 2 بار بهم می زنیم تا مواد مخلوط شود .

بعد شیشه را آماده کرده ترشی را داخل آن میریزیم نحوه تهیه این ترشی به این طرق تهیه میشود که میتوانیم در صورت دلخواه ترشی را کمی غلیظ کرده در ظرف بریزیم و بعد مصرف کنیم .

طرز تهیه ترشی انبه روش دوم:

ترشی انبه,ترشی انبه کال,ترشی انبه رسیده

 

ترشی انبه

مواد لازم:

انبه سبز نارس : 1 کیلو
سرکه : به مقدار کافی
سیر : نیم کیلو
فلفل قرمز تند : 3 قاشق غذاخوری
تخم گشنیز : 3 قاشق غذاخوری
سیاه دانه : 2 قاشق غذاخوری
 
طرز تهیه:
قسمت انتهایی انبه که سیاه است را بیرون آورده و به 4 قسمت جدا نشده  تقسیم می کنیم.
سپس به مدت 3 روز در آب نمک قرار می دهیم تا رنگ سبز آن به تیرگی تبدیل شود.
فلفل ها  را در تابه بو داده و بعد از خنک شدن آسیاب می کنیم
در این مرحله انبه ها را در صافی گذاشته تا آب آن خشک شود و سپس تخم گشنیز آسیاب شده را درون شکاف انبه ها ریخته و روی آن سیرهای پوست کنده شده را می گذاریم.
برای تزئین در انتهای کار سیاه دانه های بو داده را در لابه لای انبه ها می ریزیم.
در آخر روی تمام انبه ها سرکه ریخته و در ظرف را محکم می بندیم.
بعد از 1 الی 2 هفته این ترشی خوش طعم آماده خوردن می باشد.

امیدواریم با تهیه این ترشی انبه خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

نـوش جان

 

نهار امروز فیله ماهی با ترشی انبه

 

سایت نیکو - ترجمه نازنین خیرخواه: یک خورشت با فیله ماهی را به شما آموزش می دهیم. امیدواریم آن را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. این خورشت را می توانید برای ناهار تدارک ببینید و با برنج سرو کنید.

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذا خوری روغن گیاهی
  • یک عدد پیاز کوچک خرد شده
  • یک عدد فلفل قرمزتند خرد شده
  • 2 حبه سیر خرد شده
  • یک تکه زنجبیل 3 سانتی متری
  • یک دوم فلفل دلمه قرمز ، خرد شده
  • یک دوم فلفل دلمه زرد ، خرد شده
  • پودر کاری 2 قاشق غذا خوری
  • شیر نارگیل 400 میلی لیتربرابر با یک ونیم لیوان
  • ترشی انبه یک قاشق غذا خوری
  • لیمو یک عدد
  • فیله ماهی یک کیلوگرم
  • یک قاشق غذا خوری گشنیز تازه خرد شده برای تزیین
  • نمک وفلفل به مقدار لازم

,ناهار امروز: فیله ماهی با ترشی انبه خورشت,خورش,خورشت ماهی,آموزش پخت انواع غذا با آکا

ناهار امروز: فیله ماهی با ترشی انبه خورشت,خورش,خورشت ماهی,آشپزی,فیله ماهی


طرز تهیه:


1. روغن را در یک ماهی تابه روی حرارت گرم کنید.

2. پیاز ، فلفل و سیر را اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شوند.

3. زنجبیل رنده شده ، فلفل و پودر کاری را اضافه کنید و چند دقیقه بپزید.

4. مواد را مرتب هم بزنید تا نسوزد.

5. شیر نارگیل را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به جوش بیاید.

6. فیله ها را در قطعات بزرگ خرد کنید ، نمک وفلفل بزنید و سپس آب یک لیموی ترش  تازه را روی فیله ها بفشارید .

7. ترشی انبه و گشنیز را با فیله ماهی ها ترکیب کنید..

8. در حقیقت ترشی انبه و گشنیز سس ماهی  محسوب می شوند.سپس اینها را به مواد روی اجاق بیفزایید و 10 دقیقه بپزید.

9. سپس می توانید آنرا با برنج برای ناهار مصرف کنید و از طعم بی نظیر انبه با ماهی لذت ببرید.

نمونه های عالی از سوپ های خوشمزه(2)

1395/04/11
 
در این پست از سایت آکاایران به شما طریقه ی درست کردن سوپ رشته فرنگی و جوجه و زنجبیل را آموزش میدهیم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.
 
سوپ رشته فرنگی خوشمزه,سوپ رشته فرنگی با مرغ,سوپ رشته فرنگی

سوپ رشته فرنگی خوشمزه,سوپ رشته فرنگی با مرغ,سوپ رشته فرنگی,سوپ رشته فرنگی و قارچ,سوپ رشته فرنگی و مرغ,سوپ رشته فرنگی,کالری سوپ رشته فرنگی,طرزتهیه سوپ رشته فرنگی

طرز تهیه سوپ رشته فرنگی

 

زمان آماده کردن مواد : 20 دقیقه

زمان پخت : 3 الی 2 ساعت

 

مواد اولیه سوپ رشته فرنگی و جوجه و زنجبیل برای 6 نفر :

 

مواد لازم

اندازه

مقدار / کالری

جوجه پوست کنده و قطعه شده

در ابعاد 5/2 سانتی متر 450 گرم

100 گرم / 201 کالری

هویج متوسط خلال شده

2 عدد

100 گرم / 40 کالری

سویا سس

1 قاشق سوپ خوری

100 گرم / 64 کالری

سرکه

1 قاشق سوپ خوری

100 گرم / 22 کالری

زنجبیل رنده شده

1 قاشق سوپ خوری

100 گرم / 258 کالری

فلفل سیاه

1.4 قاشق چای خوری

100 گرم / 0 کالری

آب مرغ

400 گرم

100 گرم / 50 کالری

آب

1 پیمانه

100 گرم / 0 کالری

نخود فرنگی

با پوست به صورت اریبی به دو نیم شده 170 گرم

100 گرم / 92 کالری

سویا سس

به میزان دلخواه

100 گرم / 64 کالری

 

طرز تهیه سوپ رشته فرنگی و جوجه و زنجبیل :

*. به نقل از آکاایران : در ظرفی مناسب جوجه، هویج و 1 قاشق سوپ خوری سویا سس و سرکه و زنجبیل و فلفل را ترکیب کرده و به آنها آب و آب مرغ را اضافه می کنیم در آن را گذاشته و تا 2 الی 3 ساعت می پزیم.

*. رشته فرنگی و نخود فرنگی را اضافه کرده در آن را دوباره گذاشته تا زمانیکه رشته فرنگی بپزد (حدوداً 8 دقیقه).بعد از پختن دوباره به آن به میزان دلخواه سویا سس می زنیم.

*. از مخلوطی از رازیانه تازه، نخود فرنگی با غلاف، سیب زمینی و سیر سوپی بسیار مقوی و خوشمزه می توان تهیه کرد این سوپ را می توان به عنوان غذای اصلی هم استفاده کرد این غذا کاملاً بدون چربی است.

 

زمان آماده کردن مواد : 30 دقیقه

زمان پخت : 20 دقیقه

 

مواد اولیه سوپ مقوی نخود فرنگی 4 نفر :

 

مواد لازم

اندازه

مقدار / کالری

سیر خرد شده

2 عدد

100 گرم / 120 کالری

روغن زیتون

2 قاشق سوپ خوری

100 گرم / 900 کالری

پیاز ریز خرد شده

1.4 پیمانه

100 گرم / 36 کالری

سیب زمینی خرد شده

450 گرم

100 گرم / 75 کالری

آب مرغ

450 گرم

100 گرم / 50 کالری

آب

2 پیمانه

100 گرم / 0 کالری

گل رازیانه ریز خرد شده

1 عدد متوسط

100 گرم / 15 کالری

نمک

1.2 قاشق چای خوری

100 گرم / 0 کالری

رازیانه

1 قاشق سوپ خوری

100 گرم / 12 کالری

ماست ساده

به میزان دلخواه

100 گرم / 56 کالری

روغن زیتون

به میزان دلخواه

100 گرم / 900 کالری

 

طرز تهیه سوپ مقوی نخود فرنگی :

*. به نقل از آکاایران :  در یک ماهی تابه همراه با 2 قاشق سوپ خوری روغن داغ پیازها را سرخ کرده سپس سیب زمینی ها را اضافه کرده و بعد از آن هم آب جوجه و آب را تا به نقطه جوش آید سپس شعله را کن می کنیم تا سیب زمینی ها پخته شوند (حدوداً 15 تا 18 دقیقه) بعد مواد آماده شده.

*. را هنگامی که کمی سرد شده درون مخلوط کن ریخته تا به حالت پوره در آید.دوباره مواد را درون ماهی تابه ریخته و نخود فرنگی و رازیانه را اضافه می کنیم تا به جوش آید البته در آنرا نمی گذاریم سپس نمک و فلفل را اضافه کرده و بعد به دلخواه ماست و روغن زیتون را کم کم اضافه می کنیم.

 

خواص رازیانه :

*. تقویت بدن برای تبدیل کلوگر به انرژی مفید برای فعالیت های بدنی

*. کنترل کلوگز خون و در نتیجه افزایش سیستم مقاومت علیه بیماری های هم چون دیابت و تقویت سیستم عصبی و مغز

*. آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی سدی محکم در برابر بیماری های عفونی است

*. فراهم کردن خوابی راحت و بهبود حرکت عضله ها

*. افزایش قدرت یادگیری و حافظه

 

علت اصلی ابتلا به بیماری ام اس کشف شد ·

1395/04/12

آکاایران: بالاخره علت اصلی ابتلا به بیماری ام اس کشف شد. در ادامه به جزییات آن می پردازیم.

,بیماری ام اس,علت بیماری ام اس,عامل اصلی بیماری ام اس,[categoriy]

علت اصلی ابتلا به بیماری ام اس کشف شد · -آکابیماری ام اس,علت بیماری ام اس,عامل اصلی بیماری ام اس,علل بیماری ام اس,پیشگیری از بیماری ام اس,درمان بیماری ام اس,روش های درمان بیماری ام اس

آکاایران: علت اصلی ابتلا به بیماری ام اس کشف شد ·

به گزارش آکاایران: طبق یافته جدید محققان، کمبود باکتری های خوب و مفید روده می تواند موجب بروز اختلال خودایمنی بیماری ام اس شود.

به گفته محققان دانشگاه آیوا آمریکا، باکتری های بد و مضر روده یا وجود میزان ناکافی باکتری های خوب ارتباط مستقیمی با بیماری ام اس دارد.

بیماری ام اس یک بیماری مزمن و پیشرونده خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به بافت عصبی حمله می کند و در نهایت منجر به بروز اختلالات حرکتی می شود. سایر علائم متداول بیماری ام اس شامل سستی و ناتوانی فیزیکی و روانی، افسردگی و حس خارش یا مورمور در بدن است.

به گفته محققان، تمامی انسان ها حامل میلیاردها هزار باکتری در روده خود موسوم به میکروبیوم روده هستند. پیشرفت های اخیر تحقیقاتی نشان می دهد که این مسافران کوچک و ریز نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی بدن ما دارند.

از آنجائیکه این باکتری ها نقش مهمی در سلامت دارند، محققان دریافتند بیماران مبتلا به ام اس دارای میکروبیوم های متفاوتی نسبت به همسن و سال های سالم خود هستند.

مان گالام، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «داده های اولیه ما نشان می دهد بیماران مبتلا به ام اس دارای میزان پایین باکتری های خوب که فواید کلی برای سلامت دارند، هستند. این میکروبیوم ها عمدتا از طریق مصرف غذاهای سالم نظیر سویا و دانه کتان ایجاد می شوند.»

تیم تحقیق، مطالعات خود را براساس آنالیز بر روی نمومه مدفوع جمع آوری شده از بیماران مبتلا به ام اس و همچنین افراد سالم تحت کنترل انجام داد.

آنها دریافتند برخی باکتری های مشخص در روده بیماران مبتلا به ام اس در مقایسه با افراد سالم، کاهش یا افزایش دارد

 



+ نوشته شده در یک شنبه 13 تير 1395برچسب:,ساعت 11:38 توسط حجت اله عرفانیان |

دنیای میوه ها آنقدر بزرگ است که هر چند وقت یک بار میوه ای عجیب کشف می شود. این میوه ها ممکن است از پیوند چند میوه باشند و یا اینکه به صورت آزمایشگاهی تولید شده باشند اما برخی از آن ها به صورت طبیعی عجیب هستند. به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، ، تا به حال مطالبی در مورد میوه های عجیب منتشر شده است که در آن به تعدادی میوه بسیار نایاب با شکل های عجیب اشاره شده بود. این بار به سراغ میوه هایی رفته ایم که شاید ظاهری عجیب نداشته باشند اما در بیشتر دنیا فراموش شده هستند و کمتر ازآن ها استفاده می شود.

"Ackee "


این میوه به صورت بومی در مناطقی از جامائیکا پیدا می شود و این روزها به هر دلیلی زیاد ازآن استفاده نمی شود. خوردن این میوه به تجربه بسیار زیاد نیاز دارد چرا که تنها ماده زرد رنگی که در هسته آن وجود دارد قابل خوردن است. اگر از باقی میوه استفاده کنید دچار بیماری های خاصی مانند حالت تهوع خواهید شد. این میوه سرشار از ویتامین A و پروتئین است.برای کسانی که می خواهند بچه دار شوند 5بار حجامت شده و این میوه را میل میکنند صدرصد بچه دار می شوند اگر میوه هم نبود حجامت قدرت باروری در بانوان را صدرصد افزایش می دهد با خارج کردن سموم و باز شده راه تخمک براحتی شما دارای بچه شرور و سرکش خواهید شد
3030_orig
"میوه هیولا"


یکی از میوه های عجیب دنیا "میوه اژدها" است که نباید آن را با میوه هیولا اشتباه بگیریم. این میوه بسیار خوشمزه است و بومی مناطق جنوبی مکزیک و پاناما است. پوست سخت این میوه از هسته مرکزی خوشمزه ان محافظت می کند. این میوه شباهت زیادی به ذرت دارد و بوی بسیار ناخوشایندی می دهد. بوی بد این میوه حاصل از پوست سخت آن است.

"Urucu"


این میوه از جمله میوه های عجیب منطقه آمازون است و شباهت زیادی به خرچنگ ها دارد. البته برای رسیدن به قسمت خوشمزه باید پوست آن را جدا کنید و در داخل آن هسته هایی به رنگ قرمز دیده می شود که منابع غنی از ویتامین ها هستند. در گذشته از این میوه استفاده بسیار زیادی می شد.

"Ugli"


با کمی تغییر دادن حروف این میوه در زبان انگلیسی می توان از آن به نام میوه زشت یاد کرد. البته در واقعیت نیز یک میوه زشت به حساب می آید. این میوه از خانواده مرکبات است و شباهت بسیار زیادی به گریپ فروت و نارنگی دارد. این میوه نیز از جمله میوه های بومی جامائیکا است.

"Noi-na"


این میوه که به "سیب شکری" نیز معروف است بومی منطقه تایلند است. این میوه در رنگ های زرد و سبز وجود دارد و به سبک گریپ فروت خورده می شود. نکته جالب در مورد این میوه شیرین بودن آن و همچنین نحوه جداشدن آن است. این میوه به راحتی به قسمت تبدیل می شود.کام‌کوات میوه‌ای از خانوادهٔ مرکبات که شبیه پرتقال است و پوست نارنجی رنگ دارد. درون آن مانند سایر مرکبات پره‌پره است، ولی اندازه و شکل آن مانند خرما است. این میوه معمولاً با پوست خورده می‌شود و از آن مربا نیز تهیه می گردد. این میوه در شمال ایران هم می‌روید.زمانی که میوه کامکوات را برش می‌زنیم ظاهری شبیه به یک پرتقال کوچک دارد که پره‌های آن به سفتی به یکدیگر و پوسته خارجی متصل شده‌اند و عموماً یک یا دو عدد هسته در مرکز هر پره وجود دارد. طعم هسته آن، مانند هسته‌های پرتقال تلخ است و هنگام خوردن میوه باید از دهان خارج شده و دور ریخته شود. کامکوآت‌هایی که در باغ یا باغچه کاشته می‌شوند (نه در گلدان)، می‌توانند تا ارتفاع 2.5 متر و عرض 180 سانتی‌متر رشد کنند.



***   ***   ***

---------------------------------
کامکوات (Kumquat)

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 
"کامکوات" میوه‌ای کوچک و بومی چین است. این میوه‌ کوچک شبیه به پرتقال بوده، اما از درختانی که رابطه نزدیکی با خانواده مرکبات ندارند، می روید. کامکوات به صورت خام و با پوست خورده می شود. این میوه اغلب در تهیه مارمالاد و ژله کاربرد دارد. حتی تایوانی‌ها این میوه را به چای اضافه می کنند و برخی معتقدند کامکوات پخته شده در آب می تواند به تسکین گلو درد کمک کند.


چیکو نام یکی از میوه‌های گرمسیری با پوستی قهوه‌ای و مزه‌ای شیرین است. مزه آن چیزی بین شکر و نوشابه پارسی‌کولا است. درخت چیکو، ساپودیلا نام دارد و صمغ آن درخت که پیشتر برای درست کردن سقِّز (آدامس) بکار می‌رفت چیکل نام دارد. چیکو بومی منطقه یوکاتان است.

 
***   ***   ***
فیجوآ میوه‌ای است که در برزیل بوجود آمده است. این گیاه از راستهٔ مورد (Myrtales)، تیرهٔ موردیان (Myrtaceae) است.نام این میوه به صورت‌های فیجوآ، فیجوا، فی‌جوآ، فی‌جوا و فیجووا نوشته می‌شود. آن را با نام فوجیا نیز می‌شناسند. در ایران به طور محدود در استان‌های گیلان و مازندران کشت می‌شود.

 
***   ***   ***
سُرخالو میوهٔ گیاهی است با نام علمی سرخالوی چینی (Litchi chinesis) متعلق به تیرهٔ ناترکیان (Sapindaceae) و راستهٔ ناترک‌سانان. پوست آن سرخ و چرم‌مانند و تیغ‌تیغی و شبیه به توت فرنگی است؛ قسمت خوراکی آن سفید و شفاف و سفت و آبدار است و شکل آن از گرد و گاه بیضی و قطر آن از یک تا یک ونیم سانتیمتر متغیر است؛ شیرین و معطر و بومی جنوب چین و مناطق مجاور آن است.



***   ***   ***
جک فروت(به انگلیسی: Jackfruit) در مناطق جنوبی و جنوب شرقی آسیا و همچنین در قسمت شرقی آفریقا یافت می‌شود.و میوه اش جز بزرگترین میوه‌های جهان به حساب می‌آید.وزن میوه‌های این درخت به بیش از ۳۶ کیلوگرم و درازای آن بیش ۹۰ سانتی متر می‌رسند.جک فروت سرشار از پتاسیم است و در پایین آوردن فشار خون مفید است.این درخت در مناطق گرمسیری رشد می‌کند.



***   ***   ***
اختری (کوکبی یا میوه ستاره) نام میوه‌ای استوایی است از تیرهٔ ترشکیان (Oxalidaceae) سردهٔ ابن رُشدی‌ها (Averrhoa).این میوه بومی سری‌لانکا، هندوستان و اندونزی است. اختری از خویشاوندان نزدیک میوه بیلیمبی است.این میوه از میوه‌های مناطق گرمسیری می‌باشد.رنگ آن سبز و گاهی زرد می‌باشد. پوست آن براق است . از انواعی که دارای نقطه یا خطهای قهوه‌ای می‌باشد، استفاده نکنید. استفادهٔ کوکبی آسان است. نیاز به پوست کندن و جدا کردن دانه ندارد. به آرامی تغییر رنگ می‌دهد. مزهٔ بعضی از انواع آن ترش و برخی شیرین می‌باشد. (مانند انگور پوست کلفت) شکل زیبایی دارد و وقتی آن را می بریم بسیار شبیه ستاره می با شد. می توان از آن در سالاد و برای تزئین غذاها استفاده کرد.



***   ***   ***
آسرولا میوه‌ای گرمسیری است که در هند غربی و شمال آمریکای جنوبی می‌روید. این میوه در هندوستان نیز کشت می‌شود.آسرولا میوه‌ای با طعم شیرین و دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین ث می‌باشد.


***   ***   ***
درخت پول با نام‌های بسیاری٬ همچون شاه بلوط مالابار، شاه بلوط گینه، درخت تدارکات، مهره صبا، مونگوبا (در برزیل)، پومپو (در گواتمالا) و گیاه پول نیز شناخته می‌شود.این درخت در آب و هوای گرمسیری و مرطوب رشد می‌کند و آن را از طریق دانه و قلمه زدن تکثیر می‌کنند.اولین کاربرد این درخت٬ استفاده از دانه‌های خوراکی آن است٬ این دانه‌ها در غلافی چوبی و بزرگ رشد می‌کنند؛ دانه‌ها به رنگ قهوه ای روشن و با خطوط سفید رنگ می‌باشد و طعمی شبیه به طعم بادام زمینی دارند، و به صورت خام یا تفت داده شده مصرف می‌شوند؛ همچنین از آرد دانه‌ها برای تهیه نان استفاده می‌کنند. حتی برگ‌ها و گل‌های این گیاه نیز خوراکی هستند.



***   ***   ***
ساپادیل نام درخت و میوه‌ای است بومی مکزیک، آمریکای مرکزی، منطقهٔ دریای کارائیب و بخش شمالی آمریکای لاتین.درخت این میوه را در جنوب شرق آسیا هم می‌کارند. ساپادیل از تیرهٔ آنوناسه (Annonaceae) (تیرهٔ سیب کاستر) است. مزهٔ میوهٔ ساپادیل مانند مزه توت فرنگی و آناناس است که به آن طعم لیمو ترش افزوده شده‌باشد. یک غلظت ملایم مانند مزه نارگیل و موز نیز در مزه آن حس می‌شود. میوه، آب میوه و چای ساپادیل را برای درمان برخی بیماری‌ها مانند معده‌درد و دفع کرم‌ها استفاده می‌کنند. این میوه سرشار از ویتامینهای B1وB2وCهمچنین مقدار زیادی از کربوهیدراتها و فروکتوز می باشد.


***   ***   ***
میوه فیسالیس با نام علمی (به انگلیسی: Physalis)‏ ترکیبی از طعم میوه‌های توت فرنگی، گیلاس،کیوی و آناناس است. این میوه منبع آنتی اکسیدان و سرشار از ویتامینهای آ ، ئی ، اف ، پی و ویتامین ث است. فیسالیس بدن انسان را در مقابل خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد که موجب بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، سکته‌ی قلبی ، پروستات، آسم و آلرژی می‌شود، حفاظت می‌کند. مصرف این میوه تاثیر بسزایی در شادابی و طراوت پوست و تقویت قوای‌جنسی دارد.

***   ***   ***
ترگیل میوهٔ گیاهی با نام علمی گارسینی انبه‌ای (Garcinia mangostana) از تیرهٔ گل راعیان (Clusiaceae)، و راستهٔ چنارسانان (Malpighiales) که گرد و کمی کوچکتر از توپ تنیس و به قطر سه و نیم تا هفت ونیم سانتیمتر است و رنگ آن بنفش تیره و گاه بنفش مایل به قرمز است؛ قطر پوستهٔ آن شش تا ده میلیمتر و در مقطع عرضی به رنگ قرمز است؛ بخش خوراکی آن نرم و سفیدرنگ است و ممکن است بدون دانه یا دارای یک تا پنج دانه باشد؛ گیاه این میوه در مالزی و تایلند و اندونزی و جنوب هند می‌روید.


***   ***   ***
مُژَکی یا سرخالوی مژکی (نام علمی: 'Nephelium lappaceum') گیاهی است درختی با اندازه متوسط که مربوط به مناطق گرمسیری و استوایی می‌باشد و در تیره Sapindaceae طبقه‌بندی میگردد. میوه این درخت، هم‌خانواده با سرخالو و چشالو است که شفت و گرد و گاه بیضی و قطر آن سه تا شش سانتیمتر است که روی خوشه‌های دو تا ده تایی قرار دارد؛ پوست آن پوشیده از مژک و معمولاً به رنگ سرخ است؛ گوشتهٔ آن شفاف و ترد و به رنگ سفید و گاه مایل به صورتی است و طعمی ترش و شیرین دارد؛ هستهٔ آن قهوه‌ای شفاف و به قطر دو تا سه سانتیمتر است.

***   ***   ***
 میوه اژدها (سایر اسامی: پیتایا، پیتاهایا، هو لونگ گو، گلابی توت فرنگی، نانتیکافروت یا تان لانگ) به میوه چندین نوع کاکتوس اطلاق می‌شود. این میوه بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی است و نیز در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان، جنوب چین، جزیره اکیناوا (ژاپن)، فیلیپین و مالزی هم کشت می‌شود.میوه اژدها تنها در شب شکوفه می‌کند؛ شکوفه‌های آن بزرگ و سفید هستند و معمولاً «گل شب» یا «ملکه شب» نامیده می‌شوند.


***   ***   ***
گواوا (در چابهار به زیتون محلی نیز شناخته می‌شود.) گواوا میوه‌ای گرمسیری است. گیاه گواوا درختچه‌ای همیشه‌سبز از خانواده میرتاسه‌است که برگ‌های دربرابر هم دراز و بیضی شکل دارد. این درختچه بومی امریکای جنوبی و امریکای مرکزی، پرو، برزیل و مکزیک است و سال‌ها قبل به ایران وارد شده و به گونه پرورشی در شمال و بیشتر جنوب ایران کاشته می‌شود.پوست تنه گواوا سبز یا قهوه‌ای متمایل به قرمز است.رنگ میوه گواوا قرمز یا زرد است. میوه آن شیرین است و آن را خام یا پخته به شکل مربا و ژله می‌خورند.

بذر میوه کمیاب تاماریلو یا گوجه فرنگی درختی - Tree Tomato Seedsگوجه درختی مثل درخت سیب

میباشدقیمت هر کدام صد دلار میباشدKéptalálat a következőre: „‫بهترین میوه دنیا‬‎”Képtalálat a következőre: „‫بهترین میوه دنیا‬‎”

کد خبر: ۲۰۳۹۱۸
۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵

گرانترین قهوه دنیا قهوه 'عاج سیاه' است که در تایلند و با کمک فیل‌ها تولید می‌شود. دستگاه گوارش فیل پروتئین این قهوه را از بین می‌برد و به آن طعمی خاص و منحصر به فرد می‌دهد.

این قهوه را فقط یک شرکت تولید می‌کند و عرضه آن بسیار محدود است. این قهوه حدود یک سال و نیم است که به بازار عرضه شده و هر کیلوی آن ۱۱۰۰ دلار قیمت دارد و در هتل‌های لوکس فنجانی پنجاه دلار به فروش می‌رود.

این قهوه در شمال تایلند تولید می‌شود، در مثلث طلایی و در جایی که فیل‌های سرگردان را پناه می‌دهند.

این مثلث طلایی همان منطقه‌ای است که دومین تولید کننده تریاک و هروئین دنیاست. بیست فیلی که در "بنیاد فیل آسیایی مثلث طلایی" زندگی می‌کنند مسئول تولید این قهوه گران‌بها هستند.

برای تولید قهوه عاج سیاه، از قهوه عربی تایلند که در ارتفاع بالای ۱۵۰۰ متر می‌روید استفاده می‌شود. میوه این گیاهان قهوه را زنان محلی جمع‌آوری می‌کنند.



فیل ها میوه قهوه را می خورند. میوه‌ها در طی ۱۵ تا ۷۰ ساعت از دستگاه گوارش فیل عبور می کنند و میوه‌هایی که سالم مانده‌اند دفع می‌شوند.

کار یافتن این دانه ها به عهده همسران فیل‌بانان است. آنها میوه های سالم قهوه را در مدفوع فیل پیدا می‌کنند. پس از شستشوی مفصل، دانه‌ها از درون میوه بیرون آورده و برای بو دادن به بانکوک فرستاده می شوند.

برای تولید یک کیلو قهوه عاج سیاه به سی و سه کیلو قهوه خام نیاز است چون بسیاری از میوه‌های قهوه را فیلها جویده یا در دستگاه گوارش هضم کرده‌اند و بسیاری از میوه‌ها تخمیر می‌شوند.

علاوه بر این تمام میوه‌های سالم نیز پیدا نمی‌شوند چون مدفوع فیل‌ها در میان درختان و گیاهان گم می‌شود.



بنابراین تولید این محصول که به گفته شرکت تولید کننده "نادرترین و گران‌ترین" قهوه دنیاست به فعالیت فیل‌ها و البته زنان فیل‌بانان بستگی دارد.

اما حسن این کار چیست؟ تلخی قهوه به دلیل پروتئین آن است و اسید معده فیل این پروتئین را از بین می‌برد.

آمیزش میوه‌های قهوه با دیگر محتویات معده فیل و عمل تخمیری که در دستگاه گوارش گیاهخواران اتفاق می‌افتد باعث طعم ملایم و بخصوص این قهوه می‌شوند. بنابراین محصول، قهوه‌ای ملایم است که تلخی معمول را ندارد.

سر فیل‌ها هم از این نمد بی کلاه نمی ماند و هشت درصد درآمد قهوه صرف رسیدگی به این فیل‌های حفاظت شده می‌شود.

نگهداری از فیل‌ها ماهی هزار دلار خرج دارد و این پروژه به اینکه این فیل‌ها زیستگاهی داشته و از خطر در امان باشند کمک کرده است.

به نظر نمی‌رسد قهوه در غذای طبیعی فیل‌ها جایی داشته باشد، اما در فصل خشکسالی، فیلهای آسیایی سراغ گیاه قهوه می روند.

برای اطمینان از اینکه قهوه برای فیلها مضر نیست یا باعث اعتیاد آنها نمی‌شود، متخصصان آزمایش‌هایی را در کانادا انجام دادند که نشان داد با خوردن میوه خام قهوه (raw coffee cherries) کافئین وارد خون فیل ها نمی‌شود.



در حال حاضر دسترسی به این قهوه کار راحتی نیست، فقط ثروتمندانی در چهار کشور دنیا در چند هتل لوکس می‌توانند فنجانی از این قهوه را بنوشند، در پنج هتل در مالدیو، سیزده هتل در تایلند، دو هتل در ماکائو و یک هتل در آمریکا.

بلیک دینکین که این پروژه را راه اندازی کرده پیش از اینکه قهوه عاج سیاه را در اختیار هتلی قرار دهد خود به هتل می رود تا بر آموزش کارکنان آن برای سرو این قهوه نظارت کند.

در دنیا یک قهوه دیگر به این روش تولید می شود، لوپی لوواک یا قهوه گربه زباد (civet). این قهوه که تقریبا کیلویی هفتصد دلار قیمت دارد با استفاده از گربه زباد جنگل‌های نخل اندونزی تولید می‌شود.

اما گزارش های زیادی درباره بدرفتاری با این حیوانات وجود دارد و تقریبا نیمی از قهوه‌ای که با این نام به فروش می رسد تقلبی است. گربه زباد همان جانوری که ویروس سارز (SARS) از آن به انسان منتقل شد.

 

میوه‌هایی با نام‌های عجیب و غریب؛

سروکله میوه‌های لوکس خارجی دوباره در بازار پیدا شد

 

 

شناسهٔ خبر: 2467829 - دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰

سروکله میوه‌‎های لوکس وارداتی دوباره در بازار پیدا شده است و این روزها باوجود ممنوعیت واردات، این نوع میوه‌ها با قیمت گران در سطح شهر خودنمایی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها بازار میوه‌های لوکس باز هم داغ شده است. چند وقتی بود که کمتر خبری از میوه‌های عجیب و غریبی که زادگاه اصلی‌شان کشورهای آسیای جنوب‌شرقی و آفریقایی است، به گوش می‌رسید، اما حالا این میوه‌ها باز مجدد به پیشخوان برخی مغازه‌های لوکس، برگشته‌اند و البته برخی مردم نیز، مشتریان پر و پا قرص آنها هستند.

 

تنوع این میوه‌ها و توزیع آنها در بازار به گونه‌ای است که در مغازه‌های مرکز شهر نیز برخی از اقلام آنها را می‌توان دید، میوه‌هایی که البته به دلیل گران بودن قیمتشان، برخی از مردم حتی فرصت یک بار چشیدن طعم آن را نیز ندارند و حتی برخی نام آنها را نیز نمی‌دانند. در این راستا، به نظر می‌رسد که دوباره جذابیت برای فروشندگان این میوهها در بازار به وجود آمده است که آنها به سمت خرید این میوه‌ها و فروش آنها در بازار رفته‌اند.

 

این در حالی است که چند وقتی بود با گران شدن دلار، این جذابیت در بازار برای میوه‌های لوکس فراهم نبود و از سوی دیگر، دولت هم وارداتشان را ممنوع اعلام کرده بود، البته هنوز هم وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تعیین سیاست‌های این حوزه، همچنان اعلام می‌کند که واردات میوه‌های لوکس ممنوع است، اما به هرحال ردپای این میوه‌ها در بازار به چشم می‌خورد.

 

البته دامنه میوه‌های لوکس در بازار تنها به این میوه‌های با اسم‌های عجیب و غریب ختم نمی‌شود، بلکه برخی از میوه‌هایی که فصل‌شان تمام شده، همچنان در بازار عرضه می‌شوند، اما شکل و شمایل بسیار لوکس و جذاب و در عین حال قیمت بالایی دارند.

 

از سوی دیگر، برخی میوه‌های خارجی یا به اصطلاح وارداتی همچون آناناس، نارگیل و موز که البته در زمره میوه های لوکس قرار نمی‌گیرند، در بازار به وفور یافت می‌شوند و قیمت مناسبی هم دارند، به نحوی که قیمت هر کیلوگرم موز مرغوب در بازار حدود 3900 تا 4200 تومان است، نارگیل دانه ای 6 تا 10 هزار تومان عرضه می‌شود و آناناس هم بسته به اندازه و کیفیت آن، از دانه‌ای 15 هزار تومان تا 25 هزار تومان عرضه می‌شود.

 

در این میان، نارنگی خارجی به قیمت 6 تا 8 هزار تومان عرضه می‌شود و هر کیلوگرم گلابی خارجی رنگ و لعاب‌دار هم به قیمت هر کیلوگرم 20 هزار تومان در برخی مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود.

 

اما حال و روز این میوه‌ها، اندکی با میوه‌های لوکسی که تلفظ نامشان چندان ساده هم نیست، فرق می‌کند، چراکه آن چیزی که به عنوان میوه‌های لوکس در بازار عرضه می‌شود، نه تنها قیمت بالایی دارد، بلکه به صورت دانه‌ای فروخته می‌شود و نه فروشندگان به میزان بالایی از این میوه در اختیار دارند که کیلویی بفروشند و نه قدرت خرید مردم به خرید یک کیلو میوه به قیمت حدود 35 تا 60 هزار تومان، قد می‌دهد.

 

بررسی‎‌های میدانی مهر در برخی میوه‌فروشی‌های شمال شهر تهران نشانگر این است که آواکادو، مانگوستین، درایان، میوه ستاره‌ای و میوه کاکتوس با قیمت بسیار بالایی عرضه می‌شود.

 

قیمت هر دانه آواکادو 5 هزار تومان تا 7 هزار تومان، مانگوستین دانه ای 10 تا 15 هزار تومان بسته به اندازه آن، میوه ستاره ای دانه ای 4 تا 5 هزار تومان عرضه می‌شود.

 

البته در کنار این میوه‌ها، انواع سیب های واردایت از فرانسه، ترکیه و شیلی هم در پیشخوان برخی مغازه‌ها به چشم می‌خورد که قیمت هر کیلوگرم از آنها 12 تا 15 هزار تومان هم عنوان می‌شود.

 

فروشندگان نیز که حاضر نیستند اطلاعات زیادی به خریداران غیر آشنای خود بدهند، در این مورد می گویند که مردم تقاضای این چنین میوه هایی را دارند و آنها نیز به راحتی از طریق افراد آشنای صنف خود و نیز بازار میوه بزرگ تهران آن را تامین می کنند.

 

یکی از این فروشندگان به خبرنگار مهر می گوید: معمولا میوه های خارجی مشتریان خاص خود را دارند و ما نیز می دانیم که باید به چه اندازه از چه میوه ای برای فروش به مغازه بیاوریم، البته سفارش پذیری هم در این مورد از مشتریان صورت می گیرد و بنا به سفارش مشتری، میوه های خیلی خاص را هم می آوریم.

 

او می افزاید: البته فروشندگان عمده این میوه ها هم خاص و مشخص هستند و بنابراین واردات به صورت انحصاری به دست عده ای است که آنها نیز قیمت را هر طور که دلشان بخواهد تعیین می کنند، ما نیز حدود 10 تا 20 درصد سود از فروش این میوه ها نصیبمان می شود، اما به هرحال سود اصلی به جیب واردکننده می رود.

 

وی می افزاید: اگر شما مشتری عادی یک فروشنده میوه لوکس باشید، شاید به راحتی نتوانید برخی میوه های خاص را پیدا کنید، اما اگر به دفعات از فرد عمده فروش میوه وارداتی خرید کنید، آنگاه او هر میوه خاصی را که مشتری شما بخواهد، تامین خواهد کرد.

 

به هرحال دوباره میوه‌های لوکس در بازار خودنمایی می کند و در این میان بیم آن می رود که دلارهای کشور به سمت واردات این میوه‌های برود که سودهای کلان آن تنها در جیب عده‌ای واردکننده می‌رود.

 

انواع میوه‌های لوکس در بازار

 

مانگوستین

 

میوه های لوکس

 

لیچی

 

میوه های لوکس

 

کامکوات

 

میوه های لوکس

 

دوریان

 

میوه های لوکس

 

میوه ستاره‌ای

 

میوه های لوکس

 

جاک فروت

 

میوه های لوکس

 

پاشن فروت

 

میوه های لوکس

 

 میوهای در تایلند

 میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)میوه های عجیب در تایلند (18 عکس)

عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا + تصاویر

Képtalálat a következőre: „‫بهترین میوه دنیا‬‎”Képtalálat a következőre: „‫بهترین میوه دنیا‬‎”
 
 
Képtalálat a következőre: „‫بهترین میوه دنیا‬‎”

درخت چیکو جدیدترین میوه ایرانی, سرشار از ویتامینها و خواص درمانی!

Bahalvideos1

فستیوال های کثیف هر ساله در زمان های خاص برگزار می شوند و میزان زیادی خرابی و زباله به جا می گذارند. نکته جالب در مورد این فستیوال ها این است که افراد بسیار زیادی از آن ها استقبال می کنند.

چین چیلا در استرالیا

این فستیوال به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره های غذایی شناخته می شود که در آن مردم نه تنها به سمت یک دیگر هندوانه پرتاب می کنند بلکه کارهای خاص دیگری نیز انجام می دهند، برای مثال در این جشن عده ای به اسکی روی هندوانه مشغول می شوند. این فستیوال هر ساله در اواخر ماه فوریه برگزار می شود.

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

بزرگ داشت میمون ها در تایلند

یکی از عجیب ترین و همچنین کثیف ترین فستیوال های دنیا در تایلند برگزار می شود. در این جشنواره مردم میوه های مختلف و همچنین نوشیدنی های زیادی را برای میمون ها آماده می کنند و آن ها نیز با این میوه ها بازی می کنند و تنها باعث به وجود آمدن یک محیط بسیار کثیف می شوند.

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

جنگ پرتقال در ایتالیا

یکی دیگر از جشن های بزرگ غذایی و همچنین کثیف در یکی از شهرهای شمالی ایتالیا برگزار می شود. در این جشن مردم با پرتقال ها به یکدیگر حمله می کنند در این فستیوال مردم به دو گروه تقسیم می شوند و با پرتقال با یکدیگر به مبارزه می پردازند. این مسابقه به عنوان بزرگترین جنگ خوراکی در ایتالیا شناخته می شود. در انتهای آن تنها هزاران تن پرتقال از بین رفته سطح شهر را می پوشاند.

این جشن را یکی از کثیف ترین فستیوال ها در اروپا می دانند.                                                                      اصراف کاران برادران شیاطینند

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

جشنواره رنگ ها در هند

این جشن یکی از گسترده ترین جشنواره های دنیا است و همچنین میزان زیادی نیز کثیفی به همراه دارد. در مدتی که این جشن برپا است مردم در سرتاسر هند بر روی یکدیگر رنگ می پاشند و کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که تمیز مانده باشد. البته این رنگ ها به صورت پودری هستند و به راحتی پاک می شوند.

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

قل دادن پنیر در انگلستان

با این فستیوال که هر ساله در انگلستان برگزار می شود حتما آشنایی دارید چرا که نه تنها یکی از عجیب ترین فستیوال های دنیا است بلکه بسیار کثیف و خطرناک نیز هست. در این جشن از بالای یک تپه تقریبا گلی یک تکه پنیر را به پایین هل می دهند و شرکت کنندگان برای به دست آوردن آن باید به پایین حرکت کنند. در این میان عده بسیار زیادی در گل و لای ها می مانند و یا اینکه در آخر مسابقه یک دست یا پای شکسته دارند.

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

فستیوال باتلاق در کره جنوبی

هیچ چیز از باتلاق کثیف تر نیست و حال فرض کنید که یک جشنواره برای شنا در باتلاق وجود داشته باشد. در کره جنوبی هر ساله دو میلیون نفر برای شرکت در جشنواره باتلاق وارد این کشور می شوند. در این فستیوال مردم در باتلاق های مختلف و در گل و لای شنا می کنند و در یکی از کثیف ترین جشن های دنیا شرکت می کنند.

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

جنگ گوجه فرنگی در اسپانیا

شاید بتوان این جشنواره را یکی از معروف ترین فستیوال های دنیا نامید، چرا که افراد زیادی در آن شرکت می کنند و همچنین یکی از کثیف ترین فستیوال های دنیا به شمار می رود. به گزارش پارس ناز این جشن که به خاطر برداشت اول گوجه فرنگی در کشور برگزار می شود و در این جشنواره مردم با گوجه فرنگی به یکدیگر حمله می کنند و در این میان تمام شهر والنسیا قرمز می شود. جمع کردن پسماندهای این جشنواره یکی از سخت ترین کارهایی است که شهرداری باید انجام دهد.

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

جنگ بالشی در دنیا

این فستیوال یکی از بزرگترین جشنواره های است که در دنیا برگزار می شود در آن مردم در خیابان ها شروع به دعوا با بالش با یکدیگر می کنند. در این همایش مفرح جمعیت علاقمند در نقاط تعیین شده گرد هم می‌آیند و با بالش‌هایی که معمولا با پر قو پر شده است به کتک زدن یکدیگر می‌پردازند! برای شرکت در این همایش‌ها محدودیت سنی وجود ندارد و کودکان و بزرگسالان همگی می‌توانند در این مبارزه شرکت کنند. هرچند وسیله‌ای که برای مبارزه استفاده می‌شود خطرناک نیست اما در اطراف محل برگزاری اکیپ‌های اورژانس و پزشکی هم به فعالیت می‌پردازند.

این فستیوال در بسیاری از کشورها به مانند هلند، انگلستان، استرالیا و ... برگزار می شود.

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

 عجیب و غریب ترین جشنواره های دنیا

     

 

میوه‌ای که می‌تواند جهان را از گرسنگی نجات دهد.

 

درخت نان از درختان گلدار و از خانواده توت است که در آسیای جنوب شرقی،جزایر کارائیب و بیشتر جزایر اقیانوس آرام بعمل می آید.درخت نان (با نام علمی Artocarpus altilis) گونه ای از درختان گلدار و از خانواده توت(با نام علمی موراسه) است و در آسیای جنوب شرقی و بیشتر جزایر اقیانوس پاسیفیک می‌روید.3032_orig

 

میوه این درخت هنوز در میوه فروشی ها یافت نمی شود اما با توجه به خواص و ارزش غذایی بالای این میوه که پخته شده آن ش

+ نوشته شده در شنبه 12 تير 1395برچسب:,ساعت 11:43 توسط حجت اله عرفانیان |

شگفتي در دنياي ميوه‌ها خجالت بکش نماز نخان و روزه نگیر

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

شگفتي در دنياي ميوه‌ها
در این مطلب شما را با برخی از عجیب‌ترین میوه‌های جهان آشنا می کنیم. اگر شانس دسترسی به این میوه‌ها را دارید می توانید برای ایجاد تنوع آنها را جایگزین میوه‌هایی کنید که به طور معمول مصرف می کنید.
کارامبولا (Carambola) - میوه‌ی ستاره‌ای

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 
نام این میوه کاملا مناسب با شکل ظاهری آن است. "کارامبولا" به طور کلی بومی جنوب شرق آسیا است، اگرچه کارشناسان معتقدند به راحتی در نقاط گرمسیری دیگر نیز رشد می کند. هنگامی که کارامبولا برش می‌خورد کاملا شبیه به یک ستاره پنج پر است. این میوه شیرین نه تنها مزه خوبی دارد، بلکه غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها بوده و از اسید، قند و سدیم پایینی برخوردار است.

---------------------------------
پیتایا (Pitaya) - اژدها میوه

 

 عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 
"پیتایا" حاوی طیف وسیعی از مواد خوشمزه از انواع مختلف کاکتوس است. این میوه در کشورهای مختلف آسیایی رشد کرده و به واسطه کشور یا منطقه‌ای که در آن می روید دارای نام‌های مختلفی است که از آن جمله می توان به "توت فرنگی گلابی" یا "میوه‌ي مروارید" اشاره کرد. گوشت میوه پیتایا دارای دانه‌های سیاه - مشابه با کیوی - بوده و به صورت خام خورده می شود. این میوه اندکی ترش مزه است.

---------------------------------
دوریان (Durian) - میوه بد بو

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 

"دوریان" از بویی به واقع بد برخوردار است که بسیاری را حتی از مزه کردن آن باز می دارد. اما دوریان به عنوان پادشاه میوه‌ها نیز شناخته می شود زیرا بخش خوراکی آن بسیار خوشمزه بوده و در بسیاری از بشقاب‌های کشورهای جنوب غرب آسیا استفاده می شود. در شرایطی که بیش از 30 نوع گیاه دوریان وجود دارد، اما تنها 33 درصد از آنها خوراکی هستند.

---------------------------------
یانگ‌می (Yangmei) - توت فرنگی چینی

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 
"یانگ‌می" یا توت فرنگی چینی همان گونه که از نامش مشخص است بومی چین بوده و از درختانی زیبا و رنگارنگ برخوردار است. درختان یانگ‌می عمدتا در پارک‌ها و باغ‌ها جنبه‌ي زینتی داشته و میوه‌های قرمز رنگ آنها دارای طعمی دوست داشتنی هستند. هسته بزرگ یانگ‌می حدود نیمی از کل حجم میوه را به خود اختصاص می دهد.

---------------------------------
نونی (Noni)

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 

"نونی" با ظاهر عجیب خود دارای نام‌های عجیبی مانند "پودینگ سگ" و "میوه‌ی پنیری" نیز است. این میوه بومی آسیا است. از نونی بیشتر برای تهیه نوشیدنی‌های میوه‌ای که گفته می شود از لحاظ پزشکی مفید هستند، استفاده می شود.

از آبمیوه نونی به طور سنتی به عنوان دارو برای درمان بیماری‌هایی مانند بی نظمی کارکرد روده و عفونت‌های دستگاه ادراری استفاده می شد، اما آزمایش‌های عملی، موثر بودن آن را اثبات نکرده است.

---------------------------------
رامبوتان (Rambutan)

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 

"رامبوتان" بیشتر در مالزی رشد می کند و از پوست چرمی قرمز رنگ برخوردار است. رامبوتان یکی از معروف‌ترین میوه‌های جنوب شرق آسیا محسوب می شود. گوشت این میوه، آبدار و شیرین بوده و به طور گسترده در تولید مربا استفاده می شود. گوشت رامبوتان سفید یا صورتی رنگ بوده و هر میوه دارای یک هسته‌ي ترد و نرم است که اگر به صورت نپخته خورده شود، خاصیت سمی ملایمی دارد.

---------------------------------
میوه جک (Jackfruit)

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 
جنوب غربی هند، بنگلادش، فیلیپین و سریلانکا زادگاه "میوه‌ي جک" هستند که در استرالیا نیز شناخته شده است. در داخل این میوه، دانه‌ها با گوشتی آبدار احاطه شده که مزه ملایم آناناسی دارد. از گوشت این میوه در تولید چیپس شیرین و پخت و پز نیز استفاده می شود.

---------------------------------
لیچی (Lychee)

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 
در شرایطی که بسیاری "لیچی" را میوه‌ای چینی در نظر می گیرند، اما تنها بومی این کشور نبوده و در هند و تایوان نیز یافت می شود. درختان این میوه همواره سبز هستند. لیچی با پوششی سخت احاطه شده و از گوشتی سفید با بافتی شبیه میوه انگور برخوردار است. لیچی شیرین مزه و غنی از ویتامین C است.

---------------------------------
مانگوستین (Mangosteen)

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 

"مانگوستین" روی درختانی همیشه سبز می روید و بومی جزایر "سوندا" و "مولوکاس" است. این میوه دارای پوششی بنفش رنگ، بافتی خامه‌ای و مزه‌ای منحصر به فرد بوده که چیزی شبیه به مرکبات و هلو عنوان شده است.

مانگوستین غنی از آنتی اکسیدان‌ها بوده و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان کمک کند. البته این مساله هنوز ثابت نشده است.

---------------------------------
کامکوات (Kumquat)

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 
"کامکوات" میوه‌ای کوچک و بومی چین است. این میوه‌ کوچک شبیه به پرتقال بوده، اما از درختانی که رابطه نزدیکی با خانواده مرکبات ندارند، می روید. کامکوات به صورت خام و با پوست خورده می شود. این میوه اغلب در تهیه مارمالاد و ژله کاربرد دارد. حتی تایوانی‌ها این میوه را به چای اضافه می کنند و برخی معتقدند کامکوات پخته شده در آب می تواند به تسکین گلو درد کمک کند.

---------------------------------
ملون شاخدار (Horned Melon)

 

عجیب‌ترین میوه‌های جهان,میوهای شگفت انگیز,تصاویر میوه های عجیب

 

"ملون شاخدار" بومی صحرای کالاهاری در آفریقا است که به نام "خیار آفریقایی" نیز شناخته می شود. امروزه، ملون شاخدار در نقاط مختلف جهان مانند نیوزیلند، استرالیا، شیلی و آمریکا رشد می کند. هنگامی که این میوه را قارچ می کنید با گوشتی سبز رنگ و جالب مواجه شده و مزه و بوهای مختلفی - نه تنها خیار بلکه موز، لیمو و میوه گل ساعت - را حس می کنید. این میوه در آمریکا به نام "بلوفیش" (Blowfish) نیز شناخته می شود.  انار میوه بهشتی میباشد و بهترین میوه دنیاست

منبع:

بهترین آب میوه دنیا توسط دانشمندان معرفی شد. آب میوه ی مقوی که با داشتن آنتی اکسیدان بسیار بالا به عنوان پایه ی ثابت در کنار وعده ی غذایی همچون صبحانه توصیه می شود.

 

بهترین آب میوه از نظر دانشمندان و متخصصان  آب میوه ای است که با داشتن آنتی اکسیدان به میزان کافی بدن را به سدی محکم در برابر بیماری ها تبدیل کند.

 

اگر گمان می کنید که با نوشیدن آبمیوه های چند میوه آنتی اکسیدان بدن خود را تأمین می کنید بهتر است در برنامه غذایی خود تجدیدنظر کنید.

 

 

 

آب پرتقال بهترین آب میوه ی دنیاست

 

به عقیده دانشمندان هیچ چیز نمی تواند جای یک لیوان آب پرتقال طبیعی در اول هر صبح بگیرد، میزان آنتی اکسیدان موجود در آب پرتقال تقریباً 10 برابر هر نوع خوراکی دیگری است.

 

در کنار این موضوع که آب پرتقال و سایر آب مرکبات سرشار از ویتامین D هستند، می توانند به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی نیز عمل کنند. این ویژگی مرکبات به کاهش آزاد کردن رادیکال های آسیب زا در بدن کمک شایانی می کند. به همین دلیل بسیاری از متخصصین تغذیه توصیه می کنند که صبح خود را با یک لیوان آب انار، آلبالو یا تمشک شروع کنید.

 

 
,بهترین آب میوه , خواص آب پرتقال , آب میوه در صبحانه ,تغذیه سالم زندگی سالم

 

 

 

گفتنی است که هیچ یک از نوشیدنی های گفته شده نمی تواند جای آب پرتقال را بگیرد. درواقع دانشمندان موفق شده اند با استفاده از یک روش خاص آزمایشگاهی برای اولین بار میزان آنتی اکسیدان موجود در آب پرتقال را اندازه گیری کنند، نتیجه به دست آمده آن ها را شگفت زده کرد، زیرا این میزان تا به آنتی اکسیدان در هیچ ماده غذایی دیده نشده بود. بنابراین نوشیدن آب پرتقال در ابتدای صبح بسیار ضروری تر از آن چیزی است که شما گمان می کنید، آن قدر مهم که حتی موجب چشم پوشی شما از خوردن قهوه یا چای بشود.

کشف رنگارنگترین میوه دنیا (+عکس )
میوه جنگلی آفریقایی که از ظاهری بسیار متفاوت و زیبا برخوردار است به عنوان رنگارنگ‌ترین گونه زیستی که تا کنون در جهان کشف شده، معرفی شد.
میوه امپرسیونیسم

  میوه امپرسیونیسم,گیاه پولیا کاندنساتا,رنگارنگترین میوه دنیا

   بازتاب رنگ‌های مختلف از سلول‌های پوسته این میوه ظاهری مشابه آثار امپرسیونیسم به آن داده است
میوه رنگارنگ

 میوه امپرسیونیسم,گیاه پولیا کاندنساتا,رنگارنگترین میوه دنیا

 این میوه کوچک بر روی گیاه «پولیا کاندنساتا» در محدوده‌هایی از جنگل‌های اتیوپی، آنگولا و موزامبیک رشد می‌کند.
فیبرهای سلولوزی

 میوه امپرسیونیسم,گیاه پولیا کاندنساتا,رنگارنگترین میوه دنیا

رنگ‌های عجیب این میوه به واسطه تعامل نور با رشته‌های بسیار کوچک سلولوزی که در دیواره سلولی این میوه به شکل لایه‌های مارپیچی قرار گرفته‌اند، ایجاد می‌شود.
این میوه کوچک کروی به رنگ آبی متالیک بوده و بر روی گیاه «پولیا کاندنساتا» در محدوده‌هایی از جنگل‌های اتیوپی، آنگولا و موزامبیک رشد می‌کند. سلول‌های این میوه می‌توانند رنگ‌های مختلفی را بازتاب داده و ظاهری مشابه نقاشی‌های امپرسیونیسم که از مجموعه‌ای از لکه‌های رنگارنگ تشکیل شده‌اند، می‌دهد.
عکسبرداری میکروسکوپی از این میوه پوسته رنگین‌کمانی آن را به خوبی آشکار کرده‌است، پوست خاص این میوه باعث می‌شود رنگ آن با تغییر زاویه نور تغییر پیدا کند. رنگ‌های عجیب این میوه به واسطه تعامل نور با رشته‌های بسیار کوچک سلولوزی که در دیواره سلولی این میوه به شکل لایه‌های مارپیچی قرار گرفته‌اند، ایجاد می‌شود.
فاصله میان این لایه‌ها از سلولی به سلول دیگر تغییر پیدا می‌کند و این موضوع باعث تغییر نور بازتابیده شده از زوایای مختلف و ایجاد ظاهری پیکسل دار و رنگارنگ در میوه می‌شود. به گفته محققان هریک از سلول‌های این میوه نور را به سمت راست یا چپ بازمی‌تابانند، ویژگی که برای یک سلول بسیار غیر عادی است.
به گفته محققان رنگ این میوه ابزاری برای جلب توجه حیواناتی است که به گرده‌افشانی کمک می‌کنند. به این شکل رنگ عجیب میوه بدون اینکه گیاه ماده غذایی برای حیوانات داشته باشد،‌ توجه آنها را جلب کرده و به پراکنده‌سازی گرده خود کمک می‌کند. رنگ این میوه همچنین می‌تواند توجه حیواناتی که لانه‌های خود را تزئین می‌کنند، به خود جلب کند.

منبع:

 

 

 

 

 

طبیعت مملو از شگفتی است و زمانی به این حقیقت پی خواهید برد که با یک پدیده‌ی غریب و ناآشنا روبرو شوید. این بار برای دیدن شگفتی‌های طبیعت با پدیده‌ها و حقایقی خوشمزه درباره‌ی میوه‌های عجیب و نادر با شما هستیم. با کجارو همراه باشید.

کمی درباره میوه‌ها فکر کنید، اسم‌هایی که ابتدا به ذهن شما می‌رسد سیب، پرتقال، موز، انگور و دیگر میوه‌های آشنا است. تمامی این میوه‌ها تقریبا در هر گوشه‌ای از این جهان به‌راحتی یافت می‌شوند. گسترش سریع تجارت جهانی میوه نیز گستره‌ی انتخاب‌های ما را خیلی افزایش داده است. بااین‌حال، اگرچه که ممکن است به تعداد بی‌شماری از میوه‌ها و سبزیجات به‌آسانی دسترسی داشته باشید، بازهم میوه‌هایی هستند که حتی نام آن‌ها به گوش شما نخورده است! تابه‌حال نام فیجوا، اینگا، یا سیب آکی را شنیده‌اید؟ تمامی این میوه‌ها گونه‌های نادر بوده که ویژگی‌هایی جالب و البته طعم‌هایی جدید و متفاوت دارند. برخی از این میوه‌ها شباهتی به میوه‌های مرسوم ندارند اما خوشمزه هستند. حتی ممکن است ظاهری عجیب و اسمی عجیب‌تر داشته باشند. البته اکثر این میوه‌ها محبوب و پرطرفدار هستند. برای مثال، گفته می‌شود میوه‌ی درخت آدانسونیا یا بائوباب (Adansonia tree/baobab) بسیار مغذی است. این میوه شبیه یک انبه‌ی بزرگ بوده و پوسته‌ای سفت دارد؛ همچنین مغز گوشتی و بسیار شیرین آن هنگامی که شکسته شود به‌صورت تکه‌تکه بیرون می‌آید که همان‌طور تازه می‌توان آن را خورد. از میوه‌ی بائوباب در آشپزی نیز استفاده می‌شود. غیرازاین میوه‌ی آفریقایی، میوه‌های دیگری هستند که چهره‌ی عجیب‌وغریب دارند و بسیار هم پرطرفدار هستند. در ادامه فهرستی از میوه‌های عجیبی که در مناطق مختلف جهان یافت شده آمده است مقالات مرتبط:

 

سیب آکی

آکی به دلیل ظاهر و شکل عجیب‌وغریبی که دارد و شبیه مغز انسان است، مغز گیاهی نامیده می‌شود. بعضی میوه‌ها به دلیل ظاهر عجیب و منحصربه‌فرد خود شناخته می‌شوند. آکی (Ackee) مثالی معروف از چنین میوه‌هایی است که هیچ  سنخیتی با میوه‌های عادی ندارد. این میوه متعلق به درختی به نام (Blighia sapida) از خانواده‌ی سرخالوها و چشالوها است. این میوه بومی‎ِ غرب آفریقا است و میوه‌ی ملی جامائیکا به شمار می‌آید، کشوری که مصرف این میوه در آنجا بسیار رایج است. میوه‌ی کاملا رسیده‌ی آکی پنج تا ده سانتیمتر طول دارد. میوه‌ی نارس سبزرنگ است که پس از رسیدن به رنگ قرمز بیرون زده و شکافته می‌شود که در این صورت آریل‌های کرمی رنگ آن دیده می‌شوند. روی هر آریل دانه‌ای سیاه‌رنگ قرار گرفته است. همین آریل‌ها قسمت خوردنی میوه هستند که باید پیش از پخت به‌خوبی شسته و سپس در آب جوشانده شوند؛ رگه‌هایی کوچک و قرمزرنگ روی آریل‌ها وجود دارد که آن‌ها را نیز جدا می‌کنند. خوردن میوه‌ی خام یا نیمه‌پز آکی به دلیل داشتن ماده‌ی سمی به نام هیپوگلیسین سبب حالت تهوع و بالا آوردن در افراد می‌شود. به همین دلیل آبی که میوه با آن پخته شده را دور می‌ریزند. (آریل پوششی است که هنگام رشد اطراف دانه‌ی میوه به وجود می‌آید و در آکی بخش خوردنی میوه محسوب می‌شود) سیب اکیسیب اکی

آکبیا

در کشور چین، آکیبیا به عنوان یکی از بهترین گیاهان برای تقویت باروری شناخته شده است. آکبیا (Akebia) در اصل میوه‌ای وحشی است که اکنون به‌صورت تجاری کشت و تولید شده و در فروشگاه‌ها نیز موجود است. این گیاه بومی کشورهای ژاپن و کره است و گل‌هایی با عطر شکلات دارد؛ به همین دلیل نام دیگر آن میوه‌ی درخت شکلات است. البته خود میوه طعم شکلات ندارد. بسته به گونه و تیپ گیاه، شکل، اندازه و رنگ این میوه متغیر است. البته ظاهر معمول این میوه، استوانه‌ای یا دوک مانند است. آکیبیا به رنگ‌های سبز روشن، قهوه‌ای یا مایل به ارغوانی دیده می‌شود. قسمت قابل‌مصرف این میوه، گوشتی ژلاتینی است که دانه‌هایی ریز دارد و البته جدا کردن این دانه‌ها دشوار است. آکبیا هنگامی‌که برسد شکافته می‌شود و گوشت شفاف آن بیرون می‌زند که هنگام مصرف به همراه موز، میوه گل ساعتی و یا آب نارگیل آن را شیرین می‌کنند. به همین دلیل پیش از اینکه میوه به‌طور طبیعی بشکافد آن را برداشت و از طریق شکاف‌های روی غلاف میوه را باز می‌کنند. دانه‌های این میوه تلخ است و نباید جویده شود. از پوسته‌ی آکیبیا در آشپزی استفاده می‌شود. آکبیا

بائل/ سیب چوبی

رسیدن میوه‌ی بائل روی درخت تقریبا یک سال زمان می‌برد! بائل یا سیب چوبی (Bael/ wooden Apple) روی درختی به نام بکرایی (Aegle marmelos) رشد می‌کند که بومی کشور هند و بنگلادش است. این درخت به دلایل مذهبی و همچنین پزشکی بسیار ارزشمند است. سیب چوبی ظاهری گرد دارد و بسیار شبیه گریپ‌فروت است؛ همچنین پوسته‌ی آن سخت و به رنگ سبز مایل به زرد و قهوه‌ای است. برای خارج کردن گوشته‌ی نارنجی‌رنگ آن باید پوسته را شکست. در برخی از میوه‌ها این گوشته تلخ است. گفته می‌شود که این میوه در درمان مشکلاتی از قبیل اسهال، زخم، یبوست، مشکلات تنفسی، کمبود ویتامین سی مفید است. نام‌های دیگر بائل میوه سنگی یا سیب طلایی است. بائل بکرایی سیب چوبی بائل، بکرایی، سیب چوبی

میوه‌ی خشک شده

 

تمشک شمالی / کلاودبری

تمشک شمالی فقط باید پای درخت خورده شود! درختچه Rubus chamaemorus، یک گیاه وحشی دیگر است که میوه‌ای بسیار مشهور به نام کلاودبری (Cloudberry) یا همان تمشک شمالی دارد. این گیاه بومی قطب شمال و مناطق قطبی بوده و بسیار به خانواده‌ی تمشک و توت فرنگی نزدیک است. این تمشک‌های زرد طلایی و کهربایی‌رنگ، نرم و آبدار هستند. تمشک شمالی منبعی غنی از ویتامین سی است. اندازه‎ی این میوه برابر با تمشک است. این گیاه کشت تجاری ندارد و فقط میوه‌های وحشتی دستچین شده از کوهستان در فروشگاه‌ها یافت می‌شود؛ به همین دلیل به شدت گرانقیمت است. چیدن تمشک شمالی منبع درآمدی برای افراد محلی به حساب می‌آید. افزایش تقاضا برای این میوه موجب چیدن بیش از حد آن و در نتیجه  سبب وضع قوانینی در مناطق مختلف به منظور منع چیدن این میوه شده است. arctic-cloudberry تمشک شمالی یا کلاودبری  

کوپوآکو

کوپوآکو سیستم ایمنی را تقویت و از بیماری جلوگیری می‌کند. کوپوآکو (Cupuacu) درختی بومی آمریکای جنوبی است. میوه‌ی این درخت نیز با همین نام شناخته می‌شود. کوپوآکو ظاهری بیضی‌شکل و وزنی حدود یک تا دو کیلوگرم دارد. این میوه‌ی قهوه‌ای‌رنگ تا حدود ۲۵ سانتی‌متر طول دارد. پوسته‌ی بیرونی این میوه سخت است و گوشت داخل آن سفید‌رنگ و معطر است. معمولا عطر این میوه ترکیبی از شکلات، آناناس، موز و گلابی توصیف می‌شود. میوه‌ی کوپوآکو بسیار مغذی و عالی است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این درخت به صورت تجاری کشت می‌شود و میوه‌ی آن نیز برای تهیه محصولات غذایی مختلفی کاربرد دارد. همچنین در ترکیبات آرایشی مانند لوسیون بدن، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوپوآکو کوپوآکو

فیجوآ / آناناس گوآوا

این میوه به افتخار گیاه‌شناس برزیلی، خوا داسیلوا فیجو نام گذاری شده است. همانطور که از نام پیداست، این میوه تلفیقی از طعم آناناس و گوآوا دارد. همینطور با نام گواواستین شناخته می‌شود، فیجوآ میوه‌ی درخت کوچکی به نام فیجوآ سلوویانا (Feijoa sellowiana) است. این میوه‌ی بیضی‌شکل، پوستی سبزرنگ و گوشتی دانه‌ای، آبدار و خوش‌عطر دارد. این میوه به طور متوسط ۳۰ دانه‌ی ریز در هر پالپ دارد. گوشت شیرین ممکن است طعمی مایل به ترش داشته باشد و پوست خام آن معمولا پیش از مصرف جدا و دور انداخته می‌شود. میوه‌های رسیده لطیف و حساس هستند و با افتادن از روی درخت ضربه می‌بینند. بنابراین باید میوه‌ها پیش از اینکه خود از روی درخت بیافتند، چیده شوند. فیجوا

گرومیچاما/ گیلاس برزیلی

گرومیچاما گونه‌ای در معرض خطر انقراض است. گرومیچاما (grumichama)  میوه‌ای بومی کشور برزیل است. میوه‌ی این درخت‌، سیاه‌رنگ است و طعم و ظاهری ‌مانند گیلاس دارد. برخی از گونه‌های این درخت، میوه‌ای نارنجی‌رنگ دارند. میوه‌های نارس و سبزرنگ به‌مرور پس از رسیده شدن به رنگ قرمز و بنفش مایل به سیاه درمی‌آیند. قطر میوه‌ی گرومیچاما با پوست نازکی که دارد، حدودا ۳ سانتی‌متر است. گوشت شیرین و آبدار این میوه به رنگ سفید-قرمز و سه دانه در هسته است. این میوه را می‌توان هم به‌صورت خام مصرف کرد و هم از آن  برای تهیه‌ی ژله، مربا و پای استفاده نمود. گرومیچاما

لوبیای اینگا/ لوبیای بستنی

لوبیای بستنی ممکن است طولی تا حدود  ۱ متر داشته باشد. این میوه جزو گیاهان غلاف‌دار و بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است. غلاف‌های بلند لوبیای اینگا (Inga bean) دانه‌هایی سیاه دارند که با یک پالپ نرم و سفید پوشیده شده و شیرین و خوراکی است.  طعم این پالپ مشابه بستنی وانیلی است. دانه‌های رسیده‌ی بستنی به‌راحتی با دست باز می‌شوند. پس از جدا کردن دانه‌ها پالپ قابل‌خوردن است. نمونه‌های بی‌شماری از اینگا وجود دارد، اما میوه‌ی اینگا ادولیس و تنها چند گونه‌ی دیگر خوراکی هستند. درخت اینگا به دلیل داشتن خاصیت تثبیت نیتروژن بسیار مشهور است. لوبیای اینگا، لوبیای بستنی Ice-Cream-Bean-1807

ژابوتیکابا /انگور برزیلی

اعتقاد بر این است که ژابوتیکابا خاصیت ضدسرطانی دارد. درخت انگور برزیلی یا ژابوتیکابا (Jabuticaba) بومی برزیل بوده و میوه‌هایی شبیه انگور روی تنه‌ی خود تولید می‌کند. این میوه‌ی بنفش‌رنگ قطری حدود سه تا چهار سانتی‌متر دارد. این میوه پوستی ضخیم، گوشت سفید و ژله‌ای و  یک تا سه دانه نیز دارد. این میوه‌ها به‌صورت تازه مصرف شده و همچنین در تهیه ژله ، نوشیدنی، مربا و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند. این میوه‌ی غنی از ویتامین سی، دارای چندین نوع آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدالتهاب است. ژابوتیکابا برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم نیز سودمند است. ژابوتیکابا، انگور برزیلی ژابوتیکابا انگور برزیلی

میراکل فروت

میراکل فروت می‌تواند طعم غذاهای ترش را تبدیل به شیرین کند. همان‌طور که از نام پیداست، میراکل فروت (Miracle fruit) محتوی میراکولین است- نوعی گلیکوپروتئین که هنگام خوردن میوه جوانه‌های چشایی را می‌پوشاند. این میوه اثری شیرین‌کننده دارد که از سی تا شصت دقیقه پس از خوردن آن ادامه پیدا می‌کند؛ بنابراین حتی غذاهای ترش و تلخ نیز- حتی اگر پس از خوردن میراکل فروت صرف شوند- شیرین حس خواهند شد. درخت میراکل فروت که بومی غرب آفریقا است، توت‌هایی قرمزرنگ دارد که بیضی‌شکل هستند. این میوه‌ها حدود دو تا سه سانتی‌متر طول داشته و تنها یک دانه دارند. اگرچه میراکل فروت به دلیل اثر شیرین‌کنندگی مشهور است، اما به‌خودی‌خود شیرین نیست. گوشت توت‌های رسیده به‌صورت تازه قابل‌مصرف است. همچنین به‌صورت دانه‌های فریزری و خشک‌شده نیز تهیه می‌شوند. میراکل فروت

نیپا

عصاره‌ی میوه‌ی نارس درخت نخل نیپا غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این میوه محصول درخت نخل نیپا (Nypa fruticans) است که در مصب رودها در سواحل هند و اقیانوس آرام رشد می‌کند. این میوه رنگ شاه‌بلوطی دارد و روی ساقه رشد می‌کند. مغزهای چوبی این درخت در ظاهر کروی هستند. هر میوه‎ی چوبی، مغزی شیرین و ژله مانند دارد و در دسرها به کار می‌رود. این ژله از میوه‌های نارس درخت نخل جمع‌آوری می‌شود. ژله‌ی نیپا در میوه‌های نارس نرم، سفید و آبدار است؛ اما در میوه‌های رسیده، این گوشت سفت و به رنگ سفید شیری است. هنگامی‌که این میوه برسد، مغز از ساقه‌ی درخت جدا شده و به زمین می‌افتد. کل این میوه اندازه‌ی یک توپ فوتبال است و هر مغز حدود ۶ تا ۸ اینچ طول دارد. نیپا nypa

پپینو دولچه

پپینو کلمه‌ای اسپانیایی به معنای خیار است، این میوه به نام پپینو انگلیسی یا ملون گلابی نیز شناخته می‌شود. پپینو دلچه (Pepino Dulce) میوه‌ای متعلق به بوته‌ی سولانوم ماریکاتوم  (Solanum muricatum) است که به خانواده‌ی بادنجانیان تعلق دارد؛ بنابراین پپینو دلچه از خانواده‌ی گوجه‌ها و ‎بادمجان‌ها است. همچنین با نام پپینو ملون یا ملون گلابی نیز شناخته می‌شود و طعمی شبیه خیار، خربزه و طالبی دارد. اندازه، شکل و رنگ این میوه با توجه به تیپ‌های مختلف کشت متغیر است. پپینو معمولا به رنگ زرد روشن (یا سبز مایل به زرد) با رگه‌های تیره دیده می‌شود. این میوه ممکن است ظاهری بیضی‌شکل داشته باشند. گوشت زردرنگ پپینو شیرین و آبدار است و دانه‌هایی ریز و قابل‌خوردن دارد. میوه‌ی رسیده به‌صورت تازه قابل‌مصرف است. پپینو

فیسالیس/ تمشک زمینی

میوه‌ی فیسالیس در غلاف گل رشد کرده و در آن مخفی است. ویژگی‌ منحصربه‌فرد میوه‌ی فیسالیس (physalis/ groundberry) ظاهر فانوس شکل آن است. این میوه به رنگ زرد طلایی است و از نظر شکل و اندازه شبیه گوجه‌ای کوچک است. چندین گونه در رده‌ی فیسالیس و خانواده‌ی بادنجانیان وجود دارد؛ بنابراین این گیاهان نیز از خانواده‌ی گوجه و بادمجان محسوب می‌شوند. تنها چند گونه از فیسالیس میوه‌ی خوردنی تولید می‌کنند. فیسالیس طعمی نسبتا ترش و شیرین دارد. درون میوه‌های رسیده دانه‌هایی کوچک وجود دارد. خوردن میوه‌ی نارس در بعضی افراد ناراحتی گوارشی ایجاد می‌کند. این میوه‌ها به‌طور تازه و همچنین در پای، سالاد میوه و غیره مصرف می‌شوند. طعم فیسالیس مشابه آناناس و توت‌فرنگی است. فیسالیس فیسا

سیب گلی / رز آلو

سیب گلی همچنین سیب آب، سیب عشق، سیب روغنی، سیب کوهی، سیب ابری نیز نامیده می‌شود. اگرچه این میوه، سیب گلی (apple rose/ rose plum) نام گرفته، اما از خانواده‌ی سیب و یا گل رز نیست. حتی ظاهر، طعم و بافت آن نیز متفاوت است. معمولا از چهار گونه از طبقه‌ی سیزیگیوم میوه‌ای تولید می‌شود که سیب گلی نام دارد. این میوه با ظاهر زنگوله مانند خود، پوستی نازک و چرب و گوشتی آبدار دارد. دانه‌ها در هسته میوه  قرار دارند. این میوه معمولا به‌صورت تازه مصرف می‌شود اما در سالاد و ترشی نیز کاربرد دارد. سیب گلی که همچنین سیب آب یا رز آلو نام گرفته، حجم آبی قابل‌مقایسه با نسبت حجم آب هندوانه دارد. میوه‌های رسیده و تازه، ترد و شکننده و تا حدی شیرین هستند. سیب گلی   ادامه دارد...   منبع:taknaz

  خدایا ما را شرمنده نعمت هایت کردی ولی ما دو نوع بیشتر ندیدیم پرتغال و انار و عظمتت را شکر میکنیم این وزارت کشاورزی مقصر است که تا بحال هیچ کاری نکرده در رابطه با تکثیر و پرورش این میوه های بهشتی از حضرت آدم و حواء سئوال شد فرمود هزاران نوع میوه در بهشت موجود میباشد 

 

اکثر افراد پولدار برایشان مهم نیست که پول خود را بابت چه چیزی خرج می کنند و فقط بخاطر متمایز بودن با بقیه افراد جامعه علاقه مند به خرید کالا و مواد غذایی با قیمت های گزاف هستند چراکه پایتخت ‌نشین‌های ژاپنی با قیمت ‌های باور نکردنی میوه های خوشمزه و شیرین با ظاهری زیبا داخل بسته‌ بندی شیک توانستند نام میوه فروشی ‌های توکیو را به عنوان یکی از لوکس‌ ترین میوه فروشی ‌های دنیا به سر زبان‌ ها بیندازند و به داشتن گرانترین میوه های دنیا شهرت یابند.
ژاپن همواره به ‌عنوان یکی از گران‌ترین مکان‌های دنیا برای زندگی شناخته شده است.ژاپنی ها علاقه شدیدی به خرید میوه دارند،به همین دلیل همیشه در تلاش هستند تا میوه های خود را به صورت عالی تولید کنند.
جالب است بدانید که بسیاری از ژاپنی‌ ها هنگام فرا رسیدن مناسبت‌ هایی که برای خودشان از اهمیت زیادی برخوردار است به سراغ این مغازه‌ ها می ‌روند و میوه‌های گرانقیمت تزئین شده را به عنوان هدیه‌ ای مخصوص خریداری می کنند. برخی از فروشگاه‌ های خاص این کشور که میوه‌های درجه یک را به عنوان هدیه با بسته ‌بندی و تزئینات خاص برای مناسبت‌ های ویژه عرضه می ‌کنند از مشتریانشان بابت خریدشان بهای گزافی را دریافت می ‌کنند.

گرانترین میوه دنیا

+ نوشته شده در شنبه 12 تير 1395برچسب:,

ساعت 11:4 توسط حجت اله عرفانیان |

وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ: شیعه یعنی در مدار حق و دین قلب شیدایی رسیده بر یقین طبق فرموده قرآن هر جا حق باشد شیعه آنجاست نام شیعه 12 بار در قرآن آمده به ابجد 12 حق12 اسلام 12 نام امام 12 بار در قرآن آمده و کل شیی احصیناه فی امام مبین قرآن می فرماید امام روشن بین و دانا بدون وحی ازتمام حقایق دنیا آگاه میباشد امام مبین میباشد نام آدم 25 بار در قرآن آمده آدم باش و حق را بپذیر پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 25 شیعه 25 آل الله 25 با آل قرآن 25 شاه مردان 25 ارباب جهان25آل الله25با آل قرآن25شیعه میباشد مناظره با فرقه های باطل و شیطانی در چت روم لوکس بلاگ ایشان بارها مرا به اینکه شما مگر قرآن را قبول داری و خیلی حرفهای گنده تراز دهان نجسش متهم و فرار را بر قرار نمود اینجانب تا کسی توهین نکند توهین نمی کنم حوزه علمیه وهابی در داخل و خارج با سلام به اهل شیطان و جماعت جواب این جانب را ندادی و بناحق مثل جن زد ها از دادن جواب طفره می روی سئوال کردم اگر شما بحق میباشی طبق فرموده عمر وابوبکر رکب وبا قاصب دین اسلام که فرموده  به قرآن رجوع کنید هر چه در قرآن بود قبول و هر چه در قرآن نبود باطل و به دیواربکوبید لطفا نام مذهب باطل شما اگر در قرآن نیامده باطل و من در آوردی  میباشید توبه کنید و شیعه شوید و از مذهب باطل که در قرآن نامی از آن برده نشده پیروی نکنید که جزو کافران و یهود امت پیامبر محسوب خواهید شد مرد باشید و جواب سئوال مرا فقط پاسخ بدهید لطفا یک آیه در حقانیت و نام مذهبتان از   قرآن بیاورید ممنون میشوم اگر نمیتوانی مثل مرد بگو که باطل میباشی و اشهد ان لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله بگو تا بیش از این آبروی نداشته تان بر باد برود چون نظر شما در تمام وب سایتهای شیعه منعکس خواهد شد بفرما کافر لا مذهب نباش فقط  یک آیه در حقانیت و نام مذهبتان از قرآن بیاور وسلام  خداوند در قرآن از  گوسفند نام برده ولی از شما امت   یهود نام نبرده برای آخرین بار لطفا آیه ای در حقانیت مذهب خود بیاورید وگرنه باطل و از فرقه های شیطانی محسوب خواهید شد  خداوند در قرآن به اندازه گوسفند هم برای شما ارزش قائل نشد ایشان باز فرار را برقرار نمود و با خفت و خاری برای هفتمین بار فرار را برقرار نمود پیروزی سرباز حضرت مهدی(عج) بر تمامی 74 فرقه گمراه  وهابی را به مولایم حضرت مهدی(عج) تبریک عرض مینمایم والله اگر اینجانب جای آنان بودم یا باید حق را میپذیرفتم یا باید از خجالت می مردم میدانم روح پلیدش دیگر خواب ندارد و هر بار برایش پیام میفرستم عاجز و جواب نمی دهد یا فرار میکند شما پیرو بدبخترین خلق خدا هستید که جواب یک شیعه معمولی را نمی توانید بدهید و به شما می خندد به بدبختی و نادانی شما می خندد کسی که ولایت ندارد آبرو و حیثیت نداردبه آیه ولایت مراجعه گنید   

«اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون»

«ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛

همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، می‎باشند.» (سوره مائده، آیه 55)

 همه 74 فرقه متفق القولند که این آیه در باره امام علی نازل شده است که در نماز انگشتر خویش را به گداء بخشید برو ای گدای مسکین دره خانه علی زن که نگین پادشاهی دهد از کرم گداء را پیامبر فرمود علي مع الحقّ والحقّ مع علي
وهذا الحديث من الأحاديث القطعيّة الثابتة عن رسول اللّه (صلى الله عليه وآله وسلم)، وقد رواه أكثر من عشرين صحابياً، منهم: أمير المؤمنين، أبو بكر، أبو ذر، عمّار، عبد اللّه بن عبّاس، أبو سعيد الخدري، سلمان، أبو أيّوب الأنصاري، جابر بن عبد اللّه، سعد بن أبي وقّاص، عائشة، أُمّ سلمة... .
ورواه أكثر من مئة حافظ ومحدّث وعالم . . . من أهل السنّة: فمن رواته الأعلام والثقات عند القوم:
* الترمذي، في حديث بسنده عن علي عن النبي (صلى الله عليه وآله وسلم)، وقد جاء فيه: «رحم اللّه عليّاً، اللهمّ أدر الحقّ معه حيث دار»(1).
* الحاكم النيسابوري، رواه بسنده كذلك، وقال: «هذا حديث صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه»(2).
وأخرج بسنده عن عمرة بنت عبد الرحمن قالت: «لمّا سار علي إلى البصرة، دخل على أُمّ سلمة زوج النبي صلّى اللّه عليه وسلّم يودّعها، فقالت: سر في حفظ اللّه وفي كنفه، فواللّه إنّك لعلى الحقّ والحقّ معك، ولولا أنّي أكره أن أعصي اللّه ورسوله ـ فإنّه أمرنا صلّى اللّه عليه وسلّم أن نقرّ في بيوتنا ـ لسرت معك، ولكن ـ واللّه ـ لأُرسلنّ معك من هو أفضل عندي وأعزّ عليَّ من نفسي، ابني عمر». قال الحاكم بعد أحاديث هذا ثالثها: «هذه الأحاديث الثلاثة كلّها صحيحة على شرط الشيخين ولم يخرجاها». ووافقه الذهبي(3).
* أبو يعلى، عن أبي سعيد الخدري قال: «كنّا عند بيت النبي صلّى اللّه عليه وسلّم في نفر من المهاجرين والأنصار فقال: ألا أُخبركم بخياركم؟ قالوا: بلى، قال: الموفون المطيّبون، إنّ اللّه يحبّ الحفي التقي. قال: ومرّ علي بن أبي طالب فقال: الحقّ مع ذا، الحقّ مع ذا»(4).
* البزّار، عن سعد بن أبي وقّاص ـ في كلام له مع معاوية ـ : «سمعت رسول اللّه صلّى اللّه عليه وسلّم يقول: علي مع الحقّ، أو: الحقّ مع علي حيث كان. قال: من سمع ذلك؟ قال: قاله في بيت أُمّ سلمة. قال: فأرسل إلى أُمّ سلمة فسألها فقالت: قد قاله رسول اللّه صلّى اللّه عليه وسلّم في بيتي . . .»(5).
* الطبراني، عن أُمّ سلمة، أنّها كانت تقول: «كان علي على الحقّ، من اتّبعه اتّبع الحقّ، ومن تركه ترك الحقّ، عهد معهود قبل يومه هذا»(6).
* الخطيب البغدادي، روى بسنده «عن أبي ثابت مولى أبي ذر قال: دخلت على أُمّ سلمة، فرأيتها تبكي وتذكر عليّاً وقالت: سمعت رسول اللّه صلّى اللّه عليه وسلّم يقول: علي مع الحقّ والحقّ مع علي، ولن يفترقا حتّى يردا عليَّ الحوض يوم القيامة»(7).
* ابن عساكر، روى بسنده «عن أبي ثابت مولى أبي ذر، قال: دخلت على أُمّ سلمة . . .»(8).
* الزمخشري، روى حديث أبي ثابت المذكور بزيادة مهمّة، وذلك أنّه استأذن على أُمّ سلمة: «فقالت: مرحباً بك يا أبا ثابت، ثمّ قالت: يا أبا ثابت، أين طار قلبك حين طارت القلوب مطيرها؟ قال: تبع علياً. قالت: وفّقت، والذي نفسي بيده لقد سمعت رسول اللّه صلّى اللّه عليه وسلّم يقول: علي مع الحقّ والقرآن، والحقّ والقرآن مع علي، ولنْ يتفرّقا حتّى يردا على الحوض»(9).
أقول: ومن الحديث الأخير يعلم اتحاد الحديثين: «علي مع الحقّ والحقّ مع علي» و«علي مع القرآن والقرآن مع علي» وأنّ كلاًّ منهما عبارة أُخرى عن الآخر، وقد أخرجه كثير من الأئمّة باللفظ الثاني، ومنهم: الحاكم النيسابوري والذهبي مصحّحين إيّاه(10).

(1) صحيح الترمذي 5 / 592 ح 3714.
(2) المستدرك على الصحيحين 3 / 134 ـ 135 ح 4629.
(3) المستدرك على الصحيحين 3 / 129 ح 4611.
(4) مجمع الزوائد 7 / 234 ـ 235 باب في ما كان في الجمل وصفّين وغيرهما.
(5) مجمع الزوائد 7 / 235 ـ 236.
(6) مجمع الزوائد 9 / 134 ـ 135 باب الحق مع علي.
(7) تاريخ بغداد 14 / 320 ـ 321 ح 7643.
(8) تاريخ دمشق 42 / 449.
(9) ربيع الأبرار 1 / 828 ـ 829.
(10) المستدرك على الصحيحين 3 / 134 ح 4628.
الصفحة السابقة

                                           با یکی از علماء دین در مسجد روبرو شدم معنی اسلام به ابجد کبیر و صغیر 144 ضرب 12 امام در خودش 144 و دین اسلام 196 ضرب 14 معصوم در خودش میشود 196 ووووو را توضیح دادم حالش دگر گون شد و فرمود اینقدر با روح من بازی نکن شما تا بحال کجا بودی من ندیدمت شماره اش را داد و خواهش کرد مقالات ریاضی قرآن را برایش بفرستم ای کاش همه مردم دانا به حقایق عالم بودند و ایمانی قوی داشتند الحق که علمای دین انسانهای وارسته و دانایی میباشند و من بوجودشان افتخار میکنم به ابجد اسلامه حق 245 دینه بحق الله245حکم الهی دین الله 245 به اهل دین الهی محمد= 245 علی 110+135 فاطمه = 245 اسلامه حق 245 دینه بحق الله 245 چهل شب با وضوء بعد ازنماز عشاء دو رکعت نماز و 245 بار یا حق مدد یا الله 245 بار هر روز بگوئید تا 40 روز غدیر خم را خواب خواهید دید که رسول خدا علی را به عنوان جانشین انتخاب نموده با چشم خود ببینید بنظرم اگر خداوند رسول خدا را زنده کند برای دنیا باز کافران دین نخواهند پذیرفت قرآن با این عظمت را نمی پذیرند رسول خدا که جای خود دارد نام امام 12 بار در قرآن آمده و کل شیی احصیناه فی امام مبین پیامبر فرمود هر کسی امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا خواهد رفت  نام شیعه 12 بار در قرآن آمده وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ: شیعه یعنی در مدار حق و دین قلب شیدایی رسیده بر یقین اگر نام فرقه شما هم در قرآن آمده شما میتوانید و لیاقت مباهله با ما را دارید وگرنه نام مذهب شما در قرآن نیامده باشدجزو فرق باطل و من در آوردی محسوب شده و بروید اول بمیرید بعد تقاضای گفتگو کنید   فقط در سایه یک رهبر الهی میتوان اسلام را سر بلند گردانید اشهد ان لا اله الا الله 59نماینده واقعی59 جانشینه امام علی 59 مهدی 59 امید مستضعفان جهان 59 مهدی 59کسی که در محراب کعبه به دنیا آمد و در محراب کعبه به دوش خاتم رفته و بت های کعبه را سرنگون و در هم شکست و بت شکن شدو تنها مردی که در محراب کعبه به دنیا آمده و همسر کوثر قرآن شد امام علی بود  امیر المومنین در کعبه دوشش کسی غیر از علی نیست گفت پیغمبر به کعبه اینچنین نیست جز حیدر امیر المومنین امیر المومنین در کعبه دوشش کسی غیر از علی نیست جانشین خاتم پیغمبران مولاء علیست در روز غدیر خم نور حق پیدا شدوز جهاز اشتران منبری بر پا شد بگرفت محمد چو علی را سر دست سوگند به ذات حق که حق پیدا شد گفت پیغمبر بخوابد جای او جانشین بی نذیری در غدیر خم علی  دره خیر علی بر کند از جا ابوبکر رکب وبا عمر رمع  قش کرد در جا به ابجد                                                                                                                            با صاحب دین اسلام قرآن 651-541 عمر ابوبکر= 110 علی 110حامیان110 دین الهی 110جلوه الله 110 با ادب اهل دین 110نگاه بمذاهب 110 بی اذن علی قدم مزن بر محراب هم زاده محرابو شهید محراب علیست امام علی عدالت محض بود و خود سه دینار و به دیگران هم سه دینار پرداخت مینمود ولی مسئولین ما زیاده طلب شده و فقط به فکر خودشان هستند و امثال ما جانبازان را فراموش کرده با 40 درصد جانبازی اصابت 9 گلوله بر بدن حقوق بما نمی دهند ولی مسئولین بنیاد خودشان که جانباز هم نیستند حقوق های میلیونی می گیرند ما جانبازان راضی نیستیم و حقوق آنان 25 سال حرام بوده است بما جانبازان 40 درصد  من آنان را به خداوند واگذار کرده ام باید حقوق میدادند که ندادند مسولین دیگر ارگانها بیت المال را به چالش کشیده اند و چشم دیدن جانبازان را ندارند همسر یکی از وزراء فرموده بود نیازی به امثال اینجانب نبوده من هم از اینجا میگویم خاک عالم بر سرت که خیلی بیشعوری من مثل شما کرایه خانه ام را از بیت المال نمی دهم که نمازم اشگال پیدا کند انسانهای پلید گستاخ هم میشوند من هم نامردان روزگار را به خداوند قهار میسپارم کسانی که قصب جایگاه ما جانبازان را در ادارات دولتی نموده اند و بجای ما جانبازان همه چیز را برای خودشان قصب نموده اند و چشم دیدن ما را ندارند از حسادت و پلیدی با عمر و ابوبکر رکب وبا محشور خواهند شد ما انتظاری نداریم ولی با گذشت 28 سال خدمت هیچ کسی خالصانه برای ما قدمی بر نداشت عدالت را رعایت کنند فرزندان خود را استخدام و فرزندان ما بیکار بمانند و سر گردان و هیچ کسی هم پیگیر این نیست تو را خدا برسید به داد فرق ما با دشمنان اسلام این است که آنها تمام حق گویان و مخالفان خود را در خانه خدا میکشند ولی شیعه این کار را نمی کند خون هیچ مظلومی را بر زمین نمیریزد چون در قرآن نگفته خون مسلمانان مظلوم و مهمان خانه خدا را مظلومانه بر زمین بریزند

ابو حنیفه(پیشوای بزرگ اهل سنت)

هیچ کس با علی به مبارزه برنخاست مگرآنکه علی از آن برتر بود واگر علی به مقابله ومبارزه با آنها

نمی پرداخت هیچکس نمی دانست سیره بین مسلمین و تکلیف شرعی با این گروهها از چه قرار است.مناقب ابو حنیفه٬خطیب خوارزمی ج2 ص83

شافعی(پیشوای مذهب شافعی)

اگرعلی مرتضی خود را آنطور که بود نشان می داد٬مردم جهان همه در برابرش سرسجده برزمین میگذاشتند٬شافعی می میرد ولی نمی داند که خدای او الله است یا٬علی

 ای وای بر من از فرقه های باطل و من درآوردی که نامشان یک بار در قرآن نیامده و کفر هم می گویند هر کسی الله را با مخلوقش یکی کند از دین خارج است

1-غررالحکم، ج3، ص428، ح4990  2- قران کریم ،سوره حجرات ،آیه 12  3- نهج البلاغه 381، حکمت  وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ:سلام بر صلابت حیدرمولاء قائم آل محمد(عج) نام شیعه5بار مستقیم در قرآن آمده 5ضربدر5= 25 نام آدم 25 بار در قرآن آمده آدم باش و 12حق12 اسلام 12را بپذیر پیغمبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجدفرقه25شیعه25کعبه25آل الله25والله25تقوی25عدالت25مهندسی 25دکترا25 آل الله25ارباب جهان25ارباب بهشت 25شیعه25کعبه25آل الله 25با آل قرآن25ارباب جهان25 ارباب بهشت25 آل الله 25وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ طبق آیه قرآن فقط شیعه بحق و رستگار عالم استوَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ قال رسو الله یا علی انت و شیعتک هم الفائزون یا علی تو و شیعیانت رستگاران اهل عالمید وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 25 شیعه 25 والله25 آل الله 25 بانام آدم ها 25 با آل قرآن 25 شاه مردان 25پسر انسان25 ارباب جهان 25 ارباب بهشت25ارباب جهان25 آل الله 25با آل قرآن 25به آزاد ه25 بار در قرآن نام25 آدم انسانی 25 آدم باش انسان باش و حق را بپذیر نام آدم 25 بار در قرآن آمده آدم باش و حق را بپذیر وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ پسر انسان 25 آدم مرد25 آل الله 25 والله 25 نام آدم 25 گنج قرآنه25 نفس قرآن 25 شیعه 25باردر قرآن آمده آدم باش و حق را بپذیر آدم باش و شیعه باش وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ هرکسی شیعه نباشد بدبخت عالم است بهترین دوست خدا نماز گذار نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.هر سال52جمعه داریم با313 روز 313+52=365روز سال   امام زمان مهدی موعوددر 5 سالگی در جواب یارانش و یاران پدر بزرگوارش {عج} فرمو د وقال مهدی {عج} :از ایشان سئوال کردند این کلام رمز قرآن کهیعص یعنی چه ایشان فرمود (کهیعص) فالکاف اسم کربلاء، والهاء هلاک العترة، والیاء یزید وهو ظالم الحسین علیه‌السلام، والعین عطشه،والصاد صبره.» امام 5 ساله نابقه علم کلام و تفسیر قرآن بفدای آقایی باشکوه انسانی بی نذیرآقایی باادب وکریمی بزرگوار انسان دوست دارد فدای کلمات طلایی وگهر بارایشان گردد وقتی کسی نماینده الله باشد قرآن ناطق باشد بدورازانسانیت و تقواء و عدالت است که جانشین بحق رسول خدا محمد مصطفی و علی مرتضی را تنها بگذاریم و بعد ازسی چهل سال دربستر بیماری بمیری نماینده الله حضرت مهدی ایشان به امر خدا مردگانرازنده و کورمادرزادرا شفاء میدهد قدرتی برتر که خداوند در کره زمین کسی با وقارتر ازایشان ندارد بغیر14معصومخانواده محترم رسول

کهیعص195+278حمعسق=473+110دین الهی=583 عاشوراه 583شبکه نور583محمدعلی فاطمه حسن حسین 583

به ابجد  اهل دین 100+351 قرآن +132 اسلام = 583شبکه نور 583شبکه نور583 

امت اسلامی 583 اهل بیت فاطمه 583با عشق علی 583 ابجد پنج تن آل عباء583 حمعسق ح حسین میم محمد عین علی سین سجده کننده در قرآن از امام باقر در باره کهیعص و حمعسق سوال شد ایشان فرمود در باره عاشورا و حسین است  به ابجدمیگویند امام علی مظلوم بود وبی یاور آقا اجازه بده برای مظلومیت شما من گریه کنم

محرم 288+385 شیعه =673-541 عمرابوبکرفتنه ها = 132 اسلام132  محرم است که اسلام را زنده نگه میدارد به ابجدکبیر علم ریاضی قرآن ابجد 5 تن آل عباء583اهل بیت فاطمه 583 پادشاه اصلی عالم 583محمد علی فاطمه حسن حسین 583 عاشوراه 583به تبلیغ دین 583نگین دین الهی جلوه الله583به قدیسان قرآن583 اسرار اهل دینی ها 583با نشان الهی امامان 583با وحدت کل ادیان الهی 583 با قدیسه کل قرآن583 درهای بقرآنی 583 احدعشر 583به ابجد583  ابجد 5 تن آل عباء میباشد این عدد شریف را جلوی آئینه بگیر میشود 385 شیعه بحق میباشد فرزندان اهل بیت شیعیان میباشند و ما با خدا ومولایمان مهدی عهد بستیم تا مثل زمان پیامبر فقط یک فرقه باشد نه 74 فرقه محمد علی فاطمه حسن حسین 583شبکه نور 583امت اسلامی583 عاشوراه583 محمد علی فاطمه حسن حسین583 همیشه اهل خانه آگاه تربه مسائل از دشمنان بیرون خانه اند اهل بیت پیامبرمثل چشم پیامبرندو یاران مثل کف پای پیامبر ودشمنان 1202خار ره دین اسلام1202 من از خار سر دیوار دانستم که ناحقی 1202 ابوبکر 231+310عمر +661 عثمان = 1202 اینم آیه قرآن به ابجد ابوبکر عمر عثمان 1202 ان من المجرمین منتقمون 1202 قرآن میفرماید ما مجرمان قاصب را سخت انتقام خواهیم گرفت 1202 که حق اهل بیت پیامبر و باغ فدک فاطمه را قصب و ایشان را به شهادت رساندند طبق کتب اهل سنت عمر و ابوبکر موجب شهادت حضرت فاطمه کوثر قرآن شدند و درب خانه رسوالله و علی را به آتش کشیدند 583با راه طریقت دین اسلام583اهل درگه حق دین اسلام 583 عاشوراه 583اهل بیت فاطمه 583 اهل دین قلب قرآن 583اهل دین اسلام قرآن 583 طریق شهید بدین اسلام 583نوره حق دینی اسلامی 583 به شاه راه دین583طریق الله بدین اسلام   583 کهیعص195+278حمعسق=473+110دین الهی=583 عاشوراه583شبکه نور583محمدعلی فاطمه حسن حسین583یاوره قرآنی583 عاشوراه583 امت اسلامی 583 با وحدت کل ادیان الهی 583اهل بیت فاطمه 583با عشق علی 583 ابجد پنج تن آل عباء583 حمعسق ح حسین میم محمد عین علی سین سجده کننده در قرآن به ابجدصغیر برادران اهل سنت عزیز ما هستند و 74 فرقه دین اسلام دلایل حقانیت خود را ثابت کنند انشاء الله بزودی میخواهیم مثل زمان پیامبر فقط یک فرقه باشیم و از افراط گرایی و گمراهی در دین گمراهان جا طلب را نجات داده به ذات پروردگار و به روح رسوالله قسم ما قصد توهین به هیچ مذهبی را نداریم و از این راه چیزی نصیب ما نخواهد شد علمی با علم ابجد ریاضی قرآن به سفارش رسوالله به مولایمان علی(ع) که فرموده علم ابجد ریاضی قرآن را یاد بگیرید که همه آن شگفتی میباشد وای بر عالمی که علم ابجد نداند به فرموده رسوالله عمل کرده و گمراهان دین را براستی هدایت میکنیم هدف ما اتحاد وحدت و یکپارچگی درتمامی مذاهب گمراه جهان طبق آیه قرآن به مذهب حق اسلام میباشد 583

583 اهل دین اسلام قرآن 583اهل بیت فاطمه583عاشوراه 583 شیعه بدین اسلام 583 با آبروی قرآنی 583با کلید دین اسلام اهل محمد علی 583اهل بیت فاطمه583عاشوراه 583امت اسلامی 583ابجدعلم ریاضی قرآن ابجد 5 تن آل عباء 583هدف اصلی بقرآن583 اهل بیت فاطمه583 امت اسلامی583 دوای دردهای قلب دین اسلامی583 یگانه دینی الهی اسلامی ناب محمد علی 583  امت اسلامی583اهل بیت فاطمه 583با آل قرآن بدین اسلام853فلسفه دین الله بدین اسلام853 یابا اسرار عزل 853 یا اسراردین الهی853  عشق به اهل دینه  583 عاشوراه583 حسین بکربلا بقلب دین 583با اسلام ناب نابه دین محمد علی فاطمه583قرآن نابه محمدی 853 اهل دین اسلام قرآن 583اهل بیت فاطمه583عاشوراه 583 شیعه بدین اسلام 583 با آبروی قرآنی 583با کلید دین اسلام اهل محمد علی 583اهل بیت فاطمه583امت اسلامی583 شهید الله بدین اسلام 583 بدین نمونه عالمه قلب دین 583 اسرار عزل بدین الهی 583 نماینده دین الله محمدی 583 اسلام پیامبر بدین الهی583 یا نمایندهای محمد علی 583 فلسفه دین الله بدین اسلام583با اصول مبانی کل دین اسلام583قلب قرآن اهل دین 583 اهل دین قلب قرآن 583با آسمان آبی دین قرآن 583امت اسلامی583 اهل بیت فاطمه583هدف اهل دین دین اسلام قلب بدین583 اهل دین قرآن اسلام583پادشاه اصلی عالم 583 محمد علی فاطمه حسن حسین 583 شبکه نور 583با قدیسه کل قرآن 583محمد علی فاطمه حسن حسین 583 این عدد نورانی را از راست بخوان583 میشود 385 شیعه 385 با آل قرآن385 حرم امن الهی 385 صاحبان اصلی کعبه 385 385 براستی شیعیان فرزندان بحق اهل بیت پیامبرند 385 شیعه 385با آل قرآن385 اهل دین هدف دین اسلام385با اصل دین الله اسلام 385شیعه385
اسلام پیامبر بدین الهی 583 شیعه بدین اسلام 583به شاه راه دین اسلام 583اهل درگه حق دین اسلام 583محمد علی فاطمه حسن حسین583 اهل دین هدف دین اسلام قلب بدین 583 یگانه دینی الهی اسلامی نام محمد علی 583 یاران مهدی 313+72 امام حسین =385+بدین اسلام 198= 583 شبکه نور 583 حدیث کثاء 583 آیه مباهله 583 ابجد پنج تن آل عباء 583اهل دین اسلام قرآن 583اهل بیت فاطمه583عاشوراه 583 شیعه بدین اسلام 583 با آبروی قرآنی 583با کلید دین اسلام اهل محمد علی583 احد عشر 583 بذات الله 583 به قرار داد الله 583 یا برحق اهل اسلامی محمدی 583 سربلند اهل دینه 583 بدرهای قرآنی 583 با آل قرآن بدین اسلام583

583شبکه نور 583 اهل دین قرآن اسلام 583عاشوراه 583 با شور دینی 583اهل بیت فاطمه 583 امت اسلامی 583اهل بیت فاطمه 583 ابجد پنج تن آل عباء 583 شیعه بدین اسلام 583 شیعه بدین اسلام 583 این عدد نورانی را از راست بخوان583 میشود 385 شیعه براستی شیعیان فرزندان بحق اهل بیت پیامبرند پیامبر فرمودهیچ کسی شیعه نخواهد شد مگر فرزند دخترم فاطمه باشد پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 385 شیعه 385بصاحبان اصل اهل دین 385 مرد عالم 385 اسلام پیامبر 385فقط دین اسلام 385 به ابجد خانواده محترم پیامبر583 محمد علی فاطمه حسن حسین 583 عاشوراه 583 شبکه نور 583 به قرارداد الله 583 اهل بیت فاطمه 583 امت اسلامی583اهل دین قرآن اسلام 583 لا اله الا الله 167+ 132 اسلام +202 محمد علی +59 مهدی 23 = 583 اهل بیت فاطمه 583 اهل دین اسلام قرآن 583  به ابجداهل دین 100+351 قرآن +132 اسلام=583شبکه نور 583 شبکه نور583 اهل بیت فاطمه 583 این عدد نورانی را از راست بخوان براستی شیعیان فرزندان اهل بیت محمد علی فاطمه حسن حسین 583 اهل دین قرآن اسلام 583با کلید دین اسلام اهل محمد علی 583 این عدد نورانی 583 از راست بخوان میشود 385 شیعه 385با اسلامی دین الله  275 +110 دین الهی = 385 شیعه385 با اسلامی دین الله دین الهی 385 اهل دینی بقانون الله 385  فلسفه دین الله 385شیعه 385با آل قرآن385 اهل دین هدف دین اسلام 385به ابجد خانواده محترم پیامبر583 محمد علی فاطمه حسن حسین 583 عاشوراه 583 شبکه نور 583 به قرارداد الله 583 اهل بیت فاطمه 583 امت اسلامی583اهل دین قرآن اسلام 583 لا اله الا الله 167+ 132 اسلام +202 محمد علی +59 مهدی 23 = 583 اهل بیت فاطمه 583 اهل دین اسلام قرآن 583  به ابجداهل دین 100+351 قرآن +132 اسلام=583شبکه نور 583 شبکه نور583 اهل بیت فاطمه 583 این عدد نورانی را از راست بخوان براستی شیعیان فرزندان اهل بیت محمد علی فاطمه حسن حسین 583 اهل دین قرآن اسلام 583با کلید دین اسلام اهل محمد علی 583 این عدد نورانی 583 از راست بخوان میشود 385 شیعه 385با اسلامی دین الله  275 +110 دین الهی = 385 شیعه385 با اسلامی دین الله دین الهی 385 اهل دینی بقانون الله 385  فلسفه دین الله 385شیعه385 با آل قرآن 385 نام شیعه 12 بار در قرآن آمده رگهای عصب مغزت 12 رگ میباشد به ابجد صغیر اسلام 12 حق 12 اسلام 12 ساعت 12 ماه های سال 12 منتخب12 انجمن12خجسته12منتخب 12 نجاتبخش 12 حق12 اسلام 12 قلب 12 هوا 12 اخلاق12 در12 اسلام 12 حق12 آل خدا12 واجب 12نگهبان 12اهل12 اسلام 12 نام شیعه 12 بار در قرآن آمده آل خدا 12 پرچم12حق12اسلام 12ساعت 12 ماه های سال 12به ابجد اسلام میشود 12 دوازدهمین سوره قرآن هم یوسف زهراست پادشاه عالمین ولی حضرت یوسف پادشاه کنعان بود 583پادشاه اصلی عالم 583 محمد علی فاطمه حسن حسین 583 شبکه نور 583 اهل بیت فاطمه 583

به ابجد  اهل دین 100+351 قرآن +132 اسلام = 583شبکه نور 583 این عددنورانی راازراست بخوان براستی شیعیان فرزندان اهل بیت پیامبرندشیعه385نام شیعه 12 بار در قرآن آمده ولی نام شما و فرقه هایتان یک بار هم در قرآن نیامده علم ریاضی قرآن هم که نمیفهمی ابجد خانواده محترم پیامبر583 محمد علی فاطمه حسن حسین 583 عاشوراه 583 شبکه نور 583به قرارداد الله 583 امت اسلامی 583 اهل دین قرآن اسلام 583 این عددنورانی را از راست بخوان براستی شیعیان فرزندان اهل بیت پیامبرندشیعه385 نام شیعه 12بار در قرآن آمده  به علم ابجد بهترین دین ها 737-541 عمر ابوبکر= دین اسلام 196 کلید اسلام 196 امام کل دین 196 اسلامه مهدی 196 حامی بدین الله 196 کلیداسلام196 اسلام مهدی 196ضرب 14 معصوم شیعه میباشد  196 به ابجد دین اسلام 196 اصوله دین 196 دین اسلام 196 کلید اسلام 196 وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ  



+ نوشته شده در شنبه 12 تير 1395برچسب:,ساعت 5:47 توسط حجت اله عرفانیان |

 

نام شیعه 12 بار در قرآن آمده  وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ رگهای عصب مغزت 12 رگ میباشد به ابجد صغیر12 اسلام 12 حق 12 اسلام 12 ساعت 12 ماه های سال 12 منتخب12 انجمن 12 نجاتبخش 12 حق12 اسلام 12 قلب 12 هوا 12 اخلاق12 در12 اسلام 12 حق12 آل خدا12 واجب 12 اهل12 اسلام 12 نام شیعه 12 بار در قرآن آمده آل خدا 12 پرچم12حق12اسلام 12به ابجد اسلام میشود 12 دوازدهمین سوره قرآن هم یوسف زهراست پادشاه عالمین ولی حضرت یوسف پادشاه کنعان بود 583پادشاه اصلی عالم 583 محمد علی فاطمه حسن حسین 583 شبکه نور 583 اهل بیت فاطمه 583 مرد باشید و حقانیت مذهب خود را ثابت فرمائید مرد باشید قرآن میفرماید چاهلان نادان از آوردن یک آیه قرآن عاجزند 

 

 

ابو حنیفه(پیشوای بزرگ اهل سنت

هیچ کس با علی به مبارزه برنخاست مگرآنکه علی از آن برتر بود واگر علی به مقابله ومبارزه با آنها

نمی پرداخت هیچکس نمی دانست سیره بین مسلمین و تکلیف شرعی با این گروهها از چه قرار است.

(مناقب ابو حنیفه٬خطیب خوارزمی ج2 ص83

شافعی(پیشوای مذهب شافعی)

اگرعلی مرتضی خود را آنطور که بود نشان می داد٬مردم جهان همه در برابرش سرسجده برزمین میگذاشتند٬شافعی می میرد ولی نمی داند که خدای او الله است یا٬علی

 ای وای بر من از فرقه های باطل و من درآوردی که نامشان یک بار در قرآن نیامده و کفر هم می گویند هر کسی الله را با مخلوقش یکی کند از دین خارج است

1-غررالحکم، ج3، ص428، ح4990  2- قران کریم ،سوره حجرات ،آیه 12  3- نهج البلاغه 381، حکمت  وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ:سلام بر صلابت حیدرمولاء قائم آل محمد(عج) نام شیعه5بار مستقیم در قرآن آمده 5ضربدر5= 25 نام آدم 25 بار در قرآن آمده آدم باش و 12حق12 اسلام 12را بپذیر پیغمبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 25شیعه 25 کعبه 25 آل الله25والله25تقوی25عدالت25 مهندسی25دکترا25 آل الله25ارباب جهان25ارباب بهشت 25شیعه25کعبه25آل الله 25با آل قرآن25ارباب جهان25 ارباب بهشت25 آل الله 25وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ طبق آیه قرآن فقط شیعه بحق و رستگار عالم استوَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ قال رسو الله یا علی انت و شیعتک هم الفائزون یا علی تو و شیعیانت رستگاران اهل عالمید وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 25 شیعه 25 والله25 آل الله 25 بانام آدم ها 25 با آل قرآن 25 شاه مردان 25پسر انسان25 ارباب جهان 25 ارباب بهشت25ارباب جهان25 آل الله 25با آل قرآن 25به آزاد ه25 بار در قرآن نام25 آدم انسانی 25 آدم باش انسان باش و حق را بپذیر نام آدم 25 بار در قرآن آمده آدم باش و حق را بپذیر وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ پسر انسان 25 آدم مرد25 آل الله 25 والله 25 نام آدم 25 گنج قرآنه25 نفس قرآن 25 شیعه 25باردر قرآن آمده آدم باش و حق را بپذیر آدم باش و شیعه باش وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ هرکسی شیعه نباشد بدبخت عالم است بهترین دوست خدا نماز گذار نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.هر سال52جمعه داریم با313 روز 313+52=365روز سال  

 به ابجد شیطان 22 دروغ 22 نیرنگ 22 کید 22 کلک 22 هذیان 22 مقصر 22 لا مذهب 22 عمر 22 ابابکر 22 بدبختی 22 بدیها 22 نابحقه 22 ناخلفه22منافقان22مجرمان22 22گمرهه 22لامذهب 22 خریت 22با فتنه 22 با خدعه 22 نیرنگ22 دروغ 22کلک 22 کید 22 بظلمت 22عمر 22  درآتشه 22 دوزخه 22و ابجد سه خلیفه وهابی عمر 22+27 ابوبکر+25 عثمان = 74 فرقه گمراه باید از امام عصر قائم آل محمد خجالت بکشند پیامبر فرمود هر کسی امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت خواهد مرد اهل وهابی امام زمان شما کیستوَإِنْ آیات مورد بحث این حکم اسلامى را تأکید می‌کند و به مسلمانان هشدار می‌دهد هنگامى که بشنوید افرادى نسبت به آیات قرآن کفر مى‌‏ورزند و استهزاء می‌کنند با آنها ننشینید تا از این کار صرف‌نظر کرده، به مسائل دیگرى بپردازند.يَدْعُونَ إِلَّا شَيْطَانًا مَرِيدًا  22 حروف میباشد * لَعَنَهُ اللَّهُ علی قوم الکافرون ...
سوره نساء آيه 117 و 118
... و جز شيطان سرکش را نمی‌خوانند ؛ خدا لعنتش کند ...
12- فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ .هر کدام 22 حرف میباشد ..وَإِنْ يَدْعُونَ إِلَّا شَيْطَانًا مَرِيدًا
سوره مائدة آيه 13پس به سزای پيمان‌ شکستنشان لعنتشان کرديم ...

در سوره ی نساء آیه 140 نیز آمده است: «إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّهِ یکفَرُ بِها وَ یسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّی یخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیرِهِ ...؛ اگر شنیدید که به آیات الهی کفر می ورزند یا مسخره می کنند با آنان منشینیدتا میتوانند سخن را عوض می کنند قرآن کریم در چند آیه در ارتباط با کسانی که آیات روشن الهی را به تمسخر می‌گیرند و امر به معروف و نهی از منکر در آنها تأثیر نمی‌کند، می‌فرماید از آنها فاصله بگیرید و اگر در مجلس آنها نشسته‌اید جلسه را ترک و آنها را به حال خود رها کنید:
1. «وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّهِ یُکْفَرُ بِها وَ یُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی‏ حَدیثٍ غَیْرِهِ إِنَّکُمْ إِذاً مِثْلُهُم»؛[1]و خداوند (این حکم را) در قرآن بر شما نازل کرد که هر گاه بشنوید افرادى آیات خدا را انکار و استهزا مى‌‏کنند، با آنها ننشینید تا به سخن دیگرى بپردازند! و گر نه، شما هم مثل آنان خواهید بود.
2. «وَ إِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فی‏ آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی‏ حَدیثٍ غَیْرِهِ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ»؛ [2]هر گاه کسانى را دیدى که آیات ما را استهزا مى‌‏کنند، از آنها روى بگردان تا به سخن دیگرى بپردازند! و اگر شیطان از یاد تو ببرد، هرگز پس از یاد آمدن با این جمعیّت ستمگر منشین!
خداوند به پیامبر اسلام(ص) دستور داده است، اگر مشاهده کردی کسانى آیات قرآن را به تمسخر گرفته و نسبت به آن سخنان ناروا می‌گویند، از آنها دوری کن. بدیهی است که این حکم اختصاصى به پیامبر(ص) ندارد، بلکه یک دستور عمومى است که در شکل خطاب به پیامبر اسلام(ص) بیان شده است.
آیات مورد بحث این حکم اسلامى را تأکید می‌کند و به مسلمانان هشدار می‌دهد هنگامى که بشنوید افرادى نسبت به آیات قرآن کفر مى‌‏ورزند و استهزاء می‌کنند با آنها ننشینید تا از این کار صرف‌نظر کرده، به مسائل دیگرى بپردازند.
فلسفه آن هم کاملاً روشن است؛ زیرا این یک نوع مبارزه عملى به شکل منفى در برابر این‌گونه کارها است؛ زیرا اگر مسلمانان در مجالس آنها شرکت مى‌‏کردند، آنها براى انتقام گرفتن و ناراحت ساختن ایشان به سخنان باطل و نارواى خود ادامه مى‌‏دادند، اما هنگامى که با بى‌‏اعتنایى از کنار آنها بگذرند، طبعاً سکوت خواهند کرد و به مسائل دیگر خواهند پرداخت؛ چرا که تمام هدف آنها ناراحت ساختن پیامبر(ص) و مسلمانان بود.
این موضوع به اندازه‌‏اى اهمیت دارد که در آیه دوم اضافه می‌کند، اگر شیطان ترا به فراموشى افکند و با این‌گونه اشخاص سهواً همنشین شدى به مجرد این‌که متوجه موضوع شدی فوراً از آن مجلس برخیز و با این ستم‌کاران منشین3
در روایات نیز در بیان یکی از مصادیق این آیات از امامان نقل شده است که مراد این آیات، آن است که هر گاه کسی حق را انکار کند و زبان خود را به مذمت ائمه(ع) بگشاید باید از او اجتناب نمود، هر جا و به هر نوع که باشد. بنابر این، مراد از «آیاتِ اللَّهِ» اهل ائمه(ع) هستند، چنانچه على بن ابراهیم روایت کرده که «آیات اللَّه هم الأئمة علیهم السلام»4
رسول خدا(ص) در این ارتباط فرمود: «من کان یؤمن باللَّه و الیوم الآخر فلا یجلس فی مجلس یسب فیه إمام أو یغتاب فیه مسلم»؛5کسی که به خدا و روز جزا ایمان داشته باشد، در مجلسی که در آن به امام ناسزا گفته می‌شود، یا غیبت مسلمانی صورت می‌گیرد نمی‌نشیند.
از امام رضا (ع) نیز در تفسیر آیه 140 سوره نساء آمده است: «إذا سمعت الرجل یجحد الحق و یکذب به و یقع فی أهله فقم من عنده و لا تقاعده»؛[6] هر گاه بشنوید که حق مورد انکار و تکذیب قرار مى‌‏گیرد و اهل مجلس به این کار سرگرم هستند، از آن مجلس برخیزید.

غیرت و تعصّب دینی خود نسبت به مقدّسات را به دشمنان نشان دهید. «إِذا رَأَیتَ الَّذِینَ یخُوضُونَ فِی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ»

اعراض از بدی ها ومبارزه ی منفی با زشتکاران، یکی از شیوه های نهی از منکر است. «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ»

توجّه و گوش دادن به سخنان باطل (و دیدن و خواندن کتب و برنامه های گمراه کننده) نکوهیده است3«یخُوضُونَ فِی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ»

البتّه در مواردی که برای آگاهی و ردّ و پاسخ دادن توسط اهل فن باشد، اشکالی ندارد.

به جای هضم شدن در جامعه، یا گروه و مجلس ناپسند، وضع آن را تغییر دهید. «حَتَّی یخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیرِهِ» اعلام برائت ومحکوم کردن لفظی کافی نیست، باید به شکلی برخورد کرد. «فَأَعْرِضْ ... فَلا تَقْعُدْ»4

2- سورة التوبة، آیه 65

«وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَیقُولُنَّ إِنَّما کنَّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ قُلْ أَ بِاللَّهِ وَ آیاتِهِ وَ رَسُولِهِ کنْتُمْ تَسْتَهْزِؤُنَ؛

«اگر از منافقان بپرسی (چرا مسخره کردید؟) قطعاً می گویند: ما فقط شوخی و بازی می کردیم (و غرضی نداشتیم). بگو: آیا خداوند و آیات او و پیامبرش را مسخره می کردید!؟»

نکته ها:

«خوض» در زبان عربی به معنای، پانهادن در گِل است و در قرآن به ورود در کارهای ناپسند گفته می شود.

آیه، مربوط به جنگ تبوک است که منافقان قصد کشتن پیامبر را در بازگشت داشتند. یکی از آنان گفته بود: اگر توطئه فاش شد، چه کنیم؟ دیگری گفت: می گوییم مزاح و شوخی بود. در واقع عذری بدتر از گناه آوردند.5

پیام ها:

دروغ و توجیه گری، از کارهای دائمی منافقان است. «لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَیقُولُنَّ»

عقب نشینی، احساس ضعف و تزویر و اصرار بر خلاف، حتّی پس از افشای توطئه نشانه منافق است. «لَیقُولُنَّ إِنَّما کنَّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ»

خداوند از توجیه گری ها و آینده منافقان خبر داده و آنان را رسوا کرده است. «لَیقُولُنَّ إِنَّما کنَّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ»

منافقان برای تبرئه خود هم سوگند خوردند و هم قصد خود را صددرصد شوخی دانستند. (لام در «لَیقُولُنَّ» حرف قسم و «إِنَّما» حصر را می رساند)

پیامبر مأمور توبیخ منافقان است. «قُلْ أَ بِاللَّهِ وَ آیاتِهِ ...»

شوخی با مقدّسات دینی جایز نیست. «أَ بِاللَّهِ وَ آیاتِهِ وَ رَسُولِهِ کنْتُمْ تَسْتَهْزِؤُنَ»[6]

3- سورة الکهف، آیه 56

«وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ یجادِلُ الَّذِینَ کفَرُوا بِالْباطِلِ لِیدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ وَ اتَّخَذُوا آیاتِی وَ ما أُنْذِرُوا هُزُواً؛

وما پیامبران را جز بشارت دهندگان (برای مؤمنان) و بیم دهندگان (برای مجرمان) نمی فرستیم، ولی کافران به باطل مجادله و ستیز می کنند تا به وسیله ی آن حقّ را در هم کوبند. و آنان نشانه ها و آیات مرا و آنچه را که به آن بیم داده شدند، به مسخره گرفتند.»

پیام ها:

هدف کافران، محو حق، «لِیدْحِضُوا» و ابزار کارشان، جدال و استهزا می باشد. «یجادِلُ الَّذِینَ کفَرُوا»

درگیری و جدال میان حقّ و باطل همیشگی بوده است. «یجادِلُ» (فعل مضارع رمز تداوم کار است.)

کافران می خواهند جلوی حقّ را با باطل بگیرند، «لِیدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ» غافل از آنکه باطل رفتنی است. «إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً»[7]

مسخره کردن آیات خدا و احکام الهی، کار کافران است. «وَ اتَّخَذُوا آیاتِی وَ ما أُنْذِرُوا هُزُواً»[8]

4- سورة الشعراء، آیه 6

«فَقَدْ کذَّبُوا فَسَیأْتِیهِمْ أَنْبؤُا ما کانُوا بِهِ یسْتَهْزِؤُنَ»

«پس آنان تکذیب کردند، و به زودی اخبار (کیفر) آنچه را که به مسخره می گرفتند به آنان خواهد رسید.»

نکته ها:

در این آیات برای کفّار سه خصلت بیان شده است: اعراض، تکذیب، استهزا. آری انسان به تدریج و گام به گام به سقوط کشیده می شود، ابتدا به حقّ بی اعتنایی و اعراض می کند، سپس آن را تکذیب و آن گاه حقّ را مسخره می کند. ولی بدترین حالت و صفت انسان، مسخره کردن حقّ است، لذا در این آیه می فرماید: در آینده، خبرهای مسخره کردن آنان به آنها خواهد رسید. و نمی فرماید: کیفر اعراض و تکذیب به آنان خواهد رسید.

پیام ها:

گروهی از مردم به جای پذیرش حقّ، از قبل راه لجاجت را انتخاب کرده اند. (اعراض ودوری از حقّ، شیوه دائمی گروهی از مردم است.) «کانُوا»

اعراضی که برخاسته از استکبار و تکذیب باشد، خطرناک است. «مُعْرِضِینَ - کذَّبُوا»

بی اعتنایی به خطرها و کیفرهای آینده رمز قهر الهی است. «أَنْباءُ ما کانُوا»

آنان که حقّ و پیروان آن را مسخره می کنند، کارشان بی پاسخ نخواهد ماند. «ما کانُوا بِهِ یسْتَهْزِؤُنَ» (یا در دنیا، یا در هنگام مرگ، یا در برزخ، یا در رجعت و یا در قیامت پاسخ کارهای زشت خود را خواهند دید.)9

پی نوشت ها: 

1 تفسیر مجمع‏البیان.

2وسائل الشیعه، ج 16، ص 266.

3 شاید بتوان برای تحریم کتب و برنامه‏های ضالّه، به این آیه استناد کرد.

4 تفسیر نور(10جلدی)، ج‏2، ص: 483 تا 485، با تلخیص

5 تفسیر مجمع‏البیان.

6 تفسیر نور(10جلدی)، ج‏3، ص: 455 تا 456، با تلخیص

7 اسراء، 81.

8 تفسیر نور(10جلدی)، ج‏5، ص: 190 تا 191، با تلخیص

9تفسیر نور(10جلدی)، ج‏6، ص : 295 تا 296، با تلخیص

لعن و سب در قرآن:

ماده لعن در قرآن در چهل و يك مورد استعمال شده و در بسياري از موارد به خداوند نسبت داده شده است  ؛ در مقابل كلمه سب فقط يك مورد استعمال شده و آن مورد نهي قرار گرفته است !!! : امام علی فرمود ابوبکر و عمر تا سن 41 سالگی هنوز بت پرست بودند و سبب شهادت من و فرزندانم خواهند شد 5تن+12 امام +14 معصوم +41 = 72 شهید کربلاء اگر خلفاء قصب خلافت نمی کردند این همه بی عدالتی و ظلم در جهان گسترش نمی یافت 

سب در قرآن:

وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ

سوره انعام آيه 108

و آنهايي را كه جز خدا مي‌خوانند ، دشنام مدهيد كه آنان از روي دشمني (و) به ناداني ، خدا را دشنام خواهند داد .

لعنت کنندگان در قرآن :

لعن در قرآن از زبان چند گروه مطرح شده است كه در ابتدا به فهرست آنها اشاره مي‌كنيم :

خداوند ، ملائکه ، همه مردمان ، پنج تن آل عبا ، داوود و عيسی بن مريم ، ندا دهنده‌ای در روز قيامت ، مرد در لعان ، امت‌هاي كافر در روز قيامت و در جهنم ، لعنت‌کنندگان (اللاعنون) ، نامشخص (مواردي كه صيغه لعن به صورت مجهول آمده است)

حال به ذكر تفصيلي موارد مي‌پردازيم :

خداوند :

1- بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ

سوره بقره آيه 88

خداوند آنان (يهوديان دشمن رسول خدا) را به سبب کفرشان لعنت کرده است

2- فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ

سوره بقره آيه89

پس لعنت خداوند بر کافران باد

3- إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ ...

سوره بقره آيه 159

کسانی که نشانه‌های روشن و رهنمودی را که فرستاديم بعد از آنکه برای مردم در کتاب توضيح داده‌ايم نهفته می‌دارند ، آنان را خدا لعنت کرده است... .

4- إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ ...

سوره بقره آيه 161

کسانی که کافر شدند و در حال کفر مردند لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر آنان باد.

5- فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ

سوره آل عمران آيه 61

پس هرکس پس از دانشی که تو را حاصل آمده ، در اين با تو محاجه کند بگو بياييد پسرانمان را و پسرانتان را و زنانمان را و زنانتان را و ما خويشان خود را و شما خويشان نزديک خود را فرا خوانيم ؛ سپس مباهله کنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم .

6- وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ * أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ ...

سوره آل عمران آيات86 و 87

و خداوند قوم بيدادگر را هدايت نمی‌کند ؛ آنان سزايشان اين است که لعنت خدا بر آنان است ...

7-  وَلَكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ

سوره نساء آيه 46

ولي خدا آنان را به علت کفرشان لعنت کرد

8- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ آَمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ

سوره نساء آيه47

ای کسانی که به شما کتاب داده شده است ، به آنچه فرو فرستاديم و تصديق کننده همان چيزی است که با شماست ايمان بياوريد پيش از آنکه چهره‌هايي را محو کنيم و در نتيجه آنان را به قهقرى بر گردانيم يا همچنان که اصحاب سبت را لعنت کرديم آنان را نيز لعنت کنيم .

9- أُولَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَمَنْ يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا

سوره نساء آيه 52

اينانند که خدا لعنتشان کرده ، و هر که را خدا لعنت کند هرگز برای او ياوری نخواهی يافت .

10- وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

سوره نساء آيه 93

و هرکس مومنی را عمدا بکشد کيفرش دوزخ است که در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم می گيرد و لعنتش می کند و عذابی بزرگ برايش آماده ساخته است .

11- ... وَإِنْ يَدْعُونَ إِلَّا شَيْطَانًا مَرِيدًا * لَعَنَهُ اللَّهُ ...

سوره نساء آيه 117 و 118

... و جز شيطان سرکش را نمی‌خوانند ؛ خدا لعنتش کند ...

12- فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ ...وَإِنْ يَدْعُونَ إِلَّا شَيْطَانًا مَرِيدًا

سوره مائدة آيه 13

پس به سزای پيمان‌ شکستنشان لعنتشان کرديم ...

13- قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَلِكَ مَثُوبَةً عِنْدَ اللَّهِ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ ...

سوره مائدة آيه 60

بگو آيا شما را به بدتر از صاحبان اين کيفر در پيشگاه خدا خبر دهم ؟ همانان که خدا لعنتشان کرده است و از آنان بوزينگان و خوکان پديد آورده و آنان که طاغوت را پرستش کردند ...

سوره مائده آيه 78

14- ... فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ

سوره أعراف آيه44

... پس آواز دهنده‌ای در ميان آنان آواز در‌ می‌دهد که لعنت خداوند بر ستمکاران باد .

15- وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا هِيَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِيمٌ

سوره توبه آيه 68

خدا به مردان و زنان دوچهره و کافر آتش جهنم را وعده داده است . در آن جاودانه‌اند . آن آتش برای ايشان کافی است و خدا لعنتشان کرده است و برای آنان پايدار است .

16- ... أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ

سوره هود آيه 18

هان لعنت خدا بر ستمگران باد .

17- وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ

سوره نور آيه 7

و (گواهی مرد در دفعه) پنجم (در لعان) اين است لعنت خدا بر او باد ، اگر از دروغگويان باشد‌.

18- وَأَتْبَعْنَاهُمْ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحِينَ

سوره قصص آيه 42

در پي آنان در اين دنيا لعنت فرستاديم و روز قيامت آنان از زشت‌كارانند .

19- إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا

سوره أحزاب آيه57

بی گمان کسانی که خدا و پيامبر او را آزار می‌رسانند ، خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت کرده و برآنان عذابی خفت‌آور آماده ساخته است .

20- إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكَافِرِينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا

سوره أحزاب آيه 64

بدرستيکه خداوند کافران را لعنت کرده و برای آنان آتش فروزانی آماده کرده است .

21- وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا * رَبَّنَا آَتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا

سوره أحزاب آيات 67 و 68

و مي‌گويند : پرودگارا ! ما رؤسا و بزرگتران خويش را اطاعت كرديم ؛ و ما را از راه به در كردند !

پرودگارا ! آنان را دو چندان عذاب ده و لعنتشان كن لعنتي بزرگ !

22- قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ * وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ

سوره ص آيات 77 و 78

(خداوند) فرمود پس از آن مقام بيرون شو ، كه تو رانده‌اي . و تا روز جزا لعنت من بر تو باد .

23- أُولَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ

سوره محمد آيات 22 و 23

آنان همان کسانی هستند که خدا آنان را لعنت کرده و آنان را ناشنوا و چشم‌هايشان را نابينا کرده است‌.

24- وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا

سوره فتح آيه 6

و مردان و زنان منافق پيشه و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد برده‌اند عذاب کند ؛ بد زمانه بر آنان باد ؛ و خدا بر اينان خشم نموده و لعنتشان کرده و جهنم را برای آنان آماده گردانيده و چه بد سرانجامی است .

ملائکه :

1- إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

سوره بقره آيه 161

کسانی که کافر شدند و در حال کفر مردند لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر آنان باد.

2- وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ * أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

سوره آل عمران آيات86 و 87

و خداوند قوم بيدادگر را هدايت نمی‌کند ؛ آنان سزايشان اين است که لعنت خدا و فرشتگان و مردم همگی بر آنان است .

همه مردمان (الناس اجمعين) :

1- إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

سوره بقره آيه 161

کسانی که کافر شدند و در حال کفر مردند لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر آنان باد.

2- وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ * أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

سوره آل عمران آيات86 و 87

و خداوند قوم بيدادگر را هدايت نمی کند ؛ آنان سزايشان اين است که لعنت خدا و فرشتگان و مردم همگی بر آنان است .

پنج تن آل عبا :

فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ

سوره آل عمران آيه 61

پس هرکس پس از دانشی که تو را حاصل آمده در اين با تو محاجه کند بگو بياييد پسرانمان را و پسرانتان را و زنانمان را و زنانتان را و ما خويشان خود را و شما خويشان نزديک خود را فرا خوانيم ؛ سپس مباهله کنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم .

توضيحی در مورد اين آيه :

 درست است که در اين آيه از زبان اين پنج تن می گويد : لعنت خدا را بر دروغگويان قرار می دهيم ، اما در واقع خود ايشان نيز لعنت کرده‌اند ؛ همانطور که در بحث لعان ، شوهر می گويند « لعنة الله علي إن كنت من الكاذبين» اما به زن و شوهر متلاعنين (يعنی کسانی که همديگر را لعنت کرده اند) گفته می شود .

داوود و عيسی بن مريم :

لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ

سوره مائده آيه 78

از ميان فرزندان اسرائيل آنان که کفر ورزيدند به زبان داوود و عيسی بن مريم مورد لعنت قرار گرفتند . اين کيفر به خاطر آن بود که عصيان ورزيده و تجاوز می کردند .

ندا دهنده ای در روز قيامت ( موذّن) :

... فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ

سوره أعراف آيه44

... پس آواز دهنده ای در ميان آنان آواز در می دهد که لعنت خداوند بر ستمکاران باد .

در اين مورد نيز شبيه بحث اهل کساء ، درست است که اصل لعنت از جانب خداست اما اين موذن لعنت خداوند را براي آنان درخواست است .

مرد در لعان :

وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ

سوره نور آيه 7

و (گواهی مرد در دفعه) پنجم (در لعان) اين است لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد .

در اين مورد نيز بحث بالا جاری است .

امت هاي كافر در روز قيامت و در جهنم (يكديگر را لعنت مي كنند) :

1- قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا ...

سوره أعراف آيه 38

مي فرمايد در ميان امت‌هايي از جن و انس كه پيش از شما بوده‌اند داخل آتش شويد ، هر بار كه امتي در آتش در آيد همكشيان خود را لعنت كند .

2- وَقَالَ إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا مَوَدَّةَ بَيْنِكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ وَيَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضًا وَمَأْوَاكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ نَاصِرِينَ

سوره عنكبوت آيه25

و (ابراهيم) گفت : جز خدا فقط بت‌هايي را اختيار كرده‌ايد كه آن‌هم براي دوستي ميان شما در زندگي دنياست ؛ آنگاه روز قيامت بعضي از شما بعضي ديگر را انكار و برخي از شما برخي ديگر را لعنت مي‌كنند و جايتان در آتش است و براي شما ياوراني نخواهد بود .

3- وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا * رَبَّنَا آَتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا

سوره أحزاب آيات 67 و 68

و مي‌گويند : پرودگارا ! ما رؤسا و بزرگتران خويش را اطاعت كرديم و ما را از راه به در كردند ؛ پروردگارا ! آنان را دو چندان عذاب ده و لعنتشان كن لعنتي بزرگ!

لعنت کنندگان (اللاعنون) :

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ

سوره بقره آيه 159

کسانی که نشانه‌های روشن و رهنمودی را که فرستاديم بعد از آنکه برای مردم در کتاب توضيح داده‌ايم نهفته می‌دارند ، آنان را خدا لعنت کرده و لعنت‌کنندگان لعنتشان کنند .آیات مورد بحث این حکم اسلامى را تأکید می‌کند و به مسلمانان هشدار می‌دهد هنگامى که بشنوید افرادى نسبت به آیات قرآن کفر مى‌‏ورزند و استهزاء می‌کنند با آنها ننشینید تا از این کار صرف‌نظر کرده، به مسائل دیگرى بپردازند.

نامشخص :

1- وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ...

سوره مائده آيه 64

ويهود گفتند : دست خدا بسته است ؛ دست های خودشان بسته باد و به سزای آنچه گفتند لعنت شدند ...

2- وَتِلْكَ عَادٌ جَحَدُوا بِآَيَاتِ رَبِّهِمْ وَعَصَوْا رُسُلَهُ وَاتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ *  وَأُتْبِعُوا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ ...

سوره هود آيات 59 و60

و اين قوم عاد بود كه آيات پروردگارشان را انكار كردند و فرستادگانش را نافرماني نمودند ، و به دنبال فرمان هر زورگوي ستيزه جوي رفتند ؛ و در اين دنيا و روز قيامت ، لعنت بدرقه آنان گرديد ...

3- ... فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ * يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ * وَأُتْبِعُوا فِي هَذِهِ لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ بِئْسَ الرِّفْدُ الْمَرْفُودُ

سوره هود آيات 97 تا99

ولي از فرمان فرعون پيروي كردند ، و فرمان فرعون صواب نبود ؛ روز قيامت پيشاپيش قومش مي‌رود و آنان را به آتش در مي‌آورد ؛ و دوزخ ورودگاه بدي براي واردان است . و در اين دنيا و روز قيامت به لعنت بدرقه شدند ، و چه بد عطايي نصيب آنان مي‌شود .

4- وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ<

+ نوشته شده در سه شنبه 8 تير 1395برچسب:,ساعت 20:39 توسط حجت اله عرفانیان |

 

چرا خاكهای رسی برای كشاورزی مناسب نیستندچون خاکهای رسی قدرت چسپندگی بالایی داشته و به اصطلاح خاک سنگین هستند . و بعد از آبیاری تمام منافذ خاک پر شده و با توجه با خاصیت خاکهای رسی باعث افزایش هجم خاک کردیده و منافذ هوا از بین میروند و ریشه ها در خطر خفگی قرار میگیرند .
به همین علت بعد از خشک شدن خاک دچار ترکهای عمیقی میشود که باعث میشود در آبیاری بعدی مقدار زیادی آب و مواد معدنی از دست برود

برای کشاورزی در خاک رسی باید خاک را با مقداری آهک و شن و ماسه مخلوط کنیدکاشت کدوی 670کیلویی در انگلیس خیلی نامردن نمیگند چطوری یک دوست داشتم گفت زمان قدیم یک خمره روغن حیوانی به صحرا بردم و با نون روزی یک بار می خوردم مثل پنیر پدرم نمیدانست من در زمین خمره روغن را دفن کرده ام و روی آن خمره کرچک کاشته بود و بصورت حیولاوار بزرگ شده بود من یادم آمد روی خمره روغن کرچک کاشته شده بخاط همین به طرز شگفت انگیزی رشد کرده بود که همه کشاورزان میگفتند همچون چیزی محال است کرچک درخت بزرگ شود اینجانب درخت هلویی دیدم در محل خاکسترها که هر هلوی آویزان از آن دو کیلو بود به اندازه توپ فوتبال       
                                                                             به نظر شما خاکی که این کدو در آن رشد نموده و عمق خاک یک متر یا دو متر خاکی سبک و مملو از انرژی مناسب کشت کدو میباشد

 

کشاورزان همیشه به دنبال کشت بهترین محصول هستند به طوری که گاهی به فکر ثبت رکوردهای خاص هم افتاده و در این عرصه با هم رقابت میکنند که این بسیار خوب است.کدو یکی از محصولاتی است که همیشه به عنوان وسیله رکوردزنی کشاورزان شناخته می شده است.از این محصول تا به حال رکوردهای بسیاری ثبت شده است.

کاشت کدوی 670 کیلویی در انگلیس (عکس)

“مارک برگس” انگلیسی کشاورزی است که به تازگی از کدوی غول پیکرش برداشت کرده است این کشاورز کدویی دارد که از نظر اندازه تفاوتی با یک خودروی هاچ بک ندارد و می تواند رکوردهای متفاوت را جا به جا کند.

این کدو حلوایی رکورد شکن ۲٫۵ متر قطر داشته و وزن آن به ۶۷۰ کیلوگرم می رسد. این کشاورز می گوید از یک سال گذشته همیشه و به شیوه های مختلف هوای این کدو را داشته است و حالا این کدو به بزرگی یکی خودرو شده است.

کاشت کدوی 670 کیلویی در انگلیس (عکس)

هنوز مامورین گینس از این کدوی بزرگ دیدن نکرده اند ولی اگر این رکورد شکسته شود قرار است کدو تکه تکه شده و هر تکه آن یک پوند فروخته شود، البته یک جایزه هزار پوندی نیز در انتظار این کشاورز هست.


ایران -موبایل-کامپیوتر-آموزشی-فرهنگی-تفریحی-سرگرمی-فالاگر در زمستانها آبهای جاری و بی هدف رودخانه ها را به سمت کویر ذخیره سازی کنیم میشود تمام کویر را تبدیل به جنگل پسته و انار کرد جنگلهای شمال بسیار بزرگ میباشد در کشورهای شوروی سابق سنجابها و کلاغ ها ده برابر بزرگتر از جنگلهای شمال جنگل گردو درست کرده اند و ماهم میتوانیم با روش خمره ای میتوان تمام بیابانها را زیر کشت برد و به مراتع بزرگ تبدیل کرد و آب مورد نیاز حیوانات را هم تعمین نمود فقط این آبهای سرگردان زمستان در منبع خود ریخته شود تا تابستان درختان آبیاری شوند و نیاز به آب شور دریا هم نیست شش ماه سال مدام آبهای رودخانه ها بی هدف  به حدر میرود در زمستانها میشود تمام کوه پایه ها را تبدیل به باغ کرد هزینه آب شور شمالرا  خرج درست کردن استخرهای عمیق سر راه رودخانه ها بکنند و از آن آب در فصل تابستان برای کشاورزی استفاده کنند روشی دیگر در سر را ه آبروفتها چاله های ده متری  5 متری کنده شود و آب در این چاله ها ذخیره شده و بهترین باغها را میشو د درست کرد بهترین کشاورزی را میشود انجام داد بهترین محصول را میشود برداشت کرد با هزینه کم فقط دولت بجای کمک دستگیر مهندسان ما نشوندتاریخ فرو ۱۵, ۱۳۹۴] ~ در شاخه آبیاری, خاک, داشت, دانستنی ها, کود, کود دهی, م
قاله

     

مقدمه
یکی از هدفهای اصلی پژوهش،حل مشکلات تولیدکنندگان کشاورزی است. که در فرآیند کاشت، داشت، برداشت و فرآوری تولیدات کشاورزی از طریق طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای طرحهای تحقیقاتی برای پاسخگویی نیازمندیهای علمی آنان امکان پذیر می گردد.
این مقاله در راستای بهینه کردن مصرف کودهای شیمیایی برای دستیابی به کشاورزی پایدار، تولید مستمر با داشتن حداکثر عملکرد کمی و کیفی، حفظ محیط زیست و کاهش هزینه های تولیدو… و پاسداری از منابع خاک و آب کشور تهیه شده است و روی سخن با متخصصان،کارشناسان و تولیدکنندگان کشاورزی است که در عرصه های تولید حضور دایم دارند. امید است که با اجرای پیشنهادها و توصیه های فنی در سطح مزرعه شاهد برخوردهای جدی تری با مسایل تغذیه‌ای و آبیاری در کشاورزی باشیم.
خاکهای مناسب کشت گندم:
گندم گیاهی است که کشت آن در هر خاکی امکان پذیراست منوط به آنکه برای هر خاک مدیریت مناسب و خاص خود از نظر نحوه کاشت، آبیاری و مصرف کود به کار گرفته شود.کشت این گیاه در خاکهایی که دارای محدودیتهای شوری یا باتلاقی باشد سبب تنک شدن مزرعه، عدم رشد کافی بوته ها و در نهایت کاهش عملکرد خواهد شد.
گندم بیشترین عملکرد را در خاکهایی با بافت لومی عمیق کافی و مواد آلی نسبتاً بالا(یک تا دو درصد) دارد. در خاکهای خیلی رسی مشکل سله بندی سطح خاک وجود داشته و جوانه زدن دیرتر صورت می گیرد. از طرفی چون این خاکها در زمستان و بهار رطوبت را به مقدار زیاد و در مدت طولانی در خود نگهداری می کنند. احتمال از بین رفتن بذر یا گیاه جوان  وجود دارد.
به همین دلیل کاربرد لایه شکن(SUbsoiler) در خاکهای سنگین برای محصولات زراعی منجمله گندم الزامی بوده و از طریق کاهش وزن مخصوص ظاهری خاکهای زراعی، نفوذپذیری ریشه و آب در خاک افزایش یافته و مآلاً به افزایش تولید در واحد سطح منجر خواهد گردید.

634628_JDRQTKSc

در خاک لومی بعد از فشرده کردن توده خاک و باز کردن دست،اگرچه توده ی خاک تا حدودی شکل می گیرد،اما به تدریج بر روی آن ترک افتاده و قسمتهای آن از هم جدا می شود.

634628_RDt9EGDe

در خاک های رسی، رد انگشتان دست بر روی توده ی خاک باقی می ماند و ساختن گلوله ی گلی از این نوع خاک بسیار آسان است.

مثلث بافت خاک:

مثلثی است متساوی الاضلاع که هر ضلع آن مربوط به ۳ عنصر اصلی هر خاک یعنی ماسه، سیلت و رس است.

برای اینکه بدانیم نمونه خاک در چه محدوده بافتی قرار می گیرد، اگر مقادیر ۳ گروه اصلی اجزاء تشکیل دهنده خاک را شامل شن (درشت و ریز) – سیلت و رس می باشد با تجزیه مکانیکی اندازه گیری نماییم می توانیم به نوع بافت خاک پی ببریم.

بافت در خاک تا حدودی نمایشگر محیط های تشکیل آن، رژیم آبی خاک ، ظرفیت نگهداری آب در خاک، نفوذ پذیری و تخلخل (مقدار خلل و فرج خاک که به وسیله اب یا هوا اشغال می شود) و نقطه پژمردگی گیاه است.

1

تقسیم بندی بافت خاک

در روش مدرن، مثلث بافت خاک از دوازده کلاس تشکیل یافته است که اجزاء متشکله آن به قرار زیر می باشد :

۱- شنی (sand) : حداقل مقدار شن ۸۵ درصد و مجموع و ۵/۱ برابر ذرات رس کمتر از ۱۵ درصد می باشد.

۲- شنی – لومی (loamy – sand) : شن بین ۷۰ تا ۹۰ درصد و مجموع سیلت و ۵/۱ برابر ذرات رس بیش از ۱۵ درصد و مقدار رس از ۳۰ درصد کمتر می باشد.

۳ – لومی – شنی (sandy – loam) : رس کمتر از ۲۰ درصد یا مجموع درصد سیلت و دو برابر مقدار رس از ۳۰ درصد بیشتر می باشد. خاک هایی که مقدار شن آنها بین ۲۴ تا ۵۲ درصد باشد و مقدار رس شان کمتر از ۷ درصد و سیلت شان نیز کمتر از ۵۰ درصد است خاک لومی و شنی نامیده می شوند.

۴ – (loam) لوم : مقدار رس بین ۷ تا ۲۷ درصد و سیلت ۲۸ تا ۵۰ درصد و شن کمتر از ۵۲ درصد است.

۵ – لومی – سیلتی (silt – loam) : مقدار سیلت بیش از ۵۰ درصد و رس بین ۱۲ تا ۲۷ درصد بوده و یا مقدار سیلت بین ۵۰ تا ۸۰ درصد نوسان داشته و مقدار رس نیز کمتر از ۱۲ درصد است.

۶ – سیلت (silt) مقدار سیلت کمتر از ۸۰ درصد و مقدار رس کمتر از ۱۲ درصد است.

۷ – لوم رسی – شنی (sandy – clay – loam) : اینکه ۲۰ تا ۳۵ درصد رس داشته و مقدار سیلت آن ۲۸ درصد کمتر و شن آن نیز بیش از ۴۵ درصد می باشد.

۸- لومی ورسی (clam –loam) مقدار رس تا ۲۷ تا ۴۰ درصد و مقدار لوم کمتر از ۲۰ درصد تا ۴۵ درصد در نوسان است.

۹- لوم رسی – سیلتی (silty – clam – loam) مقدار رس ۲۷ تا ۴۰ درصد و مقدار شن نیز از ۲۰ درصد کمتر است.

۱۰- رسی و شنی (sandy – clay) مقدار رس و شن آن از ۳۵ تا ۴۵ درصد بیشتر است.

۱۱ – رسی و سیلتی (silty – clay) مقدار هر یک از رس و سیلت آن به ترتیب بیش از ۴۰ درصد است

۱۲- رسی (clay) مقدار رس بیش از ۴۰ درصد و مقدار شن و سیلت آن به ترتیب از ۴۵ تا ۴۰ درصد کمتر است.

 

برای تعیین بافت خاک (تجزیه گرانولومتری) متدهای متعددی پیشنهاد گردیده است . اصول متدهای فوق بر مبنای قانون استوکس پایه گذاری شده است. طبق نظریه استوکس سرعت سقوط ذرات متناسب با قطر آنها می باشد، یعنی در تجزیه گرانولومتری، سرعت سقوط ذرت را طبق معادله زیر تعیین می نمایند:

V = k R۲

سرعت سقوط ذرات بر حسب سانتی متر در ثانیه R شعاع ذرات بر حسب سانتی متر D۱ وزن مخصوص ذرات بر حسب گرم بر سانتی متر مکعب D۲ وزن مخصوص محلول بر حسب گرم بر سانتی متر مکعب g شتاب ثقل زمین بر حسب سانتی متر برثانیه η ضریب چسبندگی محلول بر حسب دین بر سانتی متر

  تعیین بافت خاک در صحرا

بافت خاک را در صحرا بدین ترتیب معین می کنند که مقداری از خاک را مرطوب کرده بین انگشتان شصت و سبابه فشار می دهند. از احساسی که به حس لامسه دست می دهد و از طرز تشکیل نوار خاک مرطوب بین انشگتان می توان به بافت خاک پی برد. ذرات شن زبر و خشن بوده و در زیر انگشتان حس می شوند. ذرات سیلت در حالت خشکی آردی و شبیه پودر می باشند. رس در حالت خشکی سفت و سخت و در حالت مرطوب چسبنده و شکل پذیر است.

  رفتار خاک های سبک :

خاک های سبک خاک هایی هستند که بیش از ۸۰% وزن خاک را شن تشکیل داده و مقدار رس کمتر از ۱۲ درصد و یا مجموع رس و سیلت آن ها کمتر از ۲۰ درصد است. رطوبت قابل استفاده در هر متر از عمق خاک کمتر از ۱۲۵ میلی متر است. زهکشی آنها آزادانه و به طور طبیعی صورت گرفته و با پیدایش یک دوره خشکی رطوبت خود را به سرعت از دست می دهد. در معرض فرسایش بادی قرار دارد و بارخیزی آنها ناچیز است. ساختمان خاک در این اراضی بسیار سست و شکننده بوده و با فشاری متلاشی شده و به ذرات اولیه تبدیل می شود. اگر در حالتی که خاک مرطوب است عملیات شخم و غیره انجام شود، سطح خاک متراکم شده ولی درز و ترکی در آن پدیدار نمی شود در نتیجه نفوذ آب در خاک مرطوب است گرفته و جوانه زدن بذر و انتقال هوای خاک از هوا به درون خاک و یا بالعکس دچار وقفه ی شود. این عوامل به حاصلخیزی ناچیز خاک دامن می زند. وجود سنگ ریزه و فراوانی آن نیز از بارخیزی خاک کاسته و استهلاک ادوات کشاورزی نیز در مدت کوتاهی به وقوع می پیوندد. رطوبت قابل استفاده گیاه در این خاک ها ناچیز بوده و آبیاری بایستی به تناوب بیشتری صورت گیرد. آبشویی (leaching) املاح و کودهای شیمیایی نیز قابل توجه است و تلفات و ضایعات کودی بیشتر از سایر خاکها است.

  رفتار خاک های سنگین :

خاک های سنگین یا رسی محتوی بیش از ۲۸ درصد رس بوده و چسبندگی آنها زیاد است.

ساختمان خاک در صورتی که مواد آلی خاک ناچیز باشد از پایداری مطلوبی برخوردار بوده و سطح خاک در اثر تناوب خشکی و رطوبت، ایجاد درز و ترک می کند که به انتقال آب و هوا به درون خاک کمک می کند. رطوبت قابل استفاده گیاه در این خاکها از کلیه خاک های دیگر بیشتر بوده و زهکشی آن نیز دشوارتر است چون در رطوبت های کمتری از اشباع نفوذ پذیری خاک بسیار ناچیز است لذا این خاک ها به مدت طولانی مرطوب باقیمانده و بروز خشکی هوا در عملکرد گیاه چندان مؤثر نمی باشد. نکته دیگر اینکه رطوبت خاک های رسی در حد خمیرایی کاهش یابد. بنابراین انتخاب زمان شخم اهمیت به سزایی در بهبود یا تخریب ساختمان خاک دارد. بارخیزی در این خاک ها نیز به علت ظرفیت تبادل کاتیونی قابل توجه آن، در حد مطلوبی بوده و تناوب آبیاری در این خاک ها کمتر از سایر گروه های بافتی است.

  ساختمان خاک :

شکل و نوع قرارگیری ذرات و اجزاء متشکله خاک که منجر به تشکیل توده های خاکی به هم پیوسته ریز و درشت (خاکدانه ها) می گردد، به نام ساختمان خاک بیان می گردد.

ساختمان خاک به اتصال ذرات اصلی خاک و تشکیل ذرات ثانوی اشاره دارد. اگر ذرات ریز رس و سیلت به هم متصل شوند، خاکدانه یا ساختمان ثانوی را تشکیل دهند، چنین خاکی دارای ساختمان مناسبی خواهد بود. ساختمان خرده (crumb) باعث نفوذ آب، کاهش وزن مخصوص ظاهری و نفوذ هر چه بهتر ریشه ها می گردد. بافت و ساختمان خاک تعیین کننده تعداد و اندازه منافذ موجود در بین و درون ذرات خاک ، چه ذرات اولیه و چند ثانویه است .

اندازه خلل و فرج و شکل آنها و ممتد و غیر ممتد بودنشان بر انتشار اندام های عفونت زا و متحرک میکروارگانیسم های درون خاک اثر می گذارند. اتصال ذرات ریز خاک و تشکیل ذراتی بزرگتر توسط کلسیم، منیزیوم و هوموس افزایش می یابد. سدیم هم پاشیدگی و تخریب ساختمان خاک را تشدید می کند.

به طور کلی هر خاکی بر اساس ترکیب فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خود قادر است، ذرات جامد معدنی خود را در جوار هوا و آب به شکل واحدهای خاکی مخصوص در کنار هم مجتمع نموده و درون واحدهای خاکی مجتمع نیز، اتصال و ارتباط مجددی برقرار نماید. نتیجه این فرآیند مرحله ای ، تشکیل واحدهای ریز ساختمانی یعنی خاکدانه ها و واحدهای درشت ساختمانی یعنی کلوخچه ها و کلوخه هاست.

ساختمان خاک اثرات بافت را در رابطه با آب و هوای خاک اصلاح می کند. اندازه بزرگ و ماکروسکوپی خاکدانه ها باعث پیدایش و فضای خالی در بین آنها می گردد که به مراتب بزرگتر از خلل و فرجی است که در فواصل ذرات شن، سیلت و رس در درون خاکدانه ها بوجود آید و در حقیقت همین تأثیر ساختمان خاک بر روی خلل و فرج خاک است که آن را در زمره یکی از خصوصیات مهم قرار می دهد.

خاکدانه ها بر اساس شکل ظاهری به ۴ گروه کردی (spheroidail) ، ورقه ای (plate like) مکعبی (Block like) و منشوری (prismlike) تقسیم می شوند که با تقسیمات فرعی این چهار شکل، اشکال هفت گانه خاک را تشکیل می دهند.

کروی ساده ترین شکل یک خاکدانه است. خاک هایی که بیشتر خاکدانه های آن کروی است دارای ساختمان دانه ای می باشند. ساختمان مکعبی از خاکدانه هایی تشکیل شده که شبیه مکعب و یا منشورهای کوتاه مستطیل شکل است. اگر گوشه خاکدانه ها گرد و صاف باشد به آن مکعبی بدون گوشه و اگر گوشه تیز باشد به آن مکعبی گوشه دار می گوئیم. خاکدانه هایی که در ازای آنها بیشتر از پهنای آنها باشد منشور بوده و در این حالت ساختمان خاک را منشوری می نامند. منشورها دارای لبه ها و سطح هایی زاویه دار هستند. هنگامی که سطح های کناری و بالایی بدون زاویه باشند. خاکدانه ها تشکیل ستون می دهند که به این ساختمانها ستونی گفته می شود. در برخی از خاک ها به ویژه در افق های فشرده شده، خاکدانه ها، نازک، مسطح و بشقاب مانند هستند و بنابراین در این حالت خاک بشقابی یا صفه ای نام دارد. برخی از خاک ها ساختمان مشخصی نداشته که آنها را بی ساختمان می نامند. خاک های بی ساختمان به دو گروه توده ای و تک دانه ای تقسیم می شود. وضعیت بی ساختمان توده ای نشان می دهد که همگی ذره ها به یکدیگر چسبیده اما هیچگونه خاکدانه ای در آنها دیده نمی شود.

آبیاری گندم:

در مناطقی که مقدار بارندگی با پراکنش مناسب در طول رشد گیاه گندم کمتر از۳۵۰ میلی متر باشد لازم است مزرعه گندم آبیاری شود. برای این کار لازم است هنگام تهیه زمین و بستر بذر شیب لازم به زمین داده شود تا از یک طرف آب به مقدار ثابت در تمام سطح مزرعه پخش شده و از طرف دیگر از فرسایش آبی خاک جلوگیری شود. مقدار آب مورد نیاز به درجه حرارت محیط، روش کاشت، مقدار بارندگی،‌بافت خاک و رقم مورد کاشت، عملکرد مورد انتظار و وضعیت خاک از نظر عناصر غذایی بستگی دارد. در مناطقی که از کودهای شیمیایی به منظور افزایش عملکرد استفاده می‌شود نیاز به آب بیشتر از حالتی است که از کود شیمیایی استفاده نمی‌شود.
به طور کلی تامین رطوبت کافی برای گندم در تمام مراحل رشد جهت استفاده از حداکثر پتانسیل خاک وگیاه و تولید حداکثر محصول ضرورت دارد. بطور متوسط در سالهای مناسب از نظر درجه حرارت و بارندگی، گندم بین ۵۰۰۰ تا ۵۸۰۰ متر مکعب در هکتار آب نیاز دارد. در مناطق گرم و خشک احتیاج گندم به آب بیشتر از سایر مناطق بوده و حدود ۸۰۰۰ متر مکعب می‌باشد. در جدول شماره یک نیاز آبی گندم در مناطقی از کشور گنجانده شده است. (فرشی ۱۳۷۵).

نیاز غذایی گندم:
بذر گندم پس از آنکه در خاک مناسب کاشته شد و جوانه تولید نمود برای آنکه زندگی گیاهان خود را با رشد و نمو کامل ادامه داده و محصول خوب و کافی بدهد لازم است شرایط تغذیه‌ای آن کاملاً مناسب باشد. هرگاه عناصر و مواد غذایی موجود در خاک تکافوی احتیاجات آن را ننماید، گیاه رشد خود را به خوبی انجام نداده  و علایم کمبود هر یک از مواد در اندامهای مختلف آن ظاهر شده با بزرگ شدن و رشد بیشتر گیاه، کمبود نمایان‌تر شده و گیاه به تدریج ضعیف می‌شود و در نتیجه نه تنها محصول کافی تولید نمی‌کند همانطور که کمبود یک عنصر غذایی در خاک سبب عدم رشد نبات می‌شود. و علایمی در گیاه بوجود می‌آورد فزونی همان ماده موجب ظهور علایمی در گیاه خواهد شد که در نهایت منجر به مسومیت کاهش عملکرد می‌شود. بطور کلی هدف افزایش تولید است که از نظر کمیت و کیفیت مناسب نیز باشد و زمانی می‌توان محصول خوب و کافی تولید نمود که شرایط زیست و تغذیه گیاه متعادل و مناسب باشد. مسلم است گیاهی که دچار کمبود ماده غذایی باشد محصول خوب و کافی تولید نخواهد کرد.

کودهای آلی: 
ارزش کودهای آلی به خاطر خاصیت مهم آنها یعنی نقش تغذیه‌ای و شیمیایی، بهبود خواص فیزیکی و افزایش فعالیتهای بیولوژیکی در خاک است. وقتی کود آلی به خاک اضافه می‌شود بخشی از ماده غذایی موجود در آن به خصوص ازت، پتاسیم و فسفر می‌تواند بلافاصله در اختیار گیاه قرار گیرد و بخشی از آن در طول مدت زمان طولانی به تدریج آزاد و آماده جذب می‌شود. غیر از سه عنصر پر مصرف اصلی، مقادیر قابل توجهی از عناصر دیگر از جمله گوگرد، کلسیم، منیزیم و عنصر کم مصرف نظیر آهن، روی، مس و منگنز در اختیار گیاه گذاشته می‌شود. مواد آلی با بهبود خواص فیزیکی خاک از طریق ایجاد ساختمان خاک سبب می‌شود تا ریشه گیاه به راحتی در خاک نفوذ کرده و از آب و هوا و عناصر غذایی موجود در خاک به حد مطلوبی استفاده نماید. همچنین مواد آلی باعث افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک می‌شوند. از نقطه نظر بیولوژیکی، این مواد به منزله غذای تازه برای موجودات ذره‌بینی خاک خواهند بود و باعث فعالیت بیشتر و تکثیر فوق العاده آنها می‌شوند که این‌گونه فعالیتهای بیولوژیکی در خاک نتایج جالبی را از نظر تغذیه گیاه به دنبال دارد. با توجه به فواید بسیار کودهای آلی (کودهای حیوانی،‌کمپوست حاصل از زباله شهری) مصرف حدود ۲۰ تن در هکتار کود آلی در هر دو سال یک بار توصیه می‌شود.

ازت:
ازت موجب شادابی و نمو سریع گیاه و ازدیاد ساقه و برگها و افزایش مقدار محصول و درصد پروتئین می‌شود. مقدار ازت مصرفی بستگی به مقدار آب،‌رقم مورد کاشت، بافت خاک و عملکرد مورد انتظار دارد.
برای افزایش راندمان ازت مصرفی بهتر است آن را در سه  نوبت مصرف کرد زیرا نیاز گندم در مرحله پنجه زدن، ساقه رفتن، تشکیل گل آذین (سنبله) به ازت بیشتر از سایر مراحل رشد می باشد.
در شرایط کمبود ازت در خاک ابتدا رنگ برگهای گندم سبز و مایل به زرد و در شرایط کمبود شدید کاملاً زرد می‌شود. رنگ ساقه سبز روشن و رشد طولی ساقه کم می‌شود و دانه‌ها کوچک و چروکیده باقی می‌مانند. جدول شماره دو توصیه کودی ازت برای گندم را نشان می‌دهد.
مصرف زیادی ازت نیز برای گندم مضراتی داشته و حساسیت گیاه را در برابر آقات و بیماریها تشدید می‌نماید. از طرف دیگر زیادی ازت، نسبت کربن به ازت خاک را برهم زده و مواد آلی ناچیز خاکهای زراعتی مخصوصاً در اقالیم گرم را از بین می‌برد.
مشکلی که می‌بایستی در آینده‌نگری و در رابطه با کشاورزی پایدار با اعمال سیاستهای صحیح بایستی حل شود. در شکل شماره یک رابطه بین مقدار و زمان کاربرد کودهای ازته با شیوع زنگ گندم را نشان داده شده است.
جدول ۲- توصیه کودی ازت برای گندم آبی

نوع خاک عملکرد دانه
(تن در هکتار) کود اوره مورد نیاز
(کیلوگرم در هکتار)*
سبک ۷-۶ ۴۵۰-۳۰۰
متوسط ۸-۶ ۴۰۰-۳۰۰
سنگین ۸-۶ ۴۰۰-۳۰۰
*توصیه کودی برای حالتی که کشت سال قبل غلات، ذرت، چغندرقند و یا سبزیجاتی که کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار کود اوره دریافت کرده و باقیمانده آنها از مزرعه انتقال داده شده است. ولی اگر کشت قبل سویا، یونجه، شبدر، لوبیا بیش از ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار کود اوره دریافت کرده باشد مصرف اوره باید ۱۰۰ کیلوگرم کاهش یابد.
در صورتی که بارندگی بیش از حد طبیعی نظیر آنچه که در بهار سال جاری در استانهای شیراز و اصفهان نازل شد، باشد و یا آب آبیاری بیش از اندازه مصرف شده باشد می‌بایستی در مصرف کودهای ازته به صورت سرک در بهار مخصوصاً در مرحله ساقه رفتن اقدام نمود.
فسفر (P):
فسفر سبب ازدیاد رشد و تولید ریشه‌های قوی و استحکام گیاه در دوره زندگی گیاه و افزایش کیفیت دانه‌ها می‌شود. وجود مقدار کافی فسفر در گیاه مقاومت آن را در برابر خشکی افزایش داده و سرانجام گیاه زودرس می‌شود. در اثر کمبود فسفر رنگ اندامهای هوایی گیاه سبز تیره گردیده و رشد آن کند خواهد شد برگها از قسمت نوک بتدریج می‌میرند و این وضع به طرف قاعده برگ پیشروی می‌نماید.در حالت کمبود شدید  برگها و ساقه‌ها بخصوص گلبرگها ارغوانی و سرانجام بنفش رنگ گردیده
و سنبله‌ها کوچکتر از اندازه طبیعی می‌شوند.
توصیه کودی فسفر برای گندم آبی*

سطح فسفر قابل جذب
(میلی‌گرم بر کیلوگرم) کود فسفاتی مورد نیاز (سوپر فسفات تریپل)
کیلوگرم در هکتار *
۱- ۵  ۲۵۰
۱۰- ۵  ۱۵۰
۱۵-۱۰ ۱۰۰
۱۵ < کود فسفاتی نیاز نیست
* توجه شود که در اثر زیادی مصرف کودهای فسفاته، فیتات (Phytates) در دانه‌گندم بیشتر شده و در بدن از جذب آهن جلوگیری می‌کند.
پتاسیم (K)
پتاسیم مقاومت گیاه در برابر بیماریها و آفات را افزایش داده و موجب زیاد شدن مواد قندی و نشاسته‌ای، همچنین افزایش وزن هزار دانه و سرانجام بهبود کیفیت دانه‌ها می‌شود. در اثر کمبود این ماده ساقه و میان گره کوتاه و گیاه لاغر و ضعیف می‌شود. برگها به رنگ سبز تیره مایل به آبی که ممکن است کمی در حاشیه و نوک زرد شده باشند. زردی بعداً به قهوه‌ای،‌ سوختگی و مردن نوک و حاشیه‌ برگها منتهی می‌شود.
سوختگی تمام سطح برگها را نیز ممکن است بگیرد. تعداد ساقه ممکن است زیاد باشد ولی تعداد خوشه در آنها خیلی محدود است و دانه‌ها چروکیده و کوچک هستند. در اثر کمبود پتاسیم مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماریها، باد، خشکسالی و رس کاهش می‌یابد. در جدول شماره چهار توصیه کودی پتاسیم برای گندم آمده است.
جدول شماره ۴- توصیه کودی پتاسیم برای گندم آبی سطح پتاسیم قابل جذب در خاک (میلی گرم در کیلوگرم) سولفات پتاسیم مورد نیاز (کیلوگرم در هکتار)
۱۰۰ < ۳۰۰
۲۰۰-۱۰۰ ۲۰۰
۳۰۰-۲۰۰ ۱۵۰
۳۰۰ < به کود پتاسیم نیازی نیست

ضرورت مصرف کودهای محتوی ریز مغذی‌ها
با مصرف کودهای محتوی عناصر کم مصرف به سهولت می‌توان علاوه بر نیل به افزایش تولید و افزایش درصد پروتئین،‌ غلظت مواد ریزمغذی نظیرروی، آهن،‌ منگنز و مس را در دانه گندم افزایش داد.
از طریق افزایش غلظت ریز مغذی‌ها به راحتی می‌توان سلامتی جامعه اسلامی مان را در گندم که مصرف همگانی دارد تضمین و از درصد افراد مبتلا به بیماری کم خونی
Anemia) (Persian  به مقدار قابل توجهی کاست.
اثرات کود سولفات روی، کمپوست حاصل از زباله شهری در افزایش عملکرد گندم آبی و غنی‌سازی دانه گندم با روی نشان داده شده است.

اثرات کود سولفات روی و کمپوست در افزایش عملکرد گندم آبی و غنی سازی دانه گندم (مجیدی۱۳۷۵)
تیمار کودی متوسط غلظت
*روی در خاک (قبل از کاشت گندم) متوسط غلظت
*روی در (بعد از کشات گندم) عملکرد گندم
گندم(کیلوگرم در هکتار) متوسط غلظت*
روی در دانه
گندم تولید شده
شاهد ۲۹/. ۱۳/. ۴۰۴۶ ۰۴/۱۲
سولفات روی
ساخت داخل ۲۹/. ۹۷/۳ ۴۷۶۸ ۹۸/۳۰
کمپوست تولیدی
از زباله اصفهان ۲۹/. ۸۲/۲ ۴۷۹۸ ۵۸/۳۲

* میلی گرم در کیلو گرم
** توجه مهم: با مصرف ۴۰ کیلو گرم سولفات روی یا ۲۰ تن کمپوست در هکتار به سهولت می‌توان نیاز روی (Zn) انسانی (۱۵ میلی‌گرم در روز) با فرض مصرف نیم کیلوگرم نان توسط هر انسان بالغ در هر روز تامین نمود.
*** کمپوست را قبل از کاشت ولی سولفات روی را به دلیل محلول بودن آن در آب حتی می‌توان به صورت سرک نیز مصرف نمود.
در جدول شماره شش اثرات مثبت کلات آهن (محتوی دو درصد آهن) در افزایش تولید، پروتئین و غلظت آهن در دانه گندم نشان داده شده است.

اثر مصرف کلات آهن در میزان عملکرد پروتئین و غلظت آهن در دانه گندم (انصاری‌پور ۱۳۷۵)
تیمار عملکرد گندم
(کیلوگرم در هکتار) درصد پروتئین
در دانه گندم غلظت آهن
(میلی گرم در کیلوگرم)
شاهد ۸۸۰۰ ۴/۱۱ ۳۹
۴۰لیتر در هکتار ۹۰۰۰ ۵/۱۱ ۳۲
۸۰ لیتر در هکتار ۹۲۰۰ ۲۶/۱۴ ۶۰
۱۲۰ لیتر در هکتار ۹۸۰۰ ۷/۱۲ ۶۱

نتیجه و بحث:
۱- از آنجا که مرغوبیت بذر از نظر بالا بودن قوه نامیه، ذخایر کافی مواد غذایی، مقاومت نسبت به بیماریها از جمله زنگ گندم، سازگاری با شرایط منطقه و داشتن خاصیت کود‌پذیری بالا از  عوامل مهم جهت عملکرد بالا و بهره‌وری بهینه از نهادها می باشد، لذا انتخاب بذر مناسب بایستی با نظر کارشناسان مربوط در هر منطقه صورت گیرد.
۲- قبل از کشت از سطح مزرعه نمونه خاک مرکب تهیه و به آزمایشگاه تجزیه خاک ارسال تا پس از اندازه‌گیری میزان کربن آلی، ازت نیتراتی (NO۳- N) ، فسفر و پتاسیم قابل جذب، نسبت به مصرف کود تصمیم‌گیری شود.
۳- به دلیل کاهش شدید درصد مواد آلی خاکهای زیر کشت و مصرف بی‌رویه کودهای فسفاته، خاکهای زراعتی سفت و نفوذ‌پذیری آنها نیز کاهش یافته است. بنابراین ضمن تاکید بر مصرف مواد آلی حتی کمپوست حاصله از زباله شهری و زدن لایه شکن (Subsoiler) به افزایش عملکردی قابل توجه نایل خواهیم آمد.
۴- مصرف کودهای آلی با توجه به فواید بسیار آن توصیه می‌شود و در صورتی که از کود حیوانی استفاده می‌شود بایستی کاملاً پوسیده باشد تا بذور علفهای هرز موجود در آن از بین رفته و میزان عناصر غذایی قابل جذب کود زیاد باشد.
۵- در صورتی که ازت نیتراتی خاک (NO۳-N) ۱۵ میلی گرم در کیلوگرم یا بیشتر باشد نیازی به مصرف کود ازته پایه نیست و مصرف ازت به صورت سرک در دو نوبت یعنی زمانهای پنجه زدن و اوایل ساقه رفتن توصیه می‌گردد.
۶- کودهای فسفاته و پتاسه بایستی قبل از کشت مصرف و کاملاً با خاک تا عمق شخم مخلوط گردد. در صورتی که بافت خاک نسبتاً سبک باشد می‌توان کود پتاسه را (حتی به صورت کلرور پتاسسیم منتها در خاکهای غیر شور) بعد از کشت نیز به صورت سرک مصرف نمود.
۷- نظر به تشکیل فیتات (Phytates) در دانه

شناسایی اصول تهیه خاک مناسب جهت کاشت درختان براساس اقلیم منطقه
خاک،محیط استقرار گیاهان است.تشکیل خاک از تجزیه سنگهای مادر تحت تاثیر عوامل مختلف حاصل میشود.خاکها از نظر فیزیکی و شیمیایی در رشد گیاهان موثرند.به هرحال خاک مواغذایی لازم را برای پرورش گیاه دراختیار ریشه قرار می دهد.
خاک از ذراتی تشکیل شده است که از نظر اندازه شامل شن،لای(سلیت) و رس می باشد. ذرات جامد خاک اگر قطری بین 2-5% میلی متر داشته باشند، شن نامیده می شوند. اگر قطر ذرات بین 5%-2% میلیمتر باشد آنرا لای(سلیت) نامند و اگر قطر ذرات از 002/0 میلیمتر کمتر باشد آنرا رس می گویند.

 

جدول زیر تقسیم بندی ذرات اصلی خاک را براساس قطر ذرات نشان می دهد.


جدول 2-2- قطر ذرات خاک

[تصویر:  a78d01_1213438192331.jpg]

بافت خاک:عبارت است از نسبت درصد ذرات تشکیل دهنده خاک.برای مثال خاکی که دارای 40% شن و 40% سیلت(لای) و 20% رس باشد،خاک،لیمونی(لوی) نام دارد.

ساختمان خاک: عبارت است از ترتیب و نحوه قرار گرفتن ذرات تشکیل دهنده خاک

هوای خاک:
برای رشد گیاهان وجود هوا در خاک ضروریست. حداقل هوای خاک 10 تا 25 درصد حجم کل خاک است. خاک مناسب برای رشد باید بتواند گیاه را سر پا نگه دارد و موادغذایی و هوای مورد نیاز گیاه را تامین و آب را تا اندازه ای در خود ذخیر نماید. گیاهان گوناگونی که در باغبانی مورد پرورش قرار میگیرند،هرکدام برای رشد و نمو و ادامه زندگی نیازمند به خاک و شرایط ویژه ای می باشند،به خصوص که غالبا این گیاهان را از نقاط مختلف جمع آوری نموده و تحت شرایطی متفاوت با محیط اولیه پرورش می دهند. از این رو لازم است که شرایط محیطی و به ویژه خاکهای مناسبی برای انواع آنها فراهم گردد. به طور مثال اگر گیاه طالب خاکهای اسیدی را در زمینی که ترشی آن کم است بکارند،گیاه بیمار شده و دیر یا زور از بین می رود و یا اگر گیاهی را که طالب خاکهای قلیلیی است در خاکهای اسیدی بکارند،نمی تواند مقدار آهک مورد نیاز خود را به دست آورد بنابراین رشد آن محدودتر و کمتر می گردد. این قبیل گیاهان را آهک دوست می نامند مانند زیتون. درعوض گیاهانی مانند بلوط،چای و رازقی کم وبیش آهک گریزند. عده ای دیگر از گیاهان نیز وجود دارند که درمابل آهک خاک مقاوم هستند؛ مانند مو. البته باید درنظر گرفت که این موضوع به آن معنا نیست که درمقابل آهک بی تفاوت می باشند،بلکه در اثر زیادی آهک میزان محصول آن کم خواهد شد. با توجه به مطالب بالا برای نشو و نمو گیاهانی که محیط خود را عوض می کنند باید خاکی در نظر گرفت که متناسب با توقعات و نیازمندی های گیاه باشد.

در زیر با انواع خاکها آشنا می شوید.
1- خاک رسی: خاکی است که 50% ذرات آن از رستشکیل شده باشد. ای خاک خیلی سخت است. قدرت نگه داشتن آب در این نوع زمین زیاد است و مدت مدیدی آب را در خود نگه میدارد. لذا دیر گرم می شود و سبز شدن و نمو گیاه در این خاک بسیار کند و به تاخیر می افتد. خاکهای رسمی عموما پس از آبیاری سله می بندند. سله سله یک لایه سخت غیرقابل نفوذی است که ضمن جلوگیری از رشد گیاه و خصوصا برگ ، باعث تبخیر سریع آب از خاک می شود. در خاکهای رسی،پس از هر آبیاری باید با وسایلی نسبت به شکستن سله اقدام کنید. این کار را سله شکنی می گویند.
2- خاک شنی:به خاکی می گویند که دارای 80% شن باشد. از خصوصیات این نوع خاک این است که قدرت نگه داشتن آب در این نوع زمین کم است و زود گرم می شود و بستر مناسبی برای قلمه ها می باشد. حاصلخیزی این نوع خاک منوط به مقدار هوموس و آهک و مقدار خاک رسی است که با آن مخلوط است. در این نوع زمین ها مانند زمین های آهکی مخلوط کردن خاک رسی و کاشتن کود سبز و دادن کود گاوی و سایر کودهایی که دیر تجزیه می شوند، از طرق مختلف اصلاح این خاک می باشد.
3- خاک شنی- رسی: خاکی است که دارای 20 تا 30 درصد رس می باشد و بقیه خاک را شن و سایر مواد تشکیل داده باشند. اگر مقدار رس خاک 30 تا 40 درصد باشد آن خاک رسی- شنی است و اگر 40 تا 50 درصد رس داشته باشد آن خاک رسی- شنی سخت می باشد. زمینهای رسی- شنی اگر به مقدار مناسب آهک داشته باشند از بهترین خاکهای باغبانی به شمار می آیند.
4- خاک های هوموسی: هوموس ماده ای است سیاه یا قهوه ای که از تجزیه و تخمیر مواد آلی حیوانی و گیاهی تولید می شود. از خواص فیزیکی آن یکی نرمی و قابل نفوذ بودن آن به آب و هوا و دیگری نگهداری آب می باشد و چون رنگ سیاه دارد زود گرم می شود.
5- خاک آهکی: اگر خاکی از آهک تنها تشکیل شده باشد،قابل کشت نیست و باید با شن و رس مخلوط شود. در خاک آهکی مقدار آهک بیش از 50% می باشد به همین خاطر عملیات زراعی به آسانی انجام می شود و حتی با رطوبت زیاد زمین می توان شخم را انجام داد و کلوخ ها به آسانی از یکدیگر باز می شوند. چون در این خاک رطوبت زود تبخیر می شود و خاک زود گرم می گردد آن را خاک گرم نیز می نامند. جهت اصلاح خاک، مصرف کود حیوانی در این خاکها خیلی ضروری است.

1-7-2 تهیه خاک مناسب جهت کاشت درختان براساس اقلیم منطقه:
با توجه به مطالب بالا و مشخص شدن انواع خاک ها جهت خاک مناسب درختان، بسته به نوع درخت و اقلیم منطقه به مخلوط خاک مناسبی جهت رشد بهتر درختان نیاز داریم. بطور کلی جهت تمامی درختان داشتن خاکهای رسی- شنی به همراه آهک مناسب و کود حیوانی بهترین خاک می باشند. اما بطور اختصاصی به خاک مورد نیاز چند نوع درخت در زیر اشاره می کنیم:

خاک مناسب سیب:
سیب درخت پر توقع است که ریشه های آن در سطح گسترش زیادی دارد؛ بنابراین خاک باید حاصلخیز و از لحاظ مواد آلی غنی باشد و قابلیت نفوذ آن نیز خوب باشد. روی این اصل خاکهای شنی- رسی را انتخاب می نمایند به شرطی که کودهای دامی و مواد آلی به خوبی تقویت شده باشد. درخاکهای ضعیف رشد سالیانه شاخه ها کم و برگها کوچک به رنگ سبز کم رنگ یا مایل به زرد درمی آید و ریزش میوه ها زیاد و میوه ها ریز است. درخت سیب در آب و هوای مرطوب بهتر رشد می کند. اکثرا درخت سیب در نقاط خنک و رو به شمال که برای درختان دیگر مناسب نیست، کاشته می شود.

خاک مناسب گلابی:
درخت گلابی از درخت هایست که نسبت به نوع خاک خیلی مشکل پسند است. برای اینکه میوه خوب بدهد بیشتر به خاک قابل نفوذ در قشرزیرین نیاز دارد خاک نباید آهک فراوان داشته باشد. درخت گلابی خاکهای رسوبی و زمین های توربی که عمل آمده باشند و زمین های با خاک دستی را دوست دارد.

خاک مناسب هلو:
در صورتی که طبقه ای غیرقابل نفوذ در خاک تحت الارض وجود دارد، نباید اقدام به کشت هلو نمود. چنانچه خاک های سنگین با کود دامی و کود سبز اصلاح شوند و قابلیت نفوذشان زیاد گردد، می توان اقدام به کشت نمود. در موقع درخت کاری در منطقه ای که دارای انواع اراضی است، معمولا اراضی بسیار سبک را به کشت هلو اختصاص می دهند. هلو را در زمین های نم دار و عمیق بیشتر روی پایه آلو و در زمین های کم قوت، روی پایه زردآلو پیوند می زنند.

خاک مناسب زردآلو:
زردآلو در خاک های سبک تا متوسط از نظر بافت رشد، بهتری دارد. خاک باید عمیق، قابل نفوذ به آب و تهویه خوب باشد. خاک های سرد و متراکم رسی برای کشت و کاراین درخت مناسب نیست. همچنین در مناطقی که سطح آب تحت الارض بالاست، باید از کشت این درخت خودداری شود؛ زیرا نسبت به آب زیاد در خاک حساسیت نشان می دهد. درخت زردآلو بیشتر در خاکهای عمیق و کم رطوبت و سبک بارور می شود. در زمین های مرطوب از بدنه و شاخه درخت صمغ تراوش می کند. درخت زردآلو در زمینی که خاکش گرم و کمی آهک دار بوده و مرطوب نباشد، میوه بهتری می دهد. خاک محل کاشت زردآلو باید حدود 30 متر عمق داشته باشد. اگر خاک زهکشی خوبی داشته باشد، مقدار زیاد آهک در خاک تاثیری روی رشد درخت نخواهد داشت.

خاک مناسب آلو:
بطورکلی خاکهای عمیق شنی لومی با زهکش خوب و عاری از شوری و قلیائیت برای آلو مطلوب است. خاکهای غنی از پتاس ترجیح دارد؛ زیرا نیاز به پتاس در آلوها بیشتر است.

خاک مناسب گیلاس:
در خاک های سنگین و بدون زهکشی نتیجه مطلوبی از نظر میوه دهی عاید نخواهد شد. در کشت گیلاس خاک باید عمیق، حاصلخیز و دارای قابلیت نفوذ خوبی باشد. برای حفظ حاصلخیزی خاک باید علفهای دور درخت به خوبی زده شود و در زمستان با کودهای شیمیایی و کود پوسیده دامی خاک تقویت گردد.

خاک مناسب خرما:
خرما به شوری و خشکی خاک مقاوم است و در انواع خاکها قادر به زندگی است؛ با وجود این بعضی از گونه ها خاک های سنگین و پاره ای دیگر خاک های سبک را بهتر می پسندند.

خاک مناسب مرکبات:
مرکبات را میتوان تقریبا در انواع مختلف خاکها کاشت؛ با وجود این در بعضی از اراضی سنگلاخی و باتلاقی و همچنین اراضی شور بایستی از کشت مرکبات خودداری کرد. بهترین خاک برای کاشت مرکبات اراضی شنی- رسی و یا رسی- شنی هوموس دار می باشد. اگر حاصلخیزی زمین کم باشد باید با اضافه کردن کودشیمیایی و کود دامی و یا کود سبز سطح حاصلخیزی خاک را بالا برد.

خاک مناسب زیتون:
زیتون گیاهی کم توقع است و در خاکهای ضعیف و فقیری که بعضی از گیاهان مانند مرکبات نمی توانند رشد کنند، می روید. خاکهای مناسب برای زیتون کاری شنی- رسی با رسی- شنی عمیق است که دارای قابلیت نفوذ آب و هوا باشد. از کشت زیتون در زمین هایی که سفره های زیرزمینی آب بالا است، و نیز در زمینهای

+ نوشته شده در یک شنبه 6 تير 1395برچسب:,ساعت 12:55 توسط حجت اله عرفانیان |

الله تنها پناهگاه مومنان واقعی است و همه به او از صمیم قلب عشق میورزند
الله 18 سلطان 18 جانشین 18 مکتب18 جانشین 18 بدین 18 الله 18+64 دین = 82 امام 82 مهدی 82
دین 64 دین 64 بهترین دین دنیا 64 الله محمد علی64 بهترین دین کدام 64دین الله شیعه است 64
کعبه97 +5 تن +12 امام +14 معصوم =حسین 128 کلید دین128 گل زمانه 128
به ابجد کلمه الله 41+25 شیعه = 66 الله 66+66= 132 اسلام 132قلب 132 اسلام 132 امام کل 132 بدین الله
دین 64 دین 64 بهترین دین دنیا 64 الله محمد علی64 بهترین دین کدام 64دین الله شیعه است 64
دین 64 دین 64 بهترین دین دنیا 64 الله محمد علی64 بهترین دین کدام 64دین الله شیعه است 64
دبن مذهب امام رهبر خود را ثابت کنید که دین اسلام شما هستید
دین 64 دین 64 بهترین دین دنیا 64 الله محمد علی64 بهترین دین کدام 64دین الله شیعه است 64
آخرین امام دین47+12امام= 59مهدی59بارهبرجهان اسلامی59حاکم دین اسلامی59 بمکتب حق قرآن59
معاویه فرمود اگر من چهار پدر داشتم عمر هشت پدر داشت بخاطر پدران زیاد ثروتمند و گنده لات عرب شدند
منجی عالم 40 مهدی قائم آل محمد 59 امید مستضعفان جهان59 ونریدأن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجع
فقط یک فرقه اهل نجات است به علم ابجدفرقه25شیعه25کعبه25آل الله25با آل قرآن25شاه مردان25 ارباب جهان25
ولی دین110نان جو110 نمک110 سنگ110شود کسی که به امام علی جفا کند به نانو نمک مرتضی علی حق علی قصب شد
راه اصلی337قانون دین الله337محمد علی فاطمه=337ره اسلام 337محوردین337با راه حسین محور دین الهی385شیعه
ولی دین110 علی 110 دین الهی 110 جلوه الله 110 ولی دین 110 انما ولی یکم الله والذین آمنو
سامری قوم محمد عمر گاو بوود لعنتی بی پدر به علم ابجد عمر 310 سم ری 310 همان سامری 310 میباشد
نماز نیاز انسان به پروردگار است بدبخت ترین موجود در جهان بی نماز است خدا شاید شیطان را ببخشد ولی بی
جانشین 18+18 ذلحجه
خواندم دیگر یاد آوری نکن آقا این چت رومتون به همه سایت ها می ارزه خدایی همه کلاس بالا